(M. MIJOŠEK)
Što se tiče fizičkih pokazatelja, ostvarenih noćenja i dolazaka koje broji sustav eVisitor, Istra u globalu prolazi kroz još jednu uspješnu turističku godinu. U devet mjeseci realizirano je 4,35 milijuna dolazaka, što je tri posto više ili 145 tisuća dolazaka više nego lani u istom razdoblju. U noćenjima, pak, s 27,8 milijuna zabilježenih postignut je rast od jedan posto ili 235 tisuća noćenja više nego prošle, ne zaboravimo, rekordne godine. Upravo minuli rujan s 502 tisuće dolazaka i 3,5 milijuna noćenja za pola postotka premašio je isti mjesec 2018., dok će se prvih šest mjeseci ove godine pamtiti po daleko najboljem rezultatu u povijesti turizma Istre. S 1,6 milijuna dolazaka i 7,6 milijuna noćenja prva je polovica ove godine tri odnosno dva posto bolja nego lani. Konkretno, to je 160 tisuća noćenja viška u prvom polugodištu.
Iako se najviše kukalo nad glavnom sezonom, službene brojke ni tu nisu tako loše. Srpanj je podbacio za dva posto, u noćenjima je to bio minus od 190 tisuća, ali je kolovoz to nadoknadio s osam posto više dolazaka (1,16 milijuna) i dva posto više noćenja (8,7 milijuna). Poznato je da je ogledna prošla godina bila rekordna po svim kriterijima - u Istri se, kao presedan, srpanj po broju dolazaka izjednačio s kolovozom! - pa se u turističkoj branši i znalo da će biti teško ponoviti lanjske rezultate.
Devet mjeseci ove turističke godine je iza nas što znači da je više od 95 posto ukupnog godišnjeg prometa već realizirano. U tih devet mjeseci ocjene i analize uspješnosti bile su u rasponu od loše turističke godine koja je prema nečijim očekivanjima skroz podbacila, većina njih je rekla da je ostvarenje na razini plana, odnosno očekivanog prometa, a nemali broj onih je koji ovu godinu ocjenjuju jako uspješnom i najboljom u povijesti turizma u Istri.
- O toj temi možemo raspravljati u nedogled. Svatko je imao neki svoj osjećaj realizacije turističke godine, svatko je imao neka svoja očekivanja o ovogodišnjim rezultatima, no jedna je činjenica neumoljiva i ona vrijedi bilo gdje na svijetu i u bilo kojoj vrsti trgovanja, a ta je da su glavni čimbenici uspješnosti - omjer između ponude i potražnje, kvalitetan odnos vrijednosti za novac te koliko je sve ono što smo ponudili vrijedno i mjerljivo u odnosu na našu konkurenciju. Jasno, ima tu još puno nijansi i utjecaja, ali ova tri kriterija su najutjecajnija i najbolje definiraju poznatu izreku koja je uvijek vrlo blizu istine - da smo dobili goste upravo onakve kakve zaslužuje destinacija, kaže Denis Ivošević, direktor Turističke zajednice Istarske županije.
To što su unutar iste destinacije neki nezadovoljni rezultatima, a drugi kažu da nikad nisu imali bolju sezonu smatra razumljivim budući da zadnjih 15-ak godina Istra kao turistička destinacija prolazi kroz proces značajnog restrukturiranja i repozicioniranja, a kako je u pitanju velika destinacija, u tom procesu ne sudjeluju svi jednako, odnosno istim intenzitetom, investicijama i kvalitetom. Stoga je jasno da postoje različiti proizvodi, različita kvaliteta i različite cijene, što gosti sukladno svojim mogućnostima prepoznaju, biraju i na koncu kupuju.
- To znači da se u Istri događaju velike promjene, prije svega u privatnom sektoru kako u onom "velikom" tako i u "malom" i "srednjem". Na godišnjoj razini na području Istre imamo između 200 i 250 milijuna eura investicija u turizmu, što u privatnom, što u javnom sektoru. Mijenjamo svoj proizvod na bolje, podižemo razinu kvalitete servisa i usluga, radimo na tome da izmijenimo sliku destinacije i to komuniciramo novim kupcima koji Istru još ne poznaju, kazuje Ivošević.