(Snimio Zvjezdan Strahinja)
Lijepo je vratiti se na Blaz i vidjeti da su vodotoci i okoliš drevnih mlinova uređeni. Nije lijepo vidjeti da su putovi izrovani u blatu, a još je manje ugodno sa staza bježati pred motoristima! Uvalom Blaz podno Raklja, ekološki osjetljivim područjem i mjestom izuzetnog povijesnog naslijeđa, ambijentalne i sentimentalne vrijednosti za cijelo stanovništvo, zagospodarile su motorizirane jedinice - kao da nema više mjesta u Istri u koje se nisu probili enduro i cross motocikli.
Motoristi voze stazama namijenjenim pješacima i biciklistima, a kako dio staze prolazi i preko obale, tako voze i morskim žalom. Navodno je Blaz jedino mjesto u Istri gdje pitka voda utječe u more! No i tu se izletnici moraju sklanjati jačima i bučnijima, i tu gospodare "konjske snage". Preko najvećeg izvora i kaverne pješacima je gotovo nemoguće i opasno prijeći, koliko su motori stazu uništili gumama. Taj komad puta dio je biciklističke staze Flanatica kojom se na svojim web stranicama diči i TZ Marčane.
Staza Flanatica (Snimio Zvjezdan Strahinja)
O svemu smo telefonom obavijestili i načelnika Općine Marčana Predraga Pliška te na njegov zahtjev poslali pitanja pisanim putem. Odgovore smo dugo čekali samo da bi iz njih shvatili da u Općini uopće ne razumiju problem. Načelnik Pliško u dopisu nam odgovara da je pravo svih da koriste nerazvrstane ceste pa tako i one prema uvali Blaz! Iako ga nitko za nerazvrstane ceste nije pitao! Njih sigurno ni nema među mlinovima, među izvorima i na samom žalu.
- Ceste i staze koje spominjete (a ne spominjemo, op.n.) na žalost nisu rezervirane i izgrađene samo za potrebe pješaka i biciklista, radi se o cestama koje su izgrađene još od pamtivijeka, samo dio njih je izgrađen nedavno (prije skoro 30 godina za potrebe protupožarne zaštite). Upravo je Općina u posljednjih nekoliko godina takve neprohodne ili slabo prohodne nerazvrstane ceste, stavila u uporabu za potrebe pješaka i biciklista te ih upisala u popis biciklističkih staza kao dio svoje turističke ponude, no te upisane staze su, ipak, dijelovi nerazvrstanih cesta, odgovara Pliško pisanim putem.
Načelnik drumom, a motoristi šumom!
Mi o pješačkim stazama i obali, a Pliško o nerazvrstanim cestama!
(Snimio Zvjezdan Strahinja)
Predugačak je odgovor u kojem nam piše o njima, kao da je to tema. I kao da Općina mora brinuti samo o cestama, ne i o očuvanju prirode i povijesnoj baštini i ambijentalnoj vrijednosti.
Među motoristima koje smo susreli na samom žalu, uočili smo austrijske i domaće registarske pločice. Nisu vozili obijesno, usporili su pri mimoilaženju, ali motori na samoj obali nemaju uopće što ni tražiti! To valjda samo njima i načelniku nije jasno!
Mještani Raklja pričaju o tome da znaju vidjeti motore stranih tablica čak i u teško dostupnoj uvali Salamuštica. Ruju plažu, veru se kozjim stazama! Iz Raklja dobivamo informaciju da su u turističkoj sezoni česti i quadovi u prirodi. Pliško nam potvrđuje da postoje iznajmljivači takvih vozila s području Marčane i susjednih općina, ali da im Općina nije izdavala niti se tražila suglasnost za vožnju, kao što ne postoji mogućnost izdavanja koncesije niti im se može zabraniti prometovanje, pogađate, nerazvrstanom cestom.
Razrovan put iznad najvećeg izvora (Snimio Zvjezdan Strahinja)
I taman kad stignemo do odgovora u kojem se načelnik slaže da (zlo)upotreba terenskih vozila ne doprinosi mirnom suživotu zajednice, Pliško opet pokaže da o prirodi zapravo ne razmišlja, eventualno je poistovjećuje s nerazvrstanim cestama. Da ne opterećujemo čitatelja, kažimo ukratko samo da nam piše o krhkim i osjetljivim nerazvrstanim cestama(!), o produljenju turističke sezone, o održivom turizmu, o popravku cesti na teret poreznih obveznika te da će koristiti sva zakonska rješenja da spriječe uništavanje - cesta!
Tko će popraviti prirodu i o čijem trošku?
"Općina Marčana se oštro protivi bilo kakvoj devastaciji prirode, pogotovo ovakvim grubim izrabljivanjem nerazvrstanih cesta", jedna je od rečenica iz odgovora načelnika iz kojeg je vidljivo da u Općini zaista ne mogu razlučiti cestu od prirode.
S obzirom da uvala Blaz leži na samoj granici s Barbanom, i do nje vode putovi i s barbanske strane, o problemu smo razgovarali i s načelnikom Općine Barban Andijem Kalčićem.
(Snimio Zvjezdan Strahinja)
- Znam za taj problem. Rade nam velike probleme i na stazama koje mi nasipavamo i uređujemo. Nažalost, Općina Barban nema točno definiranu odluku kojom to rješavamo. Nedavno smo i na Vijeću raspravljali o tome da moramo naći način da se u odluci o komunalnom redu korigira nešto po tom pitanju i radit ćemo na tome, kaže Andi Kalčić. Dodaje i da sama odluka kojom bi regulirali vožnju motornih vozila po prirodi i stazama kojima nisu njima namijenjene, neće riješiti puno, ako se u nadzor ne uključe organi reda.
Lokalitet s ruševinama mlinova, koji su stoljećima, možda i tisućljećima prehranjivali ovaj kraj, i brojnim izvorima, posjeduje nevjerojatnu ambijentalnu vrijednost. Ako niste to vidjeli uživo, požurite dok ga još ima! I vi možete sljedeći vikend planirati izlet i pješačku turu zapadnom obalom Raškog zaljeva, sve do Blaza. Idila je gledati igru bijelih čaplji nad uvalom, slušati ptice i huk vode. Samo se nemojte iznenaditi kad vam s leđa bane motor i u sekundi bukom, ispušnim plinovima i kramponima rasprši sklad.