REDATELJ i PULSKI ZET DALIBOR MATANIĆ:

Vrati li se nacizam, nitko neće biti pošteđen DOGAĐA NAM SE HIPSTER FAŠIZAM - MRŽNJA JE POSTALA MODA!


Danas se, kao u Italiji, događa tzv. hipster fašizam. Vrlo komforna zajednica mladih ljudi okreće se netoleranciji i mržnji. To su jako opasne stvari * Viscontijev film "Sumrak bogova" bavio se elitnom njemačkom porodicom koja je mislila da će nadživjeti Hitlerov populizam i kaos koji je uslijedio, no to se nije dogodilo. Obrazac je to za naše moderno vrijeme u kojem korporacije tuku radničku klasu, uvjerene da će vječno opstati, no kada dođe do ekstrema kao što je nacizam, pitanje je tko je tu pošteđen

Kad bi svijet bio jednostavno uređen, crno-bijeli, kad bi bila jasno prepoznatljiva granica između dobra i zla, ljepote i ružnoće, stvaralačkog i rušiteljskog, čistog i prljavog, svijet dobra jasno bi bio odvojen od zla. Ali, kaos je prirodno stanište čovjeka, rat je prirodno stanje, a svaki je čovjek rođen da regulira svijet u skladu sa svojom savješću.

Ovim riječima najavljuje se sutrašnja premijera predstave "Sumrak bogova" nastale prema istoimenom kultnom filmu Luchina Viscontija u SNG-u Maribor, čiju režiju potpisuje pulski zet, redatelj Dalibor Matanić.

Predstava se, kao i film, bavi preživljavanjem elitne industrijske obitelji Essenbeck u doba nadolazećeg nacizma u 1930-ima u Njemačkoj, s jasnom aluzijom na obitelj Krupp. Scenarij Viscontijevog filma iz 1969. godine napisali su Enrico Medioli i Nicola Badalucco. Na početku sve funkcionira besprijekorno, svatko ima svoje mjesto na obiteljskom stolu i jasan položaj u carstvu von Essenbeck. Rođendansku zabavu glave obitelji baruna Joachima prekida vijest o spaljivanju Reichstaga u veljači 1933., a slavljenik, predstavnik stare njemačke aristokracije, biva iste noći ubijen. Otpočinje borba za nasljedstvo, a međusobni sukobi u obitelji otkrivaju najkrhkije patološke želje i beskompromisne egoistično vođene interese. Volja za moć ide ruku pod ruku s izdajama najbližih.

Dalibor Matanić nije jedini pozvani autor iz Hrvatske - dramatizacija filmskog predloška povjerena je zagrebačko-splitskom dramatičaru Ivoru Martiniću, a glazba Puljanima, braći Alenu i Nenadu Sinkauzu.

Kao metafora moralne degradacije, djelo je puno aluzija na klasike književnosti kao što su Shakespearovi "Macbeth" (tema ubojstva kralja i kobnog bračnog para) i "Hamlet" (odnos majke i sina), zatim "Bjesovi" Dostojevskog (silovanje i samoubojstvo nedužne djevojčice) ili Eshilova "Orestija", čiju strukturu prati scenarij, te iz kojih su vjerojatno najstrašniji motivi ukomponirani u realistično društveno-političko stanje tadašnje Njemačke.

Nakon dovršetka snimanja drugog nastavka gledane serije "Novine", čije prikazivanje uskoro počinje na javnoj televiziji, pulski zet, redatelj Matanić vratio se radu u kazalištu, i to ne bilo kojem nego uglednom SNV Maribor, gdje je dobio ponudu koja se, veli, ne odbija.

- U današnje turbulentno doba vrlo me zanima analiza rađanja nacizma, kaže Dalibor Matanić (1975.), s kojim smo razgovarali uoči sutrašnje mariborske premijere, najavljivane tezom o "apokaliptičkoj prošlosti kao zabrinjavajućem proročkom predviđanju budućnosti".

- Zanimljivo je kako su se danas počeli 'updejtati' stari kodovi nacizma koji populizmom privlači financijski ugrožene ljude, ljude na rubu. Danas je to vidljivo u Italiji, gdje se događa tzv. hipster fašizam. Imamo veliku komfornu zajednicu mladih ljudi koja se okreće netoleranciji i mržnji. Svijet se rapidno mijenja, što vidimo svaki dan, baš rapidno, u kojem mržnja postaje moda! Mržnja postaje hipsteraj. To su jako opasne stvari. Zato smo Ivor Martinić i ja i ušli u ovo sjajno kazalište kao što je SNG Maribor, radeći dramaturgiju Viscontijevog filma "Sumrak bogova", koji se bavio jednom elitnom njemačkom porodicom koja je mislila da će nadživjeti Hitlerov populizam i sve ostalo kad dođe do kaosa. To se nije dogodilo. Obrazac je to za ovo naše moderno vrijeme u kojem korporacije i kapital tuku radničku klasu, uvjereni da će opstati, no kad dođe do ovakvih ekstrema kao što je nacizam, pitanje je tko je tu pošteđen, upozorava Matanić. (Zoran ANGELESKI)

OPŠIRNIJE U TISKANOM I GLAS ISTRE PDF ONLINE IZDANJU

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter