Turisti na umaškoj rivijeri (M. MIJOŠEK)
Dok domaći iznajmljivači plaćaju 300 kuna godišnje po krevetu (u ovoj godini 345 kuna), nekomercijalni iznajmljivači (stranci) plaćaju 60 kuna godišnje za prve dvije osobe i 25 kuna godišnje za sljedeće osobe * To tako traje godinama, a lani je u takvim objektima ostvarena 301 tisuća noćenja. Računa se da je na području Umaga oko osam tisuća takvih kreveta
Blagdani su u Umag doveli nove turiste i donekle poboljšali lanjsku statistiku o dobroj turističkoj sezoni. Rekapitulirajući rezultate za 2018. godinu, direktor Ureda Turističke zajednice Umaga Milovan Popović sezonu ocjenjuje uspješnom. Umaško područje zabilježilo je tri posto više noćenja i dolazaka nego godinu ranije. Još tijekom ljeta premašeno je dva milijuna noćenja, a do kraja godine brojka se popela do nekih 2,725 milijuna noćenja.
Najviše Nijemaca u komercijalnom smještaju
Tradicionalno, umaško područje i dalje najviše posjećuju Slovenci. Zabilježeno ih je bilo 2,5 posto više, koliko je više bilo i Nijemaca i Austrijanaca. Nešto više bilo je i Talijana, dok je Čeha bilo šest posto više. Najveći porast bilježe Nizozemci (21 posto), a najveći pad zabilježen je kod domaćih turista kojih je prošle godine bilo sedam posto manje nego lani. To je jedino tržište među prvih 10 s kojeg je došlo manje turista nego u 2017. godini. Gledajući mjesečnu statistiku, najveći rast broja turista bio je u svibnju kada je bilo 33 posto više turista nego u istom mjesecu godinu prije, te u listopadu za 28 posto. Najveći pad je bio u lipnju, za sedam posto, i to je jedini mjesec u kojemu je zabilježen pad broja turista u odnosu na 2017. godinu.
- To je razumljivo s obzirom na drugačiji raspored praznika u 2018. godini, ali ipak manje nego što smo očekivali. U cjelini, rezultati su jako dobri, naročito u predsezoni i posezoni. Naime, tom razdoblju dajemo veliku pažnju. I u razdoblju od siječnja do svibnja te u listopadu i studenom bilježimo rast od 12 posto u odnosu na iste mjesece pretprošle godine, komentirao je Popović rezultate turističkog prometa.
Gledajući strukturu smještaja dolazi se do zanimljivih podataka. Naime, kada se iz ukupnog broja noćenja izdvoje noćenja u nekomercijalnom smještaju, što daje realniju sliku, onda su na prvom mjestu po broju noćenja Nijemci, ispred Slovenaca na drugom mjestu. Pojašnjenje stiže iz tumačenja šturog termina "nekomercijalni smještaj" u čemu se zapravo kriju kuće i stanovi za odmor vlasnika nerezidenata. Jednostavnije rečeno, to su stranci koji imaju kuće za odmor na području Umaga ili drugdje u Hrvatskoj. Kada borave u sezoni dužni su se prijaviti, sebe i sve koji borave u njihovoj kući. Oni - to je javna tajna - goste prijavljuju kao rodbinu ili prijatelje i za njih plaćaju mnogo manje pristojbe nego komercijalni iznajmljivači.
Lažni pad noćenja sa slovenskog tržišta?
To se posebno vidi u statistici za 2018. godinu gdje je zabilježen pad komercijalnih noćenja sa slovenskog tržišta točno za koliko je zabilježen porast nekomercijalnog broja noćenja. Poznato je da na umaškom području kuće ili stanove najviše imaju Slovenci, od stranih državljana.
Dok domaći iznajmljivači plaćaju 300 kuna godišnje po krevetu (u ovoj godini 345 kuna), nekomercijalni iznajmljivači (stranci) plaćaju 60 kuna godišnje za prve dvije osobe i 25 kuna godišnje za sljedeće osobe. To tako traje godinama, a lani je u takvim objektima ostvarena 301 tisuća noćenja. Računa se da je na području Umaga oko osam tisuća takvih kreveta.
- Njihovi gosti plaćaju puno manje nego kod naših iznajmljivača, naročito manje od hotelskih gostiju. To je već poznata stvar, na to godinama ukazujemo, ali nema promjena, propisi su i dalje isti. Zapravo, takvi stranci se bave iznajmljivanjem, kao i ostali, ali plaćaju mnogo manje naknade. To je našim iznajmljivačima nelojalna konkurencija, govori Popović.
Privatni smještaj blizu gornje granice
Kako se i dalje dosta pažnje posvećuje predsezoni i mjesecima potkraj kalendarske godine, morat će se ubuduće voditi više računa i o strukturi smještajnih kapaciteta. Direktor umaškog TZ-a iznosi podatke koji govore o povećanju kreveta u privatnom smještaju. Takvi su objekti u predsezoni i posezoni uglavnom zatvoreni.
- Mislim da smo u privatnom smještaju blizu gornje granice po broju smještajnih kapaciteta, sada treba raditi na podizanju kvalitete usluge. Stalno govorimo da imamo dosta gostiju koji malo troše, po tome im određujemo kvalitetu, a godišnje povećavamo broj kreveta u privatnom smještaju za gotovo dvije-tri tisuće novih ležajeva, gdje u principu dolaze gosti koji su objektivno slabije platežne moći. Tu smo u kontradikciji: zovemo, uvjetno rečeno, lošije goste, a onda se žalimo da ne troše ili da slabo troše. Drugo, u Umagu je vrlo loš odnos smještaja u hotelima i turističkim naseljima, gdje je sada isti broj kreveta, a hoteli su jedini pokretači produženja sezone. Gost koji dođe u ožujku ne može se kupati, ljetna sezona nije počela, tako da on traži wellness, casino i slične sadržaje, a to jedino može dobiti u hotelima. Dakle, treba mijenjati strukturu broja smještajnih jedinica u hotelima, turističkim naseljima i privatnom smještaju u korist hotelskog smještaja. Tek tada možemo računati na pun uspjeh cijele sezone, zaključuje Popović.
Sportski i gastro turizam u predsezoni
Pogled na ovu godinu ulijeva novi optimizam. Po svim predviđanjima ovogodišnja sezona morala bi biti još bolja. Za ovu godinu sastavljen je niz velikih manifestacija koji privlače strane turiste, kao što je Sea Star festival i 30. izdanje teniskog spektakla.
- Važna su nam i događanja u predsezoni. Već u siječnju dolaze ekipe nogometaša na pripreme, očekujemo da će biti i više od lanjskih 25.000 noćenja samo od nogometa, što je vrlo važno naročito zato što nam takvi gosti dolaze do polovice travnja. Dolazi puno mladih ekipa, organiziraju se veliki turniri za mlade, dolaze djeca s roditeljima… Slijede biciklističke utrke, nogometni turniri, završnice rukometnih natjecanja, noćne utrke, možda uspijemo dobiti i jednu novu utrku - "24 sata Umaga" - a tu su i fešta od rajčica, hodanje, gastro manifestacije, drugi teniski turniri i slično. Nastavljamo s uspješnim događanjima i pričama i dodajemo nove, poručuje Popović, najavljujući dva-tri posto veći turistički promet u ovoj godini. (Luka JELAVIĆ)