Kozmetika Esensa Mediterana je nastala u mojoj kuhinji na dvije električne ploče 2004. godine. Kemijala sam sa svim mediteranskim biljnim sastojcima za pripravak prvih, jednostavnih krema i pilinga, evocira svoje uspomene Ivana Legović. Uskoro se obitelj odlučuju za izgradnju male manufakture s laboratorijem, a danas tvrtka proizvodi preko 150 proizvoda i zapošljava 12 ljudi
Razgovor sa našom sugovornicom mogao bi započeti komplimentima kako sjajno izgleda i blista kao da je navukla svilenkastu put na sebe. No zastajemo jer se radi o Ivani Legović, direktorici tvrtke Dermoestetik. Tvornica je to kozmetike koja se pred više od godinu dana preselila iz Umaga u poduzetničku zonu Vidal-Novigrad. Ivana svojom pojavnošću vjerodostojno oslikava kvalitetu inovativnih prirodnih proizvoda, sofisticiranog imena Esensa Mediterana. Brend je to kojega je polako ali sigurno prigrlilo veliko europsko tržište.
Razgovaramo o zaštićenim inovatorskim proizvodima baziranim na prirodnim supstancama. Ivana Legović je kao autorica i voditeljica svog razvojnog tima Esense Mediterane, na glasovitom WIPO natjecanju u Genevi osvojila nagradu za najbolju inovatoricu.
Kada je sve započelo i kako je danas poslovnoj ženi i inovatorici u Hrvatskoj, tema je našeg razgovora vođenog u prozračnoj, minimalistički uređenoj dvorani za sastanke u kojoj umjesto umjetničkih slika na zidu dominira uokvireni pogled na tirkizno novigradsko more.
Kreme iz kuhinje
-Nikada nisam ni slutila da ću se baviti poduzetništvom, ali nikad ne reci nikad. Očito sam poduzetnički dar naslijedila od pokojnog oca Josipa fetivog Splićanina, a kreativnost i sklonost estetici od majke Marije profesorice hrvatskog i njemačkog jezika te geografije. Po završetku srednje farmaceutsko - kozmetološke škole u Zagrebu, prve u Hrvatskoj koju je utemeljila moja teta pok. Ljubica Miloslavić farmaceutkinja i dugogodišnja direktorica škole ipak se odlučujem za studij razredne nastave na pedagoškom odjelu Filozofskog fakulteta u Zagrebu, gdje sam i diplomirala. Vrlo kratko vrijeme radila sam u školi u Umagu odakle je moj suprug Roberto Legović doktor dentalne medicine i magistar bio-medicinskih znanosti, ujedno suvlasnik tvrtke Dermoesetetik, ali i moja najveća podrška u ovom zahtjevnom poslu. Naša se tada tročlana obitelj seli u London u kojem sam diplomirala na Višoj kozmetološkoj školi, prepričava Ivana. Na povratku u Umag, početkom devedesetih otvorila je mali kozmetički salon, pa ga nakon nekoliko godina zatvara. Bavi se distribucijom krema iz Francuske i Italije po svim državama bivše Jugoslavije. Zatim 1996. godine sa suprugom otvara tvrtku Dermoestetik. Na njegov se nagovor upušta u svojevrsni eksperiment - proizvodnju prirodnih proizvoda, mediteranske kozmetike.
- Kozmetika Esensa Mediterana je nastala u mojoj kuhinji na dvije električne ploče 2004. godine. Kemijala sam sa svim mediteranskim biljnim sastojcima za pripravak prvih, jednostavnih krema i pilinga, evocira Ivana Legović s puno emocija svoje uspomene. Uskoro se Legovići odlučuju za izgradnju male manufakture s laboratorijem ukupne površine 210 četvornih metara u Bušćini kraj Umaga.
Poduzetnička drama
- I tada započinje naša poduzetnička drama Made in CRO. Nažalost, nakon izdavanja lokacijske dozvole dosta nam je kasnila građevinska dozvola, a mi smo bili kreditno zaduženi i čekali ispostavu naručenih aparata. Naposljetku smo krenuli u izgradnju objekta, ali kazna od 116 tisuća kuna propisana novom uredbom tadašnjeg premijera Ive Sanadera nije kasnila poput građevinske dozvole, onako za poticaj razvoja poduzetništva u Hrvatskoj, karikaturalno će uz blagi osmijeh Ivana dok se prisjeća nemilog događaja. Prvi kontingent kremica iznosio je 50 tisuća komada, a danas tvrtka proizvodi preko 150 proizvoda i zapošljava 12 ljudi.
