Bageri već godinu i pol dana ne daju živjeti stanovnicima Loborike (Patricija SOFTIĆ)
Kada su u rujnu 2018. predstavnici Općine Marčana, Istarskog vodozaštitnog sustava (IVS-a) i izvođača radova najavili početak izgradnje fekalne kanalizacije u Loborici, rečeno je da je rok za dovršetak radova 11 mjeseci, odnosno do kolovoza 2019. godine. Predstavnici IVS-a već su tada priznali da se radi o dosta zahtjevnom projektu, budući da se cijevi za kanalizaciju moraju postaviti na frekventnim prometnicama visoke kategorije i u mnogim ulicama unutar samog naselja, sve zajedno u dužini od 5,5 kilometara.
Tek slijede problemi
Otkad su započeli radovi, mještani su se žalili na prašinu koja ih je zarobila u njihovim kućama jer nisu smjeli otvarati prozore, ali i na učestale greške i prekide u radovima. Sada smo već kročili u veljaču 2020., a umjesto da se radovi barem primiču kraju, mještane Loborike i svih naselja čiji su mještani osuđeni koristiti ovu državnu cestu, tek čekaju pravi problemi.
Nedavno je održan je još jedan sastanak svih sudionika u gradnji kao i predstavnika MUP-a, Hrvatskih cesta, Općine Marčana i ŽUC-a Istarske županije u zgradi Općine Marčana. Tema sastanka bila je privremena regulacija prometa za vrijeme izvođenja radova na predmetnoj dionici koji tek predstoje.
Kako doznajemo iz riječke Poslovne jedinice Hrvatskih cesta, "nastavljaju se radovi prema planu i to na prometnoj površini i oborinskoj odvodnji, zamijeni vodovoda, postavljanju javne rasvjete, na potpornim zidovima i zidovima okućnica, te na instalacijama elektroničke komunikacije (EKI)".
- Rok za izvođenje ovih radova je 12 mjeseci s prekidom u turističkoj sezoni od 15. lipnja do 15. rujna. Do 15. lipnja pola dionice iz smjera Pule do centra Loborike bit će završena u potpunosti i po njoj će se odvijati promet. Od 15. rujna slijede radovi na drugoj polovici od centra Loborike prema Marčani. I dalje će se radovi na državnoj cesti D-66, dionica kroz Loboriku u dužini od 1.100 metara, izvoditi u dvije etape sa zatvaranjem prometa po pola dužine zahvata. Za vrijeme radova, promet osobnih vozila odvijat će se stalnim zaobilaznim pravcima kroz i oko Loborike, uz privremenu regulaciju prometa, a autobusi lokalnog prometa također će moći doći do centra Loborike, pogotovo zbog škole. Teretni promet za opskrbu i s destinacijom u Loborici neće biti zabranjen i moći će se odvijati okolnim pravcima, kao i za osobna vozila i autobuse, dok će teški teretni promet u tranzitu biti zabranjen. To znači da će morati skrenuti zaobilazno na županijsku cestu Barban- Vodnjan i obratno, s time da će na snazi biti privremena prometna regulacijama u svim raskrižjima od Pule, Loborike, Barbana i Vodnjana, objasnila je Silvana Sorić, rukovoditeljica riječke poslovne jedinice HC-a.
Ponovno projektiranje pročistača
Iz IVS-a su nam pak odgovorili da je upravo ovih dana njihov dio posla na spomenutoj dionici gotov. To znači da je kolektorska mreža naselja postavljena, no, već se pojavio novi problem. Sanitarna kanalizacija sustava Loborika trebala bi kompletno biti spojena na pročistač koji bi se trebao graditi južno od naselja, ali za sada, ništa od toga.
- Projektna dokumentacija za uređaj za pročišćavanje otpadnih voda (UPOV) naselja Loborika postoji, sa važećom građevnom dozvolom, međutim projektni zadatak bio je definiran prije dosta vremena, na osnovu starijih podataka o broju stanovnika. Posljednjih godina Loborika je naselje u kojem se bilježi značajno povećanje broja objekata, pa posljedično i povećanje opterećenja za UPOV. Stoga se pokušava pronaći optimalno rješenje za povećanje kapaciteta projektiranog uređaja, za prihvat trenutnog i dugoročno očekivanog opterećenja, kažu iz IVS-a objašnjavajući razlog zašto tijekom prošle godine nije raspisan javni natječaj za navedeni uređaj.
Ujedno su nam dali objašnjenje i zašto su radovi na izgradnji kanalizacijskog sustava u Loborici trajali duže od najavljenih 11 mjeseci. Kako navodi IVS, rok za izvođenje radova produžen je u nekoliko navrata radi opravdanih razloga.
- Već u lipnju 2018., zbog nepredviđenih okolnosti, a vezano za odobrenje, odnosno odbijanje zahtjeva Agencije za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju odgodilo je sam početak radova. Zatim je zbog Odluke Općine Marčana o zabrani izvođenja građevinskih radova na području općine u razdoblju od 1. srpnja do 31. kolovoza 2018. produžen ugovoreni rok završetka izgradnje kolektorske mreže do 1. kolovoza 2019. Nažalost, u svibnju 2019. ponovno je produžen rok završetka radova zbog nepredviđenih okolnosti, a to su bile izmjene u projektu u dijelu nivelete kolektora, usklađenje s budućom rekonstrukcijom državne ceste DC66 uz kasniju narudžbu materijala, Odluka Općine Marčana o zabrani izvođenja građevinskih radova u razdoblju od 1. srpnja do 31. kolovoza 2019., nabrajaju iz IVS-a.
U studenom 2019. ponovno je produžen rok završetka izgradnje za 85 dana, na temelju zahtjeva Vodovoda Pula d.o.o., uz suglasnost načelnika Općine Marčana, a sve zbog paralelne izgradnje kolektorske i nove vodoopskrbne mreže sukladno zahtjevu Vodovoda Pula d.o.o.
Iznenadila ih "živa stijena"
Načelnik Općine Marčana Predrag Pliško pak tvrdi da je produžetku trajanja radova kumovao i velik broj dana kada se radovi nisu mogli izvoditi zbog kiše, a jedan od najgorih takvih mjeseci bio je, prema podacima DHMZ-a, svibanj 2019. Ujedno je dolazilo, priznao je Pliško, do poteškoća u brzini iskopa "zbog kategorije tla koja je na mjestima bila znatno teža od očekivane". To u prijevodu znači da u općini poznatoj po kvalitetnom građevnom kamenu i višestoljetnoj tradiciji kamenoloma nitko nije računao na "živu stijenu" na koju su radnici naišli raskopavši cestu kroz Loboriku, a na kojoj su u nekoliko navrata čak i oštetili pikamere. Trenutno je cesta kroz Loboriku prohodna, a privremeni semafori su uklonjeni, no to će se, izgleda, uskoro promijeniti.
- Sada na red dolaze Hrvatske ceste koje će polagati vodove za EKI, postaviti nove stupove javne rasvjete te izgraditi nogostup u cijeloj dužini državne ceste kroz naselje. Očekivani početak radova je 18. veljače, a zbog vrste i opsega radova, posebice iz razloga što se kao sastavni dio državne ceste izvodi i oborinska kanalizacija koja je smještena u sredinu ceste, radovi se ne mogu izvoditi naizmjeničnim propuštanjem vozila, te će se odvijati obilaznim pravcima u kontinuitetu, o čemu će izvođač radova pravodobno obavijestiti javnost. Radovi na rekonstrukciji državne ceste trebali bi se također odvijati u dvije faze, prva od 18. veljače do kraja svibnja ili početka lipnja, i to od južnog ulaza u Loboriku do place, te druga od jeseni 2020. do završetka radova, i to na potezu od place do sjevernog ulaza u Loboriku, najavio je Pliško.