(N. LAZAREVIĆ)
Nakon što je predsezona iznivelirala samu sebe, tako što je lipanj nadoknadio veliku rupu u kišovitom svibnju pa je krajnja računica pozitivna u odnosu na lani, ulazak u srpanj ponovno je uznemirio duhove u hrvatskom turizmu. Plusevi od šest posto u dolascima i tri posto u noćenjima postignuti u prvih šest mjeseci do sredine srpnja spustili su se na četiri, odnosno jedan posto rasta. Kako smo nacija kratkog povijesnog sjećanja i poznati po kuknjavi, nije naodmet ponoviti da su to sve usporedbe s lanjskom, u svakom pogledu rekordnom turističkom godinom, da su nam predsezone zadnjih dviju godina rasle po stopi od čak 15-20 posto, broj noćenja od 2013. do lani skočio za gotovo 40 posto, a prihodi se od 2000. godine više nego utrostručili. U Istri je, pak, prošlogodišnji srpanj bio najbolji ikad u povijesti te po broju gostiju dostigao za nas najznačajniji turistički mjesec - kolovoz, što se također nikad prije nije dogodilo.
Lani je u noćenjima kolovoz još uvijek bio jači, ali su se dva vršna mjeseca po broju dolazaka turista bila izjednačila - svaki je u Istru doveo više od milijun gostiju.
- Sam početak srpnja Istri je donio sedampostotni pad turističkog prometa, ali je do 15. srpnja mjesečni minus smanjen na ispod pet posto. Minus je zabilježen u kampovima i u privatnom smještaju, međutim vidi se, kako idemo prema drugoj polovici mjeseca, da se taj manjak sve više smanjuje. Kumulativno, pak, od 1. siječnja do jučer, još uvijek smo za pola posto bolji u odnosu na rekordnu lanjsku godinu, kaže Denis Ivošević, direktor Turističke zajednice Istarske županije.
Ivošević dodaje da je za Istru najbitnija Njemačka jer ona najviše utječe na rezultate u špici sezone.
- U srpnju imamo 12 posto minusa s njemačkog tržišta, ali kumulativno smo na lanjskim brojkama, kaže Ivošević, ističući da oni koji su uložili u podizanje kvalitete svojih objekata i usluga nemaju problema s popunjenošću.
Ulaganje se isplati
Provjerili smo to kod Tullia Ferneticha, člana Nacionalnog vijeća malih obiteljskih hotela zaduženog za Istru te vlasnika hotela i restorana San Rocco u Brtonigli, koji je dio grupacije luksuznih hotela pri HGK. Činjenica je, kaže Fernetich, da ni njemu srpanj i kolovoz neće biti rekordni jer sve manje kvalitetnih gostiju tih mjeseci kruži po Istri, ali za rujan i listopad imaju jako dobar buking i kvalitetne goste. I državna administracija predviđa srpanj i kolovoz na razini prošle godine, a veći rast u posezoni, što bi na koncu trebalo rezultirati s 2-3 posto boljom turističkom godinom.
- Treba biti dosljedan, korektan, jer ljudi mogu birati i nikakva krađa i prijevara ne prolaze na duži rok. Ako ove godine imamo 45 tisuća novih kreveta u komercijalnom i 48 tisuća novih u tzv. nekomercijalnom smještaju, koji će također završiti na komercijalnom tržištu, to je stotinu tisuća novih kreveta i naravno da moramo osjetiti pad popunjenosti. Manje kod ozbiljnih hotelijera i ugostitelja, ali ne postoji nijedan hotel u Hrvatskoj koji može reći da ima popunjenost bolju nego lani. Nema dvojbe da bolje prolaze oni koji su se potrudili i ulagali, i u marketing i u kvalitetu usluge, ali ni njima nije lako jer su puno investirali. Trebat će nam ozbiljna analiza u kojem pravcu želimo dalje razvijati turizam u Istri, ističe Fernetich.