DANI MLADOG MASLINOVOG ULJA

Matteo Belci, predsjednik Udruge Agroturist Vodnjan: Naš najveći adut su naše autohtone sorte

| Autor: Doria Mohorović
(Privatna arhiva)

(Privatna arhiva)


Uoči 19. Dana mladog maslinovog ulja koji danas počinju u Vodnjanu, razgovarali smo s Matteom Belcijem, predsjednikom Udruge Agroturist Vodnjan i proizvođačem koji dolazi iz obitelji pionira modernog istarskog maslinarstva. Govori o putu koji je istarsko maslinovo ulje prošlo od skromne kućne proizvodnje do današnjeg globalno prepoznatog brenda, o sve obrazovanijim potrošačima, izazovima u maslinicima i važnosti stručne podrške poljoprivrednicima.

Kupci znaju prepoznati kvalitetu

Na pitanje kako se mijenjala kvaliteta istarskog maslinovog ulja kroz desetljeća - od tradicionalne, gotovo kućne proizvodnje, do današnje, visokoprofesionalne razine, Belci odgovara da su maslinari s vremenom naučili što tržište traži, a to je autohotno djevičansko maslinovo ulje.

- Maslinarstvo u Istri od 1995. godine doživjelo je pravu renesansu, možemo reći i revoluciju. Promijenilo se sve, od pristupa do rezultata. Počeli smo se vraćati našim autohtonim sortama, naučili smo kako proizvesti ulje koje tržište traži, ulje koje je zaista kvalitetno, ekstra djevičansko.

Do 1995. godine to je bila proizvodnja za kućnu potrošnju. Naši su stari znali kako se radi ulje, ali bralo se kasno - u prosincu, siječnju. Zahvaljujući županiji, gradovima i stručnim službama koje su nam stajale iza leđa, išli smo učiti u Italiju. Tamo smo shvatili zašto se njihovo ulje zove ekstra djevičansko i koje karakteristike mora imati da bi nosilo taj naziv. Prenijeli smo njihovo znanje, ali na našim, autohtonim sortama.

I uspjeli smo, Istra je već devetu godinu zaredom proglašena najboljom regijom na svijetu za maslinovo ulje. To nije slučajno. Podneblje je savršeno, to se zna još od rimskih vremena kad su carevi dolazili po ulje u Istru. Mi smo samo nastavili tu tradiciju s novom tehnologijom i s razumijevanjem onoga što tržište traži, odgovara Belci.

Dodaje kako je u početku bilo dosta skepticizma.

- Mnogi su govorili: "Moje ulje mora biti onakvo kakvo su naši stari radili." I svi smo mi do 1995. jeli takvo ulje, i bili zdravi. Ali ono što su laboratoriji, stručnjaci i Talijani, koji se time bave već 40-50 godina, otkrili, jest što tržište zapravo traži. Mi smo to prepoznali i prilagodili se, ali koristili svoje authotone sorte, i upravo je to bio naš najveći adut, napominje Belci.

(Privatna arhiva)(Privatna arhiva)

Upitan koliko se u međuvremenu promijenila percepcija potrošača, Belci odgovara kako su današnji kupci mnogo obrazovaniji i svjesniji što znači kvaliteta.

- Promijenila se percepcija, i to jako. To vidim svakodnevno u svom dućanu, gdje imam direktan kontakt s kupcima. Ljudi danas postavljaju vrlo konkretna pitanja - je li ulje filtrirano, kada je prerađeno, na kojoj temperaturi, je li monosortno ili blend. To su stručna pitanja, i ponekad se iznenadim koliko znaju Nijemci, Skandinavci, Englezi… Danas kupci istražuju, prouče prije nego što dođu probati i kupiti. Najveći uspjeh za mene je kada mi se taj isti kupac javi iz Njemačke i naruči još, jer je zadovoljan, jer nije prevaren.

Nije probao jedno ulje u dućanu, a dobio drugo u boci. Kad otvori bocu doma i vidi da je isto, to je top klasa. Internet je danas velika pomoć, ljudi mogu naučiti kako se ulje kuša, koje su mu mane, a koje vrline. Ako varaš kupca, brzo nestaneš s tržišta, napominje Belci i ističe da trenutno surađuje isključivo s europskim kupcima, a najdalje je svoje ulje slao u Litvu i Švedsku.

