(Hina/EPA)
Izložba "Odgovor" Izvora Pende, koja se otvara u četvrtak u Nacionalnom muzeju moderne umjetnosti (NMMU), predstavlja trideset recentnih, koloristički snažnih ulja velikog formata tog dubrovačkog slikara.
Riječ je o autoru koji se u novije vrijeme usredotočio na čistu apstrakciju, okrećući se od svog ranog fokusa na figurativne i pejzažne slike, ali u novim apstraktnim slikama zadržavši reference na organske strukture i oblike, napominje se u najavi.
Autor i kustos izložbe Branko Franceschi, ravnatelj NMMU, ustvrdio je u predgovoru da je umjetnikova "vrhunska produktivnost" u 2021. nadahnuta dijelom i dogovorom za izlaganjem u nacionalnom muzeju koji čuva i izlaže najbolje slike hrvatske umjetnosti nastale u prethodnim dvama stoljećima, ali i ponudama inozemnih galerija koje postaju sve zainteresiranije za njegovo globalno predstavljanje.
Za njegov opus recentnih, "stilski ujednačenih" slika kaže da su izvedene s postojano visokom metijerskom kvalitetom, a njima uz to on predstavlja i svoj prepoznatljiv i suveren autorski rukopis,
Franceschi smatra kako Pendino današnje izrazito samosvjesno slikarstvo ne ukazuje na poveznice, niti na uporišta u apstraktnom slikarstvu naše sredine, ali se referira na mnogobrojne fenomene koji su doprinijeli bogatom rječniku apstraktne umjetnosti.
Najveći pomak posljednjih godina u njegovom radu vidi u paleti boja koja se, napomenuo je, sve više rasvjetljava i otvara prema dubokim pastelnim tonovima, kao svjesno izabranoj retro poziciji.
"Ton boja, kao i izvjesna putena zaobljenost njenog polja, uz njihova prelijevanja i grupiranja u ekspandirajuće i zrakasto šireće kompozicije, neodoljivo nas u mislima vraćaju na intuitivnu i senzualnu psihodeličnu umjetnost šezdesetih godina", rekao je.
Izvor Pende rođen je u Zagrebu, odrastao u Dubrovniku, a od 1996. počinje studij kiparstva na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Studij slikarstva diplomirao je 2002. na Umjetničkoj akademiji u Düsseldorfu, u klasi profesorice Karin Risse te magistrirao tri godine kasnije.
Od 2003. izlaže na samostalnim i skupnim izložbama u Bonnu, Münchenu, Hannoveru, Düsseldorfu i Hamburgu u Njemačkoj, Chicagu u SAD-u i Eupenu u Belgiji. Prvu samostalnu izložbu u Hrvatskoj imao je 2010. u Galeriji Bačva Hrvatskog društva likovnih umjetnika u Zagrebu.
Samostalno je izlagao i 2010. u Umjetničkoj radionici Lazareti u Dubrovniku, zatim 2011. u Gliptoteci HAZU u Zagrebu te 2014. u Muzeju moderne umjetnosti u Dubrovniku.
Svoje apstraktne radove 2016. je izložio na Umjetničkoj radionici Lazareti u Dubrovniku, a umjetnički dijalog s njemačkim slikarom Danielom Richterom započeo je u projektu Plivati zajedno, gdje su dva slikara izlagala svoje slike jednu uz drugu u nekoliko muzeja i institucija, uključujući Galeriju umjetnina Split, 2017., Muzej suvremene umjetnosti u Zagrebu i Muzej moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci, 2018.
Samostalnu izložbu "Golden Hours" imao je 2019. u Galeriji David Richard u New Yorku, a iste godine s Marijanom Pende i Slavenom Toljem sudjelovao je na izložbi "Mjesto isprekidanih odlazaka", koja se za vrijeme 58. venecijanskog bijenala održala u Paviljonu Tesa 100 u Arsenalu.
Radovi mu se nalaze u muzejskim zbirkama Galerije umjetnina Split, Umjetničke galerije Dubrovnik, Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti, Zagreb i privatnim zbirkama Gabriele Henkel u Düsseldorfu, British American Tobacco, Hamburg i drugih.
Njegova zagrebačka izložba bit će otvorena do 17. travnja, a prati ju dvojezični katalog na hrvatskom i engleskom jeziku.