PREDSEZONA IZGUBLJENA

NAJTURISTIČKIJI GRAD SREDIŠNJE ISTRE - BEZ TURISTA: U Motovunu se nadaju spasiti barem dio turističke sezone u srpnju i kolovozu

| Autor: Mirjan RIMANIĆ
Prazne ulice Motovuna danas … (David MATKOVIĆ)

Prazne ulice Motovuna danas … (David MATKOVIĆ)


Motovun želi "uhvatiti" glavni dio turističke sezone u srpnju i kolovozu, koji su udarni turistički mjeseci s po 12.000 noćenja i ostvariti tradicionalno snažnu i kvalitetnu posezonu, jer je predsezona, koja za Motovun oduvijek ima veliki značaj, praktično izgubljena

Predsezonski mjeseci, i to od konca travnja sve do kraja svibnja, Motovun je često izletničko odredište. K tomu, na Motovunštini je smješten i veliki broj kuća za odmor, a dodamo li tomu i tradicionalnu proslavu Međunarodnog praznika rada, Motovun je, inače, u ovo vrijeme bio pun turista. No, ove godine, zbog pandemije zaraze koronavirusom slika je posve drugačija.

 - Na području Turističke zajednice Općine Motovun u prošloj je godini ostvareno 22,7 posto više dolazaka i 11,5 posto više noćenja nego u 2018. godini. Stoga je i u ovoj godini očekivan dvoznamenkasti porast glavnih turističkih pokazatelja. Tijekom 2019. ostvareno je znatno povećanje i što se tiče dnevnih posjetitelja Motovuna, što se može mjeriti i kroz povećanje prihoda od naplate parkiranja i naplate ulaznica za sadržaje u sklopu projekta "Doživljaj Motovuna". Nažalost, u ovom trenutku, kada govorimo o komercijalnom smještaju, na razini destinacije bilježimo 50 posto manje dolazaka i 65 posto manje noćenja, kaže David Matković voditelj Ureda Turističke zajednice Općine Motovun.

- No, budući da smo kalendarski tek na početku prave predsezone i s obzirom na činjenicu da zbog pandemije praktično nema turističkog prometa u ovom razdoblju, ta će razlika zacijelo biti negativnija, smatra Matković, kojem je iz ove pozicije teško prognozirati kada će se taj negativni trend zaustaviti i koliki će biti ukupni pad turističkih pokazatelja. Ipak, nada se da će Motovun uspjeti "uhvatiti" glavni dio turističke sezone u srpnju i kolovozu, koji su udarni turistički mjeseci s po 12.000 noćenja i ostvariti tradicionalno snažnu i kvalitetnu posezonu, jer je predsezona, koja za Motovun oduvijek ima veliki značaj, praktično izgubljena.

Hrvatska, smatra Matković, radi dobar posao u borbi protiv koronavirusa, a posebno ističe Istru, koja graniči s Italijom, najvećim europskim žarištem, čime je bila najizloženija pandemiji. Dobra epidemiološka situacija i činjenica da je Istra "auto destinacija", pogodna za vikend putovanja, potiče nadu da će, nakon postepenog otvaranja granica, biti među najpoželjnijim odredištima i moći se brendirati kao sigurna "korona free" destinacija.

- Iluzorno je očekivati kako će turisti odjednom pohrliti u Istru, jer će proces normalizacije stanja biti postepen i potrajat će određeno vrijeme. Međutim, moramo biti svjesni kako će i nakon popuštanja mjera, turističkim dionicima biti otežano poslovanje, a broj turista će uvelike ovisiti o mjerama i odlukama drugih zemalja, naročito onih europskih. Isto tako, prenaglo slabljenje mjera i dolazak gostiju iz zemalja s lošijom epidemiološkom situacijom mogu rezultirati kontraefektom. Dodatna otegotna okolnost je što će se s produžavanjem trajanja pandemije produbljivati ekonomska kriza, koja će svakako utjecati na odluke o putovanju, ističe Matković.

Domaći gosti čine značajan udio ukupnog broja dnevnih posjetitelja Motovuna, što je važno zbog vanpansionske potrošnje. U ukupnom broju noćenja, domaći gosti zauzimaju tek 16 posto. Stoga nije realno očekivati, kaže Matković, da će domaći gosti spasiti turističku sezonu, no svakako mogu ublažiti situaciju.

I lokalna ekonomija snažno je oslonjena na turizam, jer Motovun uspješno spaja poljoprivrednu proizvodnju s turizmom. Razni poljoprivredni proizvodi: vino, maslinovo ulje, tartufi i proizvodi od tartufa, voće i voćni proizvodi i ostali plasiraju se kroz ponudu u restoranima, malim trgovinama i štandovima na području Motovuna, ali i u gradovima uz obalu te u drugim krajevima Hrvatske i inozemstva. Stoga se u Motovunu očekuje kako će ugostiteljstvo podnijeti najteži teret ove situacije, jer nema dostupnih alternativa i mogućnosti prilagodbe novonastaloj situaciji.

- Čak i kada se krene s popuštanjem mjera, ugostiteljski će objekti raditi s bitno smanjenim kapacitetom zbog poštivanja mjera zaštite i fizičkog distanciranja. Motovun ima dva boutique hotela, koja raspolažu ograničenim brojem soba i mjere zaštite će im u znatnoj mjeri smanjiti kapacitet, a svaka je soba bitna, kao i što je u ugostiteljstvu svaki stol bitan. Mjere koje je usvojila Vlada RH - odgoda i smanjenje paušalne boravišne pristojbe za glavne krevete za 50 posto i ukidanje paušalne boravišne pristojbe za pomoćne krevete, odgoda (i otpis) plaćanja godišnjeg paušalnog poreza na dohodak od iznajmljivanja i odgoda plaćanja turističke članarine pomoći će privatnim iznajmljivačima, koji će se zbog strukture smještajnih kapaciteta, po svemu sudeći, najprije vratiti u normalu, kaže Matković.

Pritom dodaje kako je Vijeće Općine Motovun usvojilo prvi set mjera pomoći obrtnicima i gospodarstvenicima. Tim se mjerama priprema umanjenje obveze plaćanja komunalne naknade, omogućeno je da se zakupnike javne površine može, za trajanja posebnih okolnosti, u cijelosti ili djelomično osloboditi plaćanja poreza na korištenje javne površine u slučaju kada mu zbog tih okolnosti nije dozvoljeno obavljati gospodarsku aktivnost i da se zakupnike poslovnih prostora može za trajanja posebnih okolnosti u cijelosti ili djelomično osloboditi plaćanja zakupa poslovnog prostora, u slučaju kada mu zbog tih okolnosti nije dozvoljeno obavljati gospodarsku aktivnost.

- Imamo na našem području odličnih primjera pravovremenih reakcija na novonastale uvjete. Tako neki motovunski vinari svoja vrhunska vina putem web trgovina dostavljaju na kućnu adresu, a od ranije se zahvaljujući proaktivnosti određenih subjekata, na isti način, mogu kupiti tartufi i proizvodi od tartufa, razni unikatni ručno rađeni predmeti i suveniri i ostalo. Isto tako, obiteljska poljoprivredna gospodarstva svoje proizvode nude putem virtualnih tržnica na društvenim mrežama i vrše dostavu. Za očekivati je kako će ova nenadana situacija rezultirati promjenom paradigmi te da će se još veći broj subjekata orijentirati na online prodajne kanale, dodaje Matković.

Turistička zajednica Općine Motovun sukladno uputama Ministarstva turizma te preporukama i mjerama Nacionalnog stožera civilne zaštite posao organizira na način da se glavnina posla odrađuje od kuće, tijekom uobičajenog radnog vremena primjenom elektroničke komunikacije i upotrebom odgovarajuće IT i komunikacijske opreme. Isto tako, tijekom ožujka elektroničkim putem održane su sjednice Turističkog vijeća i skupštine Turističke zajednice Motovun, u skladu s naputkom Ministarstva turizma.

Budući da funkcioniranje turističkih zajednica izravno ovisi o turističkom prometu, odnosno priljevu sredstava od turističke pristojbe i članarine, pred nama je, kaže Matković, razdoblje racionalnog usklađenja svih aktivnosti, djelovanja i postupanja. Uskoro će se, u skladu s novim okolnostima, pokrenuti proces izmjena i dopuna planskih dokumenata za 2020. godinu, a aktivnosti su sada usmjerene isključivo k održavanju hladnog pogona, sukladno uputi Ministarstva turizma. TZO Motovun pristupit će racionalizaciji izdataka za zaposlene, s ciljem što dugotrajnije održivosti sustava, s obzirom na visoku stopu neizvjesnosti trajanja pandemije. TZO Motovun ima samo jednu zaposlenu osobu u Uredu, a uskoro će biti donesena mjera smanjenja osnovice plaće za 30 posto za razdoblje do uspostave pune likvidnosti ili do kraja tekuće godine. Zbog aktualne situacije otkazana su sva planirana događanja za travanj, svibanj i lipanj, a s određenim vremenskim odmakom ponovno će se revidirati situacija i donijeti odluke za ostala događanja do konca godine.

- Osim operativnih aktivnosti, a u tijeku je i usklađenje s paketom novih turističkih zakona, vrijeme smanjene turističke aktivnosti se koristi za pojačanu aktivnost na društvenim mrežama te promociju destinacije putem dostupnih kanala. U tijeku je i izrada baze fotografija i priprema video materijala, dakako u vlastitoj režiji, koji će se koristiti kroz ovo razdoblje u kojem je izuzetno važno održati fokus na destinaciji i komunicirati na sve dostupne načine s potencijalnim posjetiteljima Motovuna. Važno je biti prisutan na društvenim mrežama, a vodit ćemo se primjerima svjetskih turističkih zajednica koje u marketinškim aktivnostima fokus daju na sanjarenje i planiranje. Trenutna situacija je usporila projekt izrade web aplikacije "Visit Motovun", no pripremaju se materijali, koji će se paralelno koristiti i za unaprjeđenje službene web stranice. Važno je da se ova situacija, s kojom se još nismo imali prilike susresti, iskoristi kako bi što spremniji dočekali normalnija vremena, zaključuje Matković.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter








Trenutno na cestama