- Drugi otežavajući moment za razvoj poduzetništva bio je logistika u Hrvatskoj i razvoj mreže suradnika u proizvodnji koja se od početka bavljenja ovim tipom farmakozmetološke proizvodnje do danas nije unaprijedio. Gotovo sve supstance za proizvode nabavljamo iz drugih europskih država. Matične stanice koristimo iz Švicarske, a potječu od alpske ruže koja se bere na 1.500 metara nadmorske visine i raste u ekstremnim uvjetima. Koristimo se Lipotekom iz Španjolske kojega su oni ekstrahirali iz alga. Isto je i s divljim kestenom. Na žalost, mnogi domaći proizvođači nemaju potrebne certifikate ili ne mogu proizvesti dovoljne količine traženih supstanci tako da smo prisiljeni većinu njih uvoziti, osim ovih naših autohtonih mediteranskih biljaka, otkriva nam problem u poslu. No svejedno je osvojila do sada 12 zlatnih medalja na najvećim svjetskim sajmovima inovacija u Aziji, Americi i Europi. A jedno od dražih joj je šesto zlato, kao i titula Prve dame inovatorstva za 2013., koju je dobila u Zagrebu, na održanoj nacionalnoj izložbi inovacija INOVA.
Teži plasman u Hrvatskoj
- U jednom od proizvoda pomiješali smo lavandu s ružmarinom, ekstraktom divljeg kestena i algama, čime smo u tretmanu spojili aromaterapiju, fitoterapiju i talasoterapiju. To je prvi takav spoj u svijetu, koji smo i zaštitili patentom, objašnjava Ivana. Tako su zaštitili ime Esensa Mediterana kao svoje intelektualno vlasništvo jer u Hrvatskoj još nitko nije došao do sličnih otkrića. Njihova je sinergijska akcija taj patent fito, aromaterapija i thalasoterapija sa biljkama iz mediteranskog područja vodeća u svijetu. Na svim je svjetskim natjecanjima Ivana uspjela dokazati utjecaj supstanci iz njezinih krema na kožu. U svojim proizvodima koristi ekstrakt biljaka koji nije kontraindiciran s nekom drugom biljkom pa postiže što želi.
- No, žalosti me spoznaja da Esensine djelotvorne preparate naši distributeri lakše plasiraju u ljekarne u Stuttgartu i Beču nego u Puli i drugim gradovima Hrvatske. Razlog je tomu što u nekim našim ljekarnama nemaju povjerenja u hrvatske proizvode. Ima lažnjaka na tržištu, pa se događa da pčelinji vosak i malo eteričnog ulja prodaju pod organskim preparatima. Jednom sam zgodom nekoj magistrici u ljekarni objasnila da surađujemo s istraživačkim laboratorijima iz Švicarske, Španjolske i Francuske da nas prati 26 inspektorata, od zaštite potrošača do ministarstva zdravstva, da certifikate odrađujemo kroz testiranja kojih je za svaki proizvod najmanje 10, i da nam to odrađuju na Medicinskom i Farmaceutskom fakultetu. Potom je magistrica naše proizvode uvrstila na policu u ljekarni. Nitko ne može ni pretpostaviti dok drži našu kutijicu kreme u rukama koji je ona put prevalila do kupca, zaključuje Ivana.
Genetska analiza kože
Pogled iz sobe na beskrajnu pučini otvara pitanje o njenim novim poslovnim vidicima. U pregovorima je za otvaranje prvog ureda za genetsku analizu kože, najavljuje.
- Ideja i želja je na pretek, ali to radimo planski i timski. Nema opstanka na tržištu bez ulaganja u razvoj i nove tehnologije što je skupo. U Hrvatskoj nije situacija kao u nekim državama EU gdje država potiče inovatorstvo. Kod nas mnogi rade na rubu rentabilnosti. Da je stranac kojim slučajem vlasnik naše tvrtke već davno bi uzeo kofere i odselio, recimo u Slovačku ili Češku u kojoj vlada trenutačno gospodarski bum. No mene drži moj dalmatinski dišpet i ljubav što i jest moto naše kompanije. Oslikano srce uz tekst Made with love. U tijeku su pregovori s jednim priznatim poduzetnikom iz francuskog Reimsa o otvaranju prvog Esensa day SPA u njegovom novom ugostiteljsko - vinarskom kompleksu.
Ostvari li se plan bit će to vrhunac uspjeha tvrtke, jer ne treba ni govoriti što bi nam značilo biti u zemlji u kojoj su izmišljene kreme i parfemi. To vam je kao da Eskimima prodajete sladoled! U pregovorima smo i sa priznatim švicarskim laboratorijem za otvaranje Ureda i laboratorija za genetsku analizu kože. Postignemo li dogovor bit će to prvi labos takvog tipa u ovom dijelu svijeta kojim bi se bavila naša tvrtka. Genetskom analizom kože ustanovit ćemo genetske probleme kože i čemu inklinira, pa ćemo dati klijentu preporuku za ispravan tretman kože izvana, dok bi nutricionist davao savjet za pravilnu ishranu, unošenje balastnih tvari u organizam čime bi zaokružili individualan pristup u njegovanju i održavanju zdrave kože svih tipova, ali i čitavog organizma. Novigrad bi postao prepoznatljiv po prvom takvom jedinstvenom uredu kozmetologije, naglašava Ivana.
-Ali nije ni to sve. Bez inovacija nema prosperiteta. U pripremi je i proizvodnja prvog parfema u našem laboratoriju, Acqua di Cittanova, izjavljuje naša inovatorica zanosno dok napuštamo sobu s pogledom i već naslućujemo u zraku ljepotu tog mirisa.