Turisti u Puli (snimio Milivoj MIJOŠEK)
"Iako smo kalendarski gotovo na polovici rujna, po dinamici odvijanja turističke godine možemo slobodno reći da je prva polovica rujna ustvari produženi kolovoz. Na dnevnoj razini imamo 140.000 posjetitelja. To se uostalom vidi u svim našim destinacijama koje su još uvijek dinamične i vibrantne s bogatom ponudom manifestacija. Rujan u svom dosadašnjem dijelu prikazuje odlične rezultate u usporedbi s istim razdobljem iz rekordne 2019. godine. Naime, u Istru je od početka rujna pristiglo 300.000 gostiju što je 60.000 ili čak 24 posto više, te je realizirano 2.190.000 noćenja što je 285.000 ili 15 posto više", ne krije zadovoljstvo direktor Turističke zajednice Istarske županije Denis Ivošević.
Ukoliko se pak promatra razdoblje od početka godine pa do jučerašnjeg dana, Istra je ostvarila 4,2 milijuna dolazaka i 26,9 milijuna noćenja, što je u obje kategorije tri posto više, uvijek uspoređujući se s referentnom 2019. godinom. Sveukupno je ostvareno 700.000 noćenja više, od kojih gotovo polovica samo iz prvih 12 dana u rujnu mjesecu.
Prema nacionalnoj strukturi iz prvih osam najbrojnijih nacija u ovoj godini ispalo je tržište Velike Britanije radi opće poznatih razloga sporog oporavka avio-industrije i tour operating businessa. Primjetan je pozitivan trend oporavka talijanskog tržišta, no u usporedbi s drugim konkuretnim tržištima taj trend je znatno sporiji. U odnosu na isto razdoblje iz 2019. godine, to je još uvijek 500.000 noćenja manje, ali u usporedbi s istim razdobljem lanjske godine, onda je to značajnih i velikih 750.000 više.
O slovenskom tržištu, kaže Ivošević, sve je već rečeno. U dosadašnjem razdoblju slovenski gosti su ostvarili su 500.000 noćenja manje. Analizirajući strukturu u kojoj vrsti smještaja su ostvarili manje noćenja evidentno je da je manjak od gotovo 320.000 noćenja registriran u tzv. nekomercijalnom smještaju te po 100.000 u komercijalnom privatnom smještaju i isto toliko u kampovima. Ukoliko se taj podatak usporedi s manjkom ukupnih broja noćenja u nekomercijalnom smještaju koji iznosi također minus od 500.000 noćenja, vidljivo je da većinu toga generira slovensko tržište.
Sva ostala tržišta zabilježila su iznimne rezultate, a to posebno vrijedi za njemačko, austrijsko, nizozemsko i češko tržište.
Za Istru se može reći, ističe Ivošević da je s jučerašnjim datumom bila u znaku brojke od 10 milijuna. Prvo i najznačajnije ostvarenje je 10 milijuna njemačkih noćenja. Po prvi puta u povijesti je dostignuta ta magična brojka. Radi usporedbe koliko je to veliko i značajno, dovoljno je reći da se u usporedbi s istim razdobljem 2019. godine ostvarili 2,1 milijun noćenja više. Također, tijekom cijele 2019. godine njemački gosti realizirali su 9,5 milijuna noćenja, što znači da je Istra ove godine tu brojku premašila već 5. rujna.
- Po ne znam koji puta trebamo zahvaliti njemačkim gostima. Naša orijentacija prema njemačkom tržištu definitivno daje najbolji multiplikativni učinak. Angažiranjem specijalizirane PR agencije koja prati njemačko tržište dali smo obol većoj prisutnosti u ključnim njemačkim medijima s posebno odabranim temama. U marketinškom smislu, odabir njemačkih strateških partnera koji su svaki u svom segmentu premium brandovi značajno utječe na vidljivost Istre u Njemačkoj, naposljetku specijalizirani nastupi u Njemačkoj i povećana promocija na tom tržištu daju odlične rezultate, kaže Ivošević.
Drugo je to, nastavlja Ivošević, da je po prvi put u povijesti realizirano 10 milijuna noćenja u kampovima. Posebno je važno napomenuti da je taj rezultat postignut s istim brojem raspoloživih mjesta u kampovima kako 2019., tako i ove 2022. godine. U dosadašnjem dijelu godine u kampovima je realizirano 1.100.000 noćenja više u odnosu na isto razdoblje iz 2019. godine. Taj podatak govori da su velike investicije u podizanje razine usluge i servisa itekako važne, kao i to da je sam proces repozicioniranje produkta u kampovima dobro osmišljen, da je dobro iskomuniciran i očigledno je da je tržište to prepoznalo i honoriralo.
- Treće, i privatni smještaj je s jučerašnjim danom prvi put u povijesti dostigao magičnu granicu od 10 milijuna noćenja. Taj rezultat je ostvaren u kombiniranom zbroju komercijalnog privatnog smještaja i tzv. nekomercijalnog privatnog smještaja. I dok je komercijalni privatni smještaj ostvario 440.000 noćenja više, u nekomercijalnom privatnom smještaju ostvareno je pak 500.000 noćenja manje. U tom dijelu bitno je napomenuti da je komercijalni privatni smještaj ostvario više noćenja, ali sa 6.000 novih postelja, dok je nekomerecijalni privatni smještaj ostvario manjak od 500.000 noćenja, ali sa 27.000 postelja više, što je totalno u suprotnosti sa svim logičnim trendovima. To nam govori, a ujedno i obvezuje da moramo u tom segmentu predložiti konkretne mjere da bi zaustavili ovaj proces ulaženja u jednosmjernu i slijepu ulicu tzv. overturizma, ističe Ivošević.
Govoreći o očekivanjima u posezoni, Ivošević ističe da su u dosadašnjem dijelu rujna indeksi jako veliki, što govori da se i u nastavku očekuje takav kontinuitet. Motivi dolaska u posezoni su sve ono što objedinjuje u širom smislu riječi gourmet ponudu, od obilazaka ponajboljih restorana, konoba, agroturizama, vinskih podruma, maslinarskih podruma, degustacije tartufa, posebno stoga što je 1. rujna započela sezona istarskog bijelog tartufa, koja traje sve do kraja godine.
S druge strane, motiv dolaska su i outdoor sportovi, sigurno biciklizam, neovisno o tome radi li se o rekreativnom biciklizmu ili onom povezanom više na brdski biciklizam. Nekoliko manifestacija, izuzetno velikih biciklističkih, bit će krajem rujna i početkom listopada: Istria300, Ironman..., a čim završe ta natjecanja počinju pripreme biciklista za narednu godinu, bike kampovi, pa nakon toga nogometni, rukometni...
Istra, kaže Ivošević, ima najdužu i najkvalitetniju sezonu u odnosu na druge turističke regije u Hrvatskoj.
- Jasno da tu ima još jako puno prostora za napredak, a što se posebno vidjelo ove godine kada su zimski mjeseci bili jako, jako dobri u odnosu na sve što smo imali do sada, zaključio je direktor županijskog TZ-a.