RAZGOVOR

ANDREA MILOHANIĆ, DIREKTORICA CLASSICAL MUSIC FESTIVALA Naši glazbeni trileri uvijek imaju sretan završetak

| Autor: Mladen RADIĆ
Andrea Milohanić

Andrea Milohanić


U Puli će se od ponedjeljka, 23. do subote, 28. kolovoza na više lokacija održati 4. Classical Music Festival, a organizacijski tim predvodi Andrea Milohanić iz udruge Istarski kulturni sabor. Pandemija je bila poremetila već poremećene planove ove manifestacije koja se vraća nakon tri godine s jednako intenzivnim programom koji će biti besplatan za posjetitelje.

Glazbeni maraton

Festival počinje u ponedjeljak, 23. kolovoza u 21 sat na Kaštelu koncertom posvećenom Haydnu i Mendelssohnu, a nastavlja se u utorak, 24. kolovoza u 21 sat u prostoru bivše Arena trikotaže gdje će na svoje doći ljubitelji opere, dok je u srijedu u isto vrijeme u bivšem autobusnom kolodvoru koncertni program s skladbama Brahmsa, a u četvrtak u 11 sati u parku preko puta Dvojnih vrata održat će se radionica za djecu. Kraj će kao i uvijek doći u vidu glazbenog maratona na Forumu koji počinje u suboti, 28. kolovoza u 19 sati.

Iako će ulaz na koncerte biti besplatan, onaj tko želi moći će ostaviti prilog za pse kupujući mašne koje je izradila Petra Fabian Kapov i s tom donacijama će se dati Udruzi Snoopy koje se bavi zbrinjavanjem i udomljavanjem pasa.

- Kako je bilo vratiti se organizaciji CMF-a nakon tri godine?

- Zapravo su sve organizacijske komponente u konstantnom kreativnom pogonu. Prije tri godine odlučili smo Classical Music Festival pretvoriti u bijenalnu manifestaciju, no 2020. je prošla u duhu pandemije što je rezultiralo općim preslagivanjem liste prioriteta i otkazivanjem planiranih aktivnosti. Razmjeri pandemije su nas iznenadili, no linija manjeg otpora nikako nije bila opcija! Dapače, što je više pandemija pogađala glazbenike i glazbenu umjetnost - to je u nama više rasla želja vratiti glazbi mjesto koje zaslužuje. Nikad ne mirujemo, a uvijek kritički promišljamo, "brainstormamo" o novim idejama i nastojimo pomicati vlastite granice. Lijepo je prisustvovati trenutku kada zamisli postaju u stvarnost - to nas čini homogenim timom i stvara ugodnu dozu adrenalina o kojem postajemo ovisni.

- Ove godine jedan od fokusa je na Haydnovoj i Brahmsovoj glazbi. Zašto?

- Obzirom da nam je jedan od glavnih ciljeva popularizacija i promicanje klasične glazbe - svake godine na inovativan način promoviramo pojedine skladatelje. Ove smo godine odlučili poslati skrivenu poruku te iskoristiti prigodnu igru riječi koja se programski nadovezuje na pripadajući koncert. Pokušavamo potaknuti maštu slušatelja i poklanjamo "pet minuta slave" skromnom Haydnu - čuvaru klasične tradicije s neizmjerno bogatim opusom. Zasigurno velik broj ljudi i ne zna da Haydnova glazba obiluje motivima hrvatskih narodnih napjeva. Igra skrivača "Haydn and Seek" kao poziv na pozornije slušanje njegovih kompozicija. Pozivamo publiku da osluhne Haydna na drugačiji način, da se prepusti "pitkoj" glazbi i dopusti si ponovno otkrivanje uhu poznatih motiva iz narodnih napjeva. Smatramo da tako jedinstven opus ne smije biti iznimka i prolaziti ispod radara!

Tu je i Brahms - romantičar u duši. Jedan od najizvođenijih skladatelja čije su teme, motivi i fragmenti glazbe dio naše svakodnevnice, a da toga nismo ni svjesni. Naši će glazbenici vješto dočarati život i djelo ovog osebujnog skladatelja te ćemo imati prilike čuti njegova djela koje predstavljaju općepoznato mjesto u glazbenoj izvedbenoj umjetnosti, no upoznat ćemo se i s vrijednim isječkom njegovog opusa koji je manje poznat široj publici.

Barok i romantizam

Osim spomenutih skladatelja, ovogodišnji festivalski repertoar proteže se od baroka, preko klasicizma i romantizma pa sve do 20. stoljeća. Imat ćemo priliku uživati u interpretacijama raznovrsnih glazbeno-stilskih razdoblja i pobliže upoznati melodije koje su duboko utkane u naše biće - koje često ih iz nekog razloga pjevušimo, a ni sami ne znamo zašto.

