Parking Rialto u labinskom straom gradu
Za poslovanje gradske tvrtke Labin 2000 koja upravlja parkiralištima u Labinu i Rapcu te Sportskim centrom "Franko Mileta" početak godine i pripremu sezone obilježila je velika neizvjesnost oko epidemioloških mjera i kakva će uopće biti sezona. Nakon naznaka da će s turističkom sezonom, koja nosi glavninu prometa tvrtke, biti ponovno sve po starom i bez nekih ograničenja, krenulo se s radovima na zamjeni parkirališnih sustava u Starom gradu i na Titovom trgu te nadogradnjom sustava ulaza na Rabačku Girandellu i San Marco u starogradskoj jezgri Labina.
- Na parkiralištu Stari grad odnosno Rialto skinute su rampe i zatvoreni sustav naplate parkinga te je postavljen parkirni automat i omogućena naplata putem aparata, SMS-a i aplikacije ParkWallet, pojašnjava direktor tvrtke Dalibor Zupičić.
Isti sustav je, dodaje, postavljen i na Titovom trgu te je tako zamijenjena prijašnja ručna naplata parkinga.
- Novi sustav na parkiralištu Stari grad počeo je raditi početkom svibnja prošle godine i rezultati su bili izvanredni. Ostvaren je više nego dvostruki promet u odnosu na 2020. godinu i 43 posto veći promet nego rekordne 2019. godine. Osigurana je veća protočnost prometa kroz parkiralište i nisu se stvarale gužve u Ulici Sv. Katarine i ispred rampi, smanjeni su troškovi održavanja i troškovi rada, dvostruko je manje zaposlenika jer je jedna osoba kontrolirala Rialto i Titov trg. Na Titovom trgu je ostvaren 44 posto veći promet nego u 2020. i 14 posto u odnosu na 2019. godinu. Nadogradnjom sustava na Girandelli korisnicima je omogućeno plaćanje parkinga SMS-om ili putem aplikacije, što je jedinstveni primjer na otvorenim parkiralištima u Hrvatskoj. Na taj način su smanjene gužve koje su se znale događati na naplatnim kućicama u špici sezone, najčešće blagdanima ili vikendima, kaže nadalje direktor Zupičić.
Na San Marcu je maknut stupić, postavljene su vidljive obavijesti o tome tko ima pravo na ulazak u Starogradsku jezgru i koje su posljedice ulaska bez dozvole te su postavljene nove kamere i sustav koji kontrolira ulazak u starogradsku jezgru 24 sata dnevno, a ne samo dok kontrolor obilazi San Marco.
- Ukupno su na parkiralištima ostvareni rekordni prihodi u iznosu od 1,8 milijuna kuna, a i ovog se ljeta bilježe bolji rezultati od prošlogodišnjih. Na održavanje sportskih objekata utrošeno je 727.323 kuna, a to je za 32 posto više nego u 2021. godini, kaže Zupičić.
Kada se sve zbroji, u 2021. godini društvo je poslovalo s pozitivnim financijskim rezultatom i ostvarilo je dobit od 252 tisuće kuna, što je rekordna dobit poduzeća i neusporediva s dobiti prethodnih godina, npr. 2019. je bila 46 tisuća kuna, a 2020. godine 4.351 kunu .
- Prošle godine ostvareno je 2.959.472 kuna prihoda što je 28 posto više nego 2020. godine i 16 posto više od plana, dok su 2.707.405 kuna iznosili troškovi, odnosno 17 posto više nego godinu ranije i 7 posto više od plana, podastro je Zupičić podatke Gradskom vijeću na posljednjoj sjednici.
U raspravi koja je slijedila vijećnici su imali neka pitanja i prijedloge. Vijećnica SDP-a Katarina Filipović pitala je tako pod kojim uvjetima Valamar koristi parkiralište na Girandelli te dodala da nije zadovoljna funkcioniranjem parkiranja u starogradskoj jezgri. Zupičić je odgovorio da Valamar plaća zakup parkirališnih mjesta koje koristi, a svojim djelatnicima plaća godišnje parkirne karte. Što se tiče starogradske jezgre odgovorio je da shvaća stanare i da nije moguće postaviti idealan sustav jer je premalo parkirnih mjesta, odnosno na oko 300 odobrenja koja se godišnje izdaju na raspolaganju je samo 170 parkirnih mjesta i jasno je da tijekom sezone ponekad nema mjesta za svih.
Vijećnica Demokrata Tanja Pejić je pohvalila izvješće i prihvaćanje njezinih prijedloga oko dodatnih elemenata u izvješću - postavljanje mjenjačnice za kovanice na Titovom trgu i zadržavanje niskih cijena parkinga oko tržnice. Vijećnik Bošnjačke nacionalne manjine s liste IDS-a Rasim Halilović tražio je bolju signalizaciju i upute gdje se može parkirati na Girandelli, na što je direktor odgovorio da na samom ulazu postoji signalna tabla s jasno označenim parkirališnim zonama. Isto tako je vijećnik Halilović predložio postavljanje nadzornih kamera na javnim gradskim igralištima, ponukan nedavnim događajem gdje je slomljena konstrukcija koša. Zupičić je rekao da će ispitati tu mogućnost s Gradom Labinom, a apelirao je na sve korisnike gradskih igrališta da čuvaju imovinu te da sami upozore pojedince koji se neodgovorno ponašaju prema imovini jer su korisnici najviše i oštećeni ako se neka sprava, ili u ovom slučaju koš, uništi i nije raspoloživ za korištenje.
Lari Zahtila iz IDS-a smatra da je dnevna parkirna karta od 520 kuna za ulazak u starogradsku jezgru previsoka, a Zupičić je odgovorio da je to istina i da je upravo cilj tako visoke dnevne parkirne karte bio odvraćanje svih onih koji nemaju dozvolu za ulazak u starogradsku jezgru. Ulazak je obilježen s tri velike table, postavljeni su usporivači prometa upravo da bi vozači usporili i lakše primijetili te table. Direktor je ponovio da nije cilj naplata visokih parkirnih karata i da bi bio najsretniji da ne naplati niti kunu od tih ulazaka u starogradsku jezgru, ali uvijek ima ljudi koji uđu unutra i dobiju dnevnu parkirnu kartu od 520 kuna.
Vijećnica Alenka Verbanac pitala je oko aktivnostima oko izrade Plana održive urbane mobilnosti kojeg koordinira Labin 2000, a Zupičić je najavio brojanje prometa krajem srpnja i nakon toga se kreće u izradu nekoliko scenarija prometne budućnosti grada Labina, gdje se od građana očekuje da aktivno sudjeluju u odabiru najboljeg smjera razvoja. Nakon odabira jednog smjera krenut će se u razradu i pripremu projekata za realizaciju tog smjera, a taj bi dokument trebao biti gotov krajem ožujka 2023.
Vijećnik Demokrata Mladen Bastijanić smatra da je ključ u uvođenju javnog prijevoza, u čemu ga je podržao i direktor Zupičić, navevši da će taj proces biti pun izazova i neće biti lagan, ali da će se detaljno sve analizirati i pronaći način kako ga optimalno implementirati u prometni sustav grada Labina.