SUSTAV GOSPODARENJA OTPADOM KOJI JE TREBAO DONIJETI UŠTEDU, MOGAO BI DONIJETI POSKUPLJENJE

SPREMA LI SE NOVI UDAR NA DŽEPOVE POTROŠAČA? Kaštijun bi odvoz i zbrinjavanje otpada mogao plaćati i preko 40 MILIJUNA KUNA GODIŠNJE

| Autor: Danijela BAŠIĆ-PALKOVIĆ
(N. LAZAREVIĆ)

(N. LAZAREVIĆ)


* Godišnja količina proizvedenog goriva iz otpada (SRF) u Kaštijunu kreće se između 29.000 i 33.000 tona, a cijena koju Kaštijun mora plaćati za zbrinjavanje tog otpada je oko 1.200 kuna po toni

* Trošak Kaštijuna možda bude i veći ako se bale budu odvozile u Austriju, što je izgledna opcija s obzirom da je za preuzimanje zainteresirana sestrinska tvrtka Holcima iz Austrije

* Prije svega, potpuno je apsurdno da Kaštijun plaća cementari naknadu (a ne obratno) da bi ona u svom postrojenju koristila to gorivo i na taj način stvarala uštede

Hoće li cijene odvoza smeća zbog zbrinjavanja goriva iz otpada (SRF) koje nastaje na Kaštijunu - ponovno rasti? Pitanje je to koje u ovom trenutku zanima stanovnike Istre, koji su ogorčeni na ranije drastično poskupljenje odvoza smeća nakon uvođenja novog sustava gospodarenja otpadom na Poluotoku. Lako je moguće da će cijene opet rasti jer po najnovijim saznanjima, bale s gorivom iz otpada mogle bi se spaljivati u Austriji. To znači da će, zbog troškova prijevoza, ionako visoka cijena koju Kaštijun plaća za spaljivanje dodatno rasti, a sve će na koncu morati snositi korisnici Kaštijunovih usluga, odnosno - građani.  

Visoke cijene tek su drugi dio priče, koji je posljedica neobične činjenice da Kaštijun uopće plaća za preuzimanje goriva iz otpada, umjesto da drugi to plaćaju Kaštijunu. Zasad se u tvornici cementa Holcim u Koromačnu spaljuje rasuti otpad, a naknadu za preuzimanje plaća Kaštijun. Potpuno je apsurdno da Kaštijun plaća cementari naknadu da bi ona u svom postrojenju koristila to alternativno gorivo i na taj način stvarala uštede. U Holcimovim pećima spaljuje se rasuti otpad, takozvani "fluf". Kako je potvrdio direktor Kaštijuna Darko Višnjić, za tu uslugu Kaštijun, ili bolje rečeno građani, Holcimu plaćaju 33 eura po toni. Zasad dnevno put Koromnačna ode 40 tona tog rasutog otpada. Po ugovoru, Kaštijun će cementari za preuzimanje tog rasutog otpada platiti 192 tisuće kuna, a u Koromačnu će se zbrinuti ukupno 800 tona. U tu je uslugu uključen trošak prijevoza od Kaštijuna do Koromačna i svi troškovi koje Holcim ima kako bi mogao zbrinjavati otpad.

Opterećenje građana

No, to je samo manji dio troškova koji nastaju. U dvorištu Kaštijuna trenutačno je smješteno oko šest tisuća bala otpada, koje još uvijek čekaju preuzimanje. Iako je Višnjić dao ranije naslutiti da će se i bale odvoziti u Koromačno, čime bi se dugoročno trebao riješiti taj problem, u Holcimu otkrivaju drugačiji scenarij. Napominju da balirani otpad, zbog fizičkih karakteristika, ne mogu upotrijebiti u Koromačnu, ali da se njihova sestrinska tvrtka Geocycle, koja se nalazi unutar LafargeHolcim Grupe, planira javiti na natječaj Kaštijuna i ponuditi zbrinjavanje gorivog otpada u tvornici cementa u Austriji.

To pak baca sasvim novo svijetlo jer što je lokacija udaljenija, to i troškovi rastu. Upravo stoga već sada postoji realna bojazan da bi sve to u konačnici moglo najviše opteretiti građane, jer bi cijena odvoza smeća u Puli i ostalim dijelovima Istre mogla opet rasti.Nadalje, da bi Holcim uopće pristao preuzimati rasuti otpad, Kaštijun je prethodno trebao dignuti kvalitetu tog otpada, što je i učinjeno. Voditeljica marketinga i komunikacija Holcima Julija Škoro kaže da godišnje oni mogu oporabiti 15.400 tona rasutog otpada s Kaštijuna.

OPŠIRNIJE U TISKANOM I GLAS ISTRE PDF ONLINE IZDANJU

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter