Tone Stojko je slovenski fotograf, a njegova kamera bilježila je brojne prosvjede, revolucije, ratne sukobe i preokrete od Ljubljane do Moskve, a dio toga može se vidjeti i na izložbi koja je otvorena u Gradskoj galeriji Pula. Otvaranju izložbe prethodilo je predstavljanje njegove knjige "Naša jeza je brezmejna: Demonstracije 1968 – 2020“ (Naš bijes je bezgraničan: Demonstracije 1968- 2020.)
(Snimio Danilo MEMEDOVIĆ)
"Večeras nema revolucije. Tone Stojko večeras ne snima, Tone Stojko večeras govori, a revolucija koju Tone Stojko ne snima, nije se dogodila, komentirao je na početku predstavljanja Stojkove knjige "Naša jeza je brezmejna: Demonstracije 1968 – 2020“ ( Naš bijes je bezgraničan: Demonstracije 1968- 2020.) Emir Imamović Pirke preksinoć na 27. Sajmu knjige u Istri.
Silazak s vlasti
Stojko je slovenski fotograf, njegova kamera bilježila je razne prosvjede, revolucije, ratne sukobe i preokrete od Ljubljane do Moskve, a dio toga može se vidjeti i na izložbi koja je, nakon promocije knjige, otvorena u Gradskoj galeriji Pula.
Knjiga je kolekcija skoro 600 fotografija koje je Stojko snimio, a iako fotografira još od kraja 1960-ih, Imamović je preksinoćno predstavljanje otvorio prisjećanjem na njegovu fotografiju snimljenu u Pragu 1989. U tada glavnom gradu još uvijek jedinstvene Čehoslovačke koja je pred zoru demokratskih promjena u istočnoj Europi prolazila kroz "meku" revoluciju prosvjednici su na bistu nekadašnjeg sovjetskog diktatora Staljina objesili natpis "Ništa ne traje vječno". Na humorističan način odaslali su poruku da više ovako ne mogu živjeti, a Stojko je to snimio.
- Ista stvar se dogodila i s drugim državama na istoku – naša muka će se prekinuti kada vi siđete s vlasti, pomalo ironično komentirao je Stojko, dok je njegove riječi prevodila Mirta Jurilj.
Kronika kontrarevolucije
- To su slike koje me pogađaju, nešto što nije samo moje. Velika kvaliteta tih fotografija je što je Stojko unio mnogo osobnih priča, uhvatio bitne trenutke za koje sada vidimo koliko su bili značajni, komentirao je pisac Boris A. Novak, koji je Stojka opisao kao "jednog od najznačajnijih kroničara našeg doba".
Pisac i redatelj Goran Vojnović kazao je da se za neke demonstracije zna kako su završile, ali da je bilo i mnogo onih manjih.
- Vidimo da borba ne prestaje i stalno se pitaš kada će novo poglavlje. Ova knjiga pokazuje da idemo iz revolucije u revoluciju, iz propasti u propast, smatra Vojnović, dok Imamović Stojkovu knjigu opisuje i kao "kroniku kontrarevolucije". Tu se referirao na prosvjede slovenskih antivaksera protiv premijera Janše, koji su za Vojnovića "veliki misterij" jer mu nije jasno protiv koga se bore i što bi željeli, jesu li "lijevo ili desno, gore ili dolje", no ne osporava im legitimno pravo da prosvjeduju.
Hapšenje Janeza Janše
Među fotografijama koje je Stojko snimio, Novak je između ostalog istaknuo onu iz kraja 1980-ih na kojoj se vidi hapšenje Janeza Janše koji je kasnije postao premijer, što je dužnost koju i danas obnaša, a za tu fotografiju je rekao da je vjerojatno najviše tiskana fotografija novije slovenske povijesti.
Ipak, nije Stojko išao samo iz jednog prosvjeda u drugi, fotografirao je on i kazališne predstave za koje bi nekad, dok je snimao analogno, na film, snimio do 400 do 500 fotografija, a kada su stigli digitalni fotoaparati snimao bi ih na tisuće po predstavi. Kako sam kaže, neka scena, neki događaj se u prosvjedu dogodi samo jednom, dok su u kazalištu moguće repeticije.
Stojko je ipak znao platiti cijenu za svoj posao, pa je jednom doživio da ga je poprskan paprenim sprejem zbog čega si je kupio masku s filterom i zaštitne naočale. Znao se naći i u situacijama gdje su prosvjednici od njega tražili da se izjasni na čijoj je strani, pa kada im je pokušao objasniti da je on neutralan, dobivao bi odgovore da ne može biti neutralan.
- Fotografije govore više od tisuću riječi, a to govori svaka fotografija s Instagrama. Neke govore romane. Njih je snimio Tone Stojko, zaključio je Imamović predstavljanje.
Izložba Stojkovih fotografija pod nazivom "Naša jeza je brezmejna" otvorena je potom u Gradskoj galeriji Pula u sklopu programa Sajma nazvanom "Ljubljana bere“. Osim voditelja galerije Erosa Čakića, u ime Sajma prisutne je pozdravila Emina Popović Sterpin koja se zahvalila Gradu Ljubljani i Gradskoj galeriji Ljubljane čiji su predstavnici došli na otvaranje, ljubljanskoj pročelnici za kulturu Mateji Demšić i direktoru galerije Blažu Peršinu koji su pomogli u realizaciji ove izložbe.