Luisa Sorbone
Drugi koncert u povodu inauguracije novog klavira Istarskog narodnog kazališta – Gradskog kazališta Pula, Steinway&Sons D-274, održan je u subotu navečer, a nastupila je sjajna pijanistica Martina Filjak koja je naprosto oduševila publiku svojim strastvenim nastupom te počastila je nazočne s čak dva bisa.
Za tu prigodu je izabran izniman repertoar, šetnja glazbenim partiturama velikana glazbene literature kroz razne epohe, a sve je to ova pijanistica izvela vrlo nadahnuto, uz strastven scenski nastup. Publiku su činili dobri glazbeni znalci, profesori, umirovljeni profesori i studenti u velikom broju, koju su nakon dovršetka koncerta komentirali da je riječ o izvrsnom nastupu te da je sreća što se u Puli organiziraju takva događanja.
Počelo je tehnički vrlo zahtjevnom Haydneovom skladbom „Varijacije u f-molu Hob XVII: 6“, da bi se nastavilo dvama glazbenim draguljima; J. S. Bach - F. Busoni „Toccata i Fuga u d-molu BWV 565“ (transkripcija) te J. S. Bach - F. Liszt „Preludij i Fuga u a-molu BWV 543 (transkripcija). Tu je došla do izražaja simbioza između lirskog i epskog, vrlo individualan pristup koji je prikazao šaroliki spektar emocija te besprijekorna tehnička izvedba.
Povremeno bi se tijekom izvedbe čuo jedan neobičan zvuk, glazbeni znalci vele da se radilo o stolici budući da je pijanistica bila vrlo strastvena u izvedbi te da nije samo svirala, nego i živjela klavir.
Nakon pauze, drugi je dio bio u znaku romantičnijih tonova, od Listzove „Deux Legendes“: „St. Francois d'Assise, La predication aux oiseaux“ i „St. Francois de Paule marchant sur les flots“, gdje je ova umjetnica još jednom dokazala da za nju vrijede epiteti umjetnice strastvene i lirske izvedbe te da je umjetnica „galvanizirajuće“ snage.
Snaga i strast bile su vidljive i u posljednjim dvjema skladbama, a to su bile F. Liszt/G. Donizetti „Reminiscences de Lucia di Lamermoor“ i F. Liszt/G. Donizetti „Marche pour le Sultan Abdul Medjid-Khan“.
Umjetnica je uspostavila sasvim poseban dijalog s klavirom. Budući da je publika nije puštala, uslijedio je Skrjabinov „Preludij i nocturno za lijevu ruku“ te potom jedna skladba estonskog skladatelja Arva Paerta prije završetka ove nadahnute koncertne večeri.
Pažnju široke međunarodne javnosti Filjak je privukla 2009., kada je osvojila Zlatnu medalju i niz posebnih priznanja na renomiranom međunarodnom natjecanju u Clevelandu, te ubrzo potom debitirala u dvoranama Konzerthaus u Berlinu, Musikverein u Beču kao i dvorani Zankel u Carnegie Hallu. Rođena u glazbeničkoj obitelji, glasovir je počela učiti s pet godina, a već u šestoj prvi put javno nastupa. Glazbenu je naobrazbu stekla na Muzičkoj akademiji u Zagrebu i na bečkom Konzervatoriju, a potom ju završila u renomiranoj klasi za soliste u Hannoveru. Pohađala je i majstorske tečajeve na prestižnoj Klavirskoj akademiji na jezeru Como u Italiji.
Dobitnica je brojnih nagrada i priznanja. Posljednjih nekoliko sezona Martina je nastupala uz vodeće svjetske orkestre. Njezin široki repertoar obuhvaća literaturu od Bacha do Beria te više od trideset klavirskih koncerata.