(Hina/EPA)
Izložba "Zlatna obala" beogradske scenaristice Maše Seničić multimedijalni je i transdisciplinarni projekt koji predstavlja hod kroz desetljeća tematski vezan za crnogorski hotelsko-turistički kompleks u Sutomoru - Zlatnu obalu, a bit će otvorena u utorak navečer u GMK.
Zagrebačka Galerija Miroslava Kraljevića (GMK) domaćin je ove izložbe se otvara u utorak, 27. listopada u 19 sati, a moći će se razgledati do 31. listopada, priopćila je u ponedjeljak neprofitna udruga Socijalni rub: zanimljive neispričane priče (SF:ius).
Kako je objašnjeno, projekt Maše Seničić temelji se na studijama sjećanja, a prije svega oslanja se na ideju napetosti između pamćenja i povijesti. Ipak, istaknuto je, izložba, paradoksalno, predočava prikupljena sjećanja kao klasičan muzeološko-kronološki narativ.
Poetika i politika propadanja turističkog diskursa
Izložba je tako umjetnički hod kroz dugo razdoblje od 1970. do 2013. tijekom kojega bilježi poetiku i politiku propadanja turističkog diskursa, nekoliko država i konkretnoga lokaliteta okruženog bujnom južnomediteranskom vegetacijom.
Tematski, svi su materijali ujedinjeni oko crnogorskoga hotelsko-turističkog kompleksa u Sutomoru - Hotela Inex, Zlatne obale, koji je paradigmatski primjer turističkog objekta koji je trebao biti odredište visoke kvalitete. Izgrađeni su bungalovi među brojnim planski zasađenim vrstama biljaka, restoran na krovu i bazen s morskom vodom, kuglana, kino, a nekada su na proslavama novih godina u hotelu istodobno svirala i tri benda.
Ali, navedeno je, naknadno se ovaj hotel, kao i brojni drugi sličnoga kapaciteta i ambicija, razvijao i propadao paralelno s društveno-političkim okolnostima. Tako će nakon potresa 1979. iako na neoštećenim temeljima, "Zlatna obala" po raspadu bivše Jugoslavije sasvim izgubiti na grandioznosti, tijekom 90-ih prošloga stoljeća bazen je zatvoren, a gosti hotela su, umjesto dobrostojećih zapadnoeuropskih turista, postale isključivo obitelji iz jugoistočne Europe.
Pozicioniranje arhitekture privatnoga prema snažnom političkom kontekstu
Izložba Maše Seničić pokušava pak, kako je istaknuto, pozicionirati doslovnu i figurativnu arhitekturu privatnoga prema snažnom političkom i sociološkom kontekstu. Navedeno je kako je srž ovoga hibridnog istraživačkog rada u dihotomiji javno dostupnih sadržaja (agencijske ponude, turistički prospekti, novinski članci, javni pozivi) i privatne arhive, odnosno obiteljskih sjećanja autorice i njoj bliskih osoba. Dihotomija je vidljiva i unutar samih informativnih materijala - slatkorječivih brošura i preciznoga, birokratskog, taksativnog jezika što dodatno govori o putu uzdizanja toga hotela na divljoj plaži do privatizacije koja ni nakon sedam godina nije iznjedrila najavljivani najluksuzniji resort Mediterana.
Bit će organizirana i autorska vodstva kroz izložbu, a s obzirom na epidemiološku situaciju, sve zainteresirane moli se da se prijave na email adresu [email protected].
Scenaristica, pjesnikinja i novinarka Maša Seničić diplomirala je dramaturgiju na Fakultetu dramskih umjetnosti u Beogradu gdje trenutačno pohađa doktorski studij iz područja teorije filma i medija. Surađivala je na različitim domaćim i međunarodnim projektima, prije svega na filmu kao autorica i suradnica, a zatim u kazalištu i na radiju. Piše prozu i poeziju koja je objavljivana u domaćim i regionalnim časopisima, zbornicima i online publikacijama. Bavi se studijima sjećanja i digitalnom humanistikom.