- Što ste naučili organizirajući ovaj festival, osim da to nije tako jednostavno?

- Naučila sam da je organizacija ovako velike manifestacije izuzetno kompleksna i zahtjevna, a istovremeno uzbudljiva. Zahtijeva mnogo odricanja, posvećenosti i odgovarajućih planiranja unaprijed. Iza kulisa to više izgleda kao dobro zapetljani triler s elementima SF-a i humora. Često se osjećam poput producentice koja neprestano pliva u stvaralačkim vodama, a umjesto peraja koristim svoj "pomaknuti um". Na svu sreću, još se nisam utopila, a naši glazbeni trileri uvijek imaju sretan završetak.

- Osim u stilu, postoji li među izvođačima klasične glazbe razlika i u osobnosti?

- Glazba je univerzalni medij koji djeluje individualno i svakog izvođača oblikuje na jedinstven način. Kolikogod ima različitosti i specifičnosti između pojedinih instrumentalista, zajednička im je ljubav prema njihovom instrumentu. Ima mnogo internih anegdota i viceva o gudačima, pijanistima, puhačima i udaraljkašima. No, mislim da baš svi glazbenici koji svakodnevno vježbaju, sasvim sigurno usrećuju publiku, ali izluđuju svoje susjedstvo :) !

- Što ćete učiniti da motivirate djecu da jedno vruće ljetno jutro provedu u parku, umjesto da odu na more?

- Dovodim im Luciju Stanojević - vrhunsku profesoricu i violinisticu koja dolazi u pratnji prijatelja Ritma, Zvuka, Tona, Melodije, gospona Šumofona, Cvrčka Violinista i Mede Kontrabasista. Umjesto mora mogu zaroniti u čarobnu šumu za čiji je ulazak potrebna mašta. Nakon što se pretvore u velike sanjare i maštare čuti će kako izgledaju pčele škakljalice, kako zvuči duga, vole li pauci pjevati, kako ispeći kokice u šumi itd. Ukoliko se umjesto mora odluče na muzikastično putovanje, bit će u prilici izraditi vlastiti instrument od otpadnih i reciklažnih materijala.

- Što bi ipak ti odabrala kao nekakav očekivani vrhunac ovogodišnjeg festivala, na što bi posebno trebalo obratiti pažnju?

- Voljela bih kad bi ljudi obratili pažnju na snažne, višesmislene poruke naših vizuala u središtu kojih se nalazi - čovjek. Čovjek sa svim svojim dilemama, razmišljanjima, skrivanjima, propitkivanjima, nametanjima, slobodama... Obzirom na kontekst vremena u kojem se nalazimo, svatko od nas bi mogao zastati na trenutak i "pronaći sebe" u našim vizualima. Posebno bih obratila pažnju na svih 40 umjetnika iz 14 zemalja svijeta koji će nas počastiti zasluženom dozom glazbene pozitive. Izdvojila bih da ove godine imamo čast ugostiti slavnog pijanista Mateja Meštrovića koji će osigurati pravi spektakl, a voljela bih najaviti mladu i perspektivnu mladu pijanisticu, moju učenicu Ivanu Benčić koja će iz srca Istre doći na pulski forum i pokazati da su godine samo broj.

- Čija je bila ideja da se pomogne Udruzi Snoopy i njihovim četveronožnim štićenicima?

- Ideja je nastala u našem kreativnom timu kojeg čine divni i sposobni ljudi: Jasna Mašinović Puh i Željko Zirdum. Kada ti isti ljudi dijele slične interese i ljubav prema glazbi - onda su ideje poput ove logičan slijed događaja. Opće je poznato da psi djeluju blagotvorno na zdravlje ljudi - baš poput klasične glazbe. Obzirom na trenutnu pandemiju i pridržavanje naloženih mjera - u jednom trenutku glazba se našla na samoj margini društva, otuđena od svojih slušatelja, lišena pravih kontakata publike s izvođačima. Klasični su glazbenici bili odvojeni od koncertnih djelatnosti, provodili su vrijeme s instrumentom unutar četiri zida, bez mogućnosti da svoju ljubav i vještine podijele s publikom. S druge strane, mnoga su skloništa za napuštene životinje također bila primorana zatvoriti svoja vrata za posjetitelje i potencijalne udomitelje. Za pse u skloništima to znači da neće biti udomljavanja, a za one koje na ulici čekaju svoje mjesto u skloništu znači da ga neće dobiti. Upravo zato - spajamo dva najbolja čovjekova prijatelja: psa i glazbu. Dajmo priliku psima da nađu svog čovjeka, a glazbi da nađe svog slušatelja!

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter








Trenutno na cestama