(Hina/EPA)
Knjigu dramaturginje Sanje Nikčević "Istina i laži o kanonu ili kako smo zbog svjetonazora izgubili pravo na lijepo / dobro / sveto u umjetnosti" objavio je zagrebački nakladnik Citadela libri.
Autorica u knjizi odgovara na pitanje kako je moguće da se danas kazališne predstave koje govore o važnim temama, o ljudskoj duši, koje pokazuju da svijet ima i duhovnu dimenziju, predstave u kojima likovi shvate svoje pogreške i isprave ih, smatraju "lažnima", "stereotipnima" i "nevrijednima", a njihova se didaktična poruka tumači kao "prisilno dociranje".
Prof. Nikčević svojim istraživanjem nudi odgovore i na pitanje kako je moguće da se predstave koje plakatno i dvodimenzionalno nameću slike eksplicitnoga nasilja ili "dokaze" sveprisutnoga zla ljudske naravi veličaju kao "vrijedne", koje šalju poruke da svijet nema smisla, da je svaka dobrota licemjerje, a ljepota umrljana, premda svi znamo da na svijetu ima i dobra i zla.
Kako je moguće da kritičari tvrde kako je vrijedna umjetnost ono što publika ne želi gledati, a teoretičari nam to potvrđuju mudrim i sve manje razumljivim tekstovima, piše Nikčević i dodaje kako je tomu razlog jedno krivo skretanje u europskoj kulturi koje je dovelo u slijepu ulicu.
Ocjenjuje da je sadašnje stanje europske kazališne umjetnosti glavne struje posljedica pobjede sekularističkoga svjetonazora poslije Drugoga svjetskog rata, koji je u cijeloj Europi uveo novu hijerarhiju vrijednosti u društvu i proglasio kritiku društva jedinom funkcijom umjetnosti.
Time je, navodi, redefiniran umjetnički kanon iz prošlosti pa je izbačena svaka afirmacija lijepoga, dobrog, a naročito svetog.
Moderna, a onda i suvremena umjetnost slijedeći novi svjetonazor nije afirmirala vrijednosti novoga nego samo kritizirala sve dosadašnje vrijednosti staroga svjetonazora, nakon 70 godina destriranja, smatra Nikčević, završila je u praznim dvodimenzionalnim predstavama s nametnutim temama negativnoga prikaza svijeta ili političkim uvredama.
Knjiga "Istina i laži o kanonu ili kako smo zbog svjetonazora izgubili pravo na lijepo / dobro / sveto u umjetnosti" (191 str.) podijeljena je na dva dijela - Uspostava kanona i Kanon danas.
U prvom dijelu autorica se bavi utjecajem svjetonazora na kanon, svetim korijenima kazališta, kršćanskim i sekularističkim svjetonazorom U drugom dijelu piše o nametanju kanona danas u svijetu, izbacivanju dosadašnjih kriterija i oduzimanjem glasa publici.
Sanja Nikčević rođena je 1960. u Varaždinu. Teatrologinja je, kazališna kritičarka i do umirovljenja profesorica na Akademiji za umjetnost i kulturu u Osijeku. Pročelnica je i Odjela za kazalište i film Matice hrvatske te direktorica novopokrenute izdavačke kuće Citadela libri.