DEJAN ŠTIFANIĆ I TINA KONEC IZLAŽU U GALERIJI FONTICUS U GROŽNJANU

Fotografije neviđenog uz fraktalne horizonte


Dvije nove samostalne izložbe otvorene su u grožnjanskoj galeriji Fonticus u kojima su se predstavili fotograf Dejan Štifanić iz Pule i mlada slovenska umjetnica Tina Konec. Dugogodišnji fotoreporter Glasa Istre, osnivač i voditelj udruge Studio KaPula u DC Karlo Rojc, član zadruge Praksa, autor više samostalnih i skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu Dejan Štifanić poigrao se u novom projektu tehnologijom, koristeći očito dobro poznate karakteristike fotografskog materijala, odnosno osjetljivosti fotografske podloge na svjetlo te kemikalije koje djeluju na osvijetljenu podlogu.

Autor koreografira scenu

- Ovo je izložba na kojoj je fotografska tehnologija samo medij izvedbe. Pred nama su rezultati igre hotimično, djelomično kontroliranih uvjeta nastajanja fotografskog rada. Autor intervenira, "razvija" fotografije, ponekad djelujući aktivnije, a ponekad blaže na materijal. Poigravanje fazama fotografskog postupka i eksperimentalno promišljanje, stalni su izazovi za autora. Postajemo svjedoci ishoda autorovih intervencija koji su u povijesti nazvani kemigrami. Materijali i tehnika ne predstavljaju mu prepreku u izvedbi. On ostavlja ili kontrolira trag, često samo djelomično. Vidljivi su zahvati. Autor koreografira scenu, pokreće događanje oblika pa ga zatim zaustavlja, dograđuje, pa opet ometa spontanost korelacije foto senzibilne podloge, kemikalija koje iniciraju razvijanje i onih koje ga zaustavljaju. Ovo prepuštanje djelovanju ponekad iz crnog područja prelazi u maglovitu mrlju, ponekad u ispruženi trag, a ponegdje tvori rešetku. Takva mu se igra dopada pa ju on ponavlja izvodeći eksperimente do konačnih oblika. Kako igra napreduje, autoru postaje predvidljiva putanja tekućine ili oblik fleke. Rezultati izgovaraju fascinaciju autora akvarelnim rezultatima ponašanja materijala, rekao je na otvaranju izložbe kustos galerije Eugen Borkovsky o radovima Dejana Štifanića, fotografijama koje to nisu, pa je i cijeli projekt predstavljen kao "Fotografije neviđenog".

Hrabrost odricanja od boja

Mlada umjetnica iz Oplotnice (Slovenija) Tina Konec se predstavila "fraktalnim horizontima", kako je njene radove opisao Borkovsky, radove kojima se ublažavaju granice među područjima umjetnosti i znanosti. Tina Konec predstavlja niz radova koji se mogu podijeliti na nekoliko grupa. Svi su crteži izvedeni tušem i olovkom na papirnoj podlozi, bijeloj ili crnoj. Autorica gradi sliku ili crtež nizanjem poteza, a crtkanjem oblikuje krošnje stabala.

- Hrabrost odricanja od boja, uporaba asketske tehnike, dozvoljava autorici koncentraciju koja biva nagrađena izuzetnom kolekcijom. Oblici često bježe izvan formata, pa pojedini rad djeluje kao isječak. Često su formirani fragmenti unutar kojih uočavamo prave mikrokozmose oblika. Promatrajući radove u slijedu uviđamo da su pred nama segmenti ritualnog obreda. Umjetnica kreira drhtave, minuciozne, hologramske zapise. Ovaj crtački projekt izaziva istovremeno i arhetipske i memorijske asocijacije. Iako umjetnica predstavlja motive prirodnih oblika, snažno se osjeća i socijalni segment. Ona kao da nas sjeća na neke osobne meditativne trenutke u kojima smo i sami primjećivali oblike koji su u kontrastu sa svjetlom izgubili boju, dodao je Borkovsky o radovima Tine Konec koja je prije tri godine diplomirala slikarstvo na Akademiji za likovnu umjetnost i oblikovanje u Ljubljani, gdje završava magistarski studij slikarstva. (Napisao i snimio Luka JELAVIĆ)

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter