Oltar iz crkve sv. Jurja kod Gračišća
Danas, 23. travnja, slavi se blagdan sv. Jurja mučenika, za kojeg se pretpostavlja da je bio rimski časnik koji je za Dioklecijanova progona kršćana 303. godine podnio mučeništvo. Kao zaštitnika slavili su ga srednjovjekovni vitezovi, križari, vojnici i obrtnici čiji su obrti vezani uz ratovanje. Puk ga slavi kao zaštitnika konja, ratara i pastira.
"U agrarnim i stočarskim sredinama kakva je bila i kod nas, Juraj je postao par excellence zaštitnik zemlje, usjeva, zelenila i stoke pa je u toj funkciji (posebno kod Slavena) supstituirao starije, pretkršćanske agrarne i stočarske kultove", navodi Leksikon ikonografije liturgike i simbolike zapadnog kršćanstva. Nama je posebno zanimljivo to što je "kod Slavena supstituirao starije, pretkršćanske agrarne i stočarske kultove. U ikonografiji se sv. Juraj prikazuje kao mladi vojnik-vitez na bijelom konju koji kopljem probada ili mačem sječe zmaja. Prema Slavenskom vjerovanju gromovnik Perun jaše nebom na bijelom konju i gromovima "strilama nebeskim" (ikonografski kopljem) gađa Volosa (zmaja), a kad ga savlada (u ikonografiji ga dokrajčuje ga mačem) iz njega se oslobađa sve što je oteo pa i boginju Mokoš, domaćicu Perunova dvora i sve to u obliku kiše vraća na zemlju.
Mokoš u obliku kiše natapa zemlju iz koje u proljeće (ovih dana) sve buja od zelenila. Dakle u prikazu sv. Jurja možemo prepoznati Peruna kao sv. Jurja s bijelog konja bije zmaja Volosa koji čuva zatočenu princezu Mokoš.
U Istri (prema "Crkva u Istri") nalazimo 22 crkve posvećene sv. Jurju i to: Boljun, Brdo, Grimalda, Oprtalj, Plomin, Rovinj, Sovinjak, Stari Pazin, Triban i Zrenj, zatim kod Buzeta, Gračišća, Bala, Kožljaka, Labina, Rapca, Serbani, Završja, Letaja, Oskoruša i Radovani.
U geografskoj Istri izvan Biskupije Porečke i Pulske crkve sv. Jurja nalazimo u Brseču i Lovranu, te u Pomjanu i Piranu. Zanimljivo je kako crkve sv. Jurja ne nalazimo u južnoj Istri u okolici Pule, te zapadnoj oko Poreča, Novigrada i Umaga. Iznimku čine otok pred Vrsarom i donekle Rovinj. Dakle možemo zamijetiti kako su gotovo sve crkve sv. Jurja u Istri podignute u brdovitoj središnjoj Istri u koju je prema Rižanskom placitu iz 804. godine franački vojvoda Ivan izmjestio "pogane Slavene" da ne čine štete na gradskim i crkvenim zemljištima. Nakon toga čini mi se prihvatljivim da su Slaveni na istarskim brdima slavili Peruna kao sv. Jurja, a katolička je crkva u sv. Jurju vidjela borca protiv poganstva uobličenog u zmaja, mušku zmiju oličenje iskonskog zla.