- A kad Talijani, koji su najveći proizvođači na svijetu, dođu u Istru kupiti ulje, to je za nas najveći uspjeh i priznanje za naš trud, poručuje.

Važnost analiza ulja

Belcijeva obitelj spada među začetnike modernog maslinarstva u Vodnjanu.

- Tata i stric su bili među desetak entuzijasta koji su 1994. pokrenuli priču. Županija je u tome vidjela potencijal i zato smo dandanas tu gdje jesmo. Timski je to rad, jer nitko pojedinačno u tome ne bi uspio. Ja sam tada bio dijete, ali sjećam se kako se pričalo o tome. Oni su bili tvrdoglavi i nisu htjeli poslušati starije koji su govorili da se masline beru u prosincu i da randmani moraju biti barem 25-30.

Kad su krenuli ranije, dogodilo se da u lipnju i srpnju više nismo imali ulja jer se sve prodalo. To je bio znak da tržište prepoznaje kvalitetu, prisjeća se Belci dodajući da je to i dalje obiteljski posao, a ekstra djevičansko maslinovo ulje koje proizvode poznato je pod brendom Meloto.

- Krenuli smo s 300-400 maslina koje smo naslijedili od pradjeda i djeda, a danas imamo oko 4.000 stabala na deset lokacija oko Vodnjana. Godišnje proizvedemo između 4.000 i 5.000 litara, ovisno o godini, kaže.

(Privatna arhiva)(Privatna arhiva)

Govoreći o aktualnoj sezoni, ističe da je ljeto bilo izvrsno za plod, ali izazovno zbog napada štetnika.

- Druga generacija moljca nakon cvatnje bila je jaka, svrdlaša je bilo nešto manje, ali muha je bila veliki problem. Imali smo naizmjenično kišu i sunce, a to je za muhu idealno. Danas postoje sustavi i aplikacije za agronome i poljoprivrednike gdje se može vidjeti koji su preparati dozvoljeni, ali kad si usred berbe, teško je reagirati, pojašnjava.

Trenutno, kaže, čekaju rezultate analiza ulja iz Instituta u Poreču.

- Iako po novom zakonu analize nisu obavezne za stavljanje ulja na tržište, mi ih radimo jer izvozimo, a Institut ima dozvolu za izvozne papire. Osim toga, želimo znati što nudimo ljudima - koliko ima kiselina, kakva su svojstva ulja. Sjećam se 2019. godine, od deset uzoraka samo je jedan prošao analizu.

Bila je velika najezda muhe, sva su ulja bila oksidirana. Zato je važno raditi analize, objašnjava Belci i ističe da agronomija nikad ne miruje. - Uvijek se nauči nešto novo. Institut stalno proučava nove stvari, pojavljuju se novi preparati. Agronomija je živa stvar, nije to matematička formula koja vrijedi sto godina. Zakoni se mijenjaju, dolaze nove bolesti i nova rješenja, napominje. Upozorava i da poljoprivreda ima i drugu stranu - golemu birokraciju, a da bi više trebalo poraditi na poljoprivrednoj politici, kako bi se privuklo mlađe generacije.

Kao predsjednik Udruge Agroturist Vodnjan, Belci će i tijekom Dana mladog maslinovog ulja biti prisutan na štandu Udruge, spreman pomoći proizvođačima i posjetiteljima.

Ljudi vole doći u Vodnjan

- Imamo 160 članova i trudimo se da svi budu informirani. Naša stručna služba, koju vodi Lea Komel, ima devet kontrolnih točaka na kojima se prate letovi muhe i moljca. Članovima redovito šaljemo obavijesti kad treba tretirati. Na taj način ih rasterećujemo - ne moraju svaki tjedan obilaziti polje. Neki rade u inozemstvu, neki mogu doći samo vikendom. Svatko ima svoje uvjete, ali nastojimo pomoći svima, ističe Belci.

- Danas gotovo svi naši članovi već znaju svoju kampanju i što im je činiti, ali uvijek postoji prostor za napredak, naglašava Belci, dodajući da su ljubav prema zemlji, upornost i znanje ono što je Istru dovelo do svjetskog