NOVA ODLUKA O OTPADU

DOMAĆI SU POVLAŠTENI: Za iznajmljivače apartmana s prebivalištem u Novigradu JEFTINIJI ODVOZ SMEĆA

| Autor: Sanja BOSNIĆ
Novigrad (foto Grad Novigrad)

Novigrad (foto Grad Novigrad)


 Novigradski vijećnici izglasali su novu jedinstvenu minimalnu cijenu za odvoz miješanog komunalnog otpada - 53 kune mjesečno za kućanstva i 638 kuna za pravne osobe, odnosno korisnike koji nisu kućanstva, što stupa na snagu 1. siječnja iduće godine. To su cijene bez PDV-a, a predloženi su i kriteriji za umanjenje te cijene prema veličini zaduženog spremnika. Što se tiče iznajmljivača, prihvaćen je veći broj primjedbi sudionika javnog savjetovanja pa će fizička osoba-iznajmljivač koji pruža ugostiteljske usluge u domaćinstvu gdje ima prijavljeno prebivalište, od 1. lipnja do 30. rujna plaćati po cijeni za pravne osobe, a ostatak godine po cijeni za kućanstva. Ovoj je odluci, prvoj točki dnevnog reda, bio posvećen najveći i najdinamičniji dio prve sjednice Gradskoga vijeća u ovoj godini.

Nezavisni vijećnik Mato Gavrić usprotivio se diskriminaciji iznajmljivača. Pohvalio je proces javnog savjetovanja, gdje je "uočena zainteresiranost građana za uspostavu pravednog i održivog sustava", te zahvalio na uvrštenim amandmanima.

- Uspjeli smo našim malim iznajmljivačima apartmana izići ususret. Međutim, to se umanjenje cijene za kategoriju kućanstva-iznajmljivači odnosi samo na one s prebivalištem u lokalnoj zajednici. Zato smatram takav prijedlog diskriminirajućim u odnosu na vlasnike apartmana koji nemaju novigradsku adresu. Poznajem one koji su je promijenili iz objektivnih razloga pa se nadam doradi odluke, tj. izjednačavanju svih iznajmljivača, predložio je Gavrić.

Predsjednik Gradskog vijeća Vladimir Torbica ga je uputio da svoj amandman proceduralno podnese pisanim putem jer to nije učinio do početka sjednice, a Šerbečić je pojasnio razloge takvog diferenciranja iznajmljivača.

- Vodili smo se činjenicama da ukoliko netko živi 12 mjeseci na adresi gdje iznajmljuje, to mu je dodatni prihod, ali ukoliko je netko vlasnik nekretnine ili više njih na našem području, a prebivalište ima u drugoj sredini, stimuliramo ga da svoj višak novca ulaže u nekretnine i bavi se profitabilnom djelatnošću. Na taj smo način prvenstveno željeli zaštititi lokalno stanovništvo, pojasnio je Šerbečić.

Pročelnica za komunalni sustav, prostorno uređenje i zaštitu okoliša Ana Karlović objasnila je da Zakon o gospodarenju otpadom propisuje da jedinice lokalne samouprave takvu odluku donesu do 31. siječnja, a stupa na snagu tek 1. siječnja iduće godine pa je "sasvim očekivano da bi u međuvremenu mogla doživjeti dopune i izmjene". Na javnom savjetovanju odluka je bila 30 dana i stiglo je šest primjedbi građana, grupa građana i gradonačelnika Antea Milosa, koje, pojasnila je pročelnica, nisu potpisane u materijalima za vijećnike jer su neki pojedinci željeli ostati anonimni.

Zakonske obveze obrazložio je Reuf Šerbečić, član Uprave Komunalnog poduzeća 6. maj, društva koje je u suradnji s resornim gradskih odjelom izradilo prijedlog odluke. "Prvu je takvu odluku usvojilo Gradsko vijeće 2018. godine, ali u srpnju prošle godine novim je odredbama zakona definirano da se u roku od šest mjeseci usvoji nova odluku koja prvi put sadrži i cijenu minimalne usluge za korisnike iz pojedinih kategorija. Do sada je tu visinu cijene utvrđivalo komunalno poduzeće, u nas je to bio Nadzorni odbor pa Skupština društva 6. maj, ali izmjenama Zakona ove su ovlasti prenesene na predstavničku vlast", pojasnio je Šerbečić.

Izglasana odluka nije konačna, jer se upućuje na usvajanje Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja, koje se dužno očitovati u roku od 15 dana o eventualnim nepravilnostima, ali ne o zakonitosti odluke, objasnila je Karlović nastavak procedure. Gradonačelnik Milos obrazložio je svoj amandman na prijedlog odluke, ističući nezadovoljstvo Zakonom.

- Danas usvajate odluku koja je utemeljena na lošem zakonu, kojem smo se usprotivili svi, moje kolege i ja iz Istre, istodobno i sva komunalna društva iz Hrvatske. To je bitno istaknuti. I ovaj prijedlog odluke pred vama danas je najbolje što se dalo učiniti i ispraviti nepravde prema određenim korisnicima iz kategorije koja nije kućanstvo. Naime, nelogično je da istu cijenu usluge za proizvedeno smeće plaća, primjerice, jedan kiosk kao i veliko hotelijersko poduzeće, zbog pogrešnih zakonskih pretpostavki. Drugi posljedični problem lošeg zakona je tzv. kružna ekonomija. Kad smo pred desetak godina startali sa selektivnim odvajanjem otpada, uvjeravali su nas u rad tržišta otkupa tog otpada, plastike i stakla, čime ćemo povećati prihode i time smanjiti troškove zbrinjavanja otpada. I što se dogodilo od tada? Protekle su godine i zatvorila se svjetska tržišta. Nagomilavanje plastike i stakla danas pružatelju usluge, konkretno 6. maju, predstavlja ogroman problem jer uslugu zbrinjavanja tog otpada plaća trećim osobama, a troškovi nisu mali. I to utječe na konačnu cijenu usluge prema korisniku. Pa dok građani odvajaju, misleći da proizvode manje otpada, ustvari je taj proizvedeni otpad isti ili veći. Stoga je važno shvatiti da govorimo o sustavu gospodarenja otpadom, sustavu kao zaokruženoj, jedinstvenoj cjelini koju krajnji korisnici, građani plaćaju kroz cijenu zelene kante. I to se, nažalost, neće promijeniti dok je na snazi ovakav sustav. Očekujemo da će naša odluka doživjeti još izmjena jer ćemo tijekom ove turističke sezone pratiti gdje sustav šteka i što bismo još dodali u odluku da se podigne kvaliteta usluge do primjene odluke početkom sljedeće godine. Nadam se da će Vlada ipak shvatiti štetnost Zakona i staviti ga izvan snage, da bi donijela kvalitetniji, rekao je Milos.

OPŠIRNIJE U TISKANOM I GLAS ISTRE PDF ONLINE IZDANJU

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter