ZRCALO VREMENA

Svjetski dan borbe protiv gube – smrti prije smrti GUBAVAC IMA HODATI U PODERANIM HALJINAMA I VIKATI "NEČIST! NEČIST!"

  Da bi privukao pozornost na gubu, francuski pisac i novinar Raoul Follereau utemeljio je 1954. godine Svjetski dan borbe protiv gube koji se obilježava na današnji dan, 30. siječnja * Ovaj čin ima dva cilja: osigurati da se bolesnici s gubom njeguju i liječe kao i svi ostali pacijenti, uz poštivanje njihove slobode i ljudskog dostojanstva, te da se zdravi izliječe od straha od ove bolesti i oboljelih

| Autor: Priredio Robert BURŠIĆ
Gubavac, bolesnici brutalno odvojeni od životne zajednice

Gubavac, bolesnici brutalno odvojeni od životne zajednice


Guba (lepra, šuga) nije bolest prošlosti, izlječiva je, ali ako se ne otkrije dovoljno rano i ako se ne liječi na odgovarajući način, može uzrokovati trajna i teška oštećenja. U najsiromašnijim dijelovima svijeta i dalje pogađa mnoge ljude. Prema nekim procjenama, svake se godine zabilježi više od 200 tisuća novih slučajeva, a među njima ima mnogo djece.

Siromaštvo je i dalje glavni uzrok širenja te bolesti, dok se među ostalim čimbenicima ističe nedostatak zdravstvenih usluga i loša ishrana. Stigmatizacija, odnosno predrasude koje nastaju zbog tjelesnih oštećenja u fazi uznapredovale bolesti, oboljelima dodatno otežava život. Kako bi privukao veću pozornost na tu bolest, francuski pisac i novinar Raoul Follereau (1903.-1977.) utemeljio je 1954. godine Svjetski dan borbe protiv lepre koji se obilježava na današnji dan, 30. siječnja. Ovaj dan ima dva cilja: osigurati da se bolesnici s gubom njeguju i liječe kao i svi ostali pacijenti, uz poštivanje njihove slobode i njihova ljudskog dostojanstva, te da se zdravi izliječe od straha koji imaju od ove bolesti i oboljelih. 

Kolonija gubavaca u Dubrovniku 

Obrazovanje i doprinos akademske znanstvene zajednice mogu mnogo učiniti u borbi protiv lepre, pogotovo u zemljama u kojima je bolest endemska. No, jedna od temeljnih potreba osoba koje su zahvaćene tom teškom bolešću je ljubav: mora se stati na kraj diskriminaciji, stigmatizaciji i predrasudama.

Bolest je prepoznata još u drevnim civilizacijama Kine, Egipta i Indije, a prvi pisani zapis potječe iz 600. godine prije Krista. Kroz povijest bile su poznate tzv. kolonije gubavaca, koje su činili oboljeli koji su bili odbačeni od društva. Dubrovnik je prvi u hrvatskim krajevima donio propise o gubavcima. U statutu iz 1272. za njih se kaže "neka odu stanovati izvan grada". Ustanovljena je "gubava kuća", leprozorij, koji nije bio bolnica, već sklonište. U Njemačkoj i Češkoj leprozorij zovu nemoćnice ili kuće dobrih ljudi; u Italiji lazareti po tome što su u ono vrijeme mnogi bolesnici bivali smješteni u bolnici sv. Lazara u Rimu, a druga inačica potječe od imena prosjaka gubavca poznata iz Biblije po imenu Lazar, pa su zbog toga skloništa za gubavce tako i prozvana.

Na Jadranu, pa tako dijelom i u Istri, svaki veći grad imao je svoj leprozorij. Krajem 18. st. guba je iščezla, da bi se iznenada pojavila u 19. st. Kako bi se spriječilo širenje bolesti, namjesništvo u Zagrebu naredilo je da se u Metkoviću pronađe mjesto za leprozorij gdje bi se smjestili svi dalmatinski gubavci. Svega 2 km od grada, u predjelu Pavlovača, podignut je 1905. leprozorij. Uz bolesničke sobe tu je bila i ambulanta i kapelica. Smrću većine bolesnika 1925. i zatvaranjem leprozorija službeno je iskorijenjena guba u Hrvatskoj.

Gubavica na Barbanštini

Posljednja kolonija gubavaca u Europi nalazila se na grčkom otoku Spinalonga do 1957. godine. Godine 1871. Gerhard Henrik Armauer Hansen (1841.–1912.), ravnatelj leprozorija u norveškom Bergenu, otkrio je uzročnika lepre, a odsudan obrat za bolesnike nastao je za Drugog svjetskog rata uvođenjem sumpornih spojeva i antibiotika u liječenje te bolesti. Postoji mišljenje da su gubu iz Indije u Europu prenijeli vojnici Aleksandra Velikog (326.-327. prije Krista). Dalje su je, osobito po mediteranskoj obali, širili rimski vojnici, feničanski trgovci i mornari.

Njezine vidljive posljedice izazivale su strah i gnušanje. Od ostalih bolesti odvajalo ju je vjersko i društveno žigosanje kojem su zaraženi pojedinci bili izloženi. Općenito se smatralo da su bolesnici teško sagriješili i da je stravično izobličenje njihove vanjštine, izazvano leprom, rječit biljeg njihova života. Od 12. st. gubavci su odlukom Trećega lateranskoga koncila bili potpuno isključeni iz zajednice, oduzeta su im sva građanska prava i bačeni na društvenu marginu. Gubavci su ipak tada dobili vlastite crkve.

Od brojnih crkava na Barbanštini, crkva Sv. Margarete u Prnjanima, iz 1300. godine, nalazi se u predjelu zvanom Gubavica. Prema predaji, kod ove crkve nalazila se bolnica za oboljele od gube, pa se zato taj kraj naziva Gubavica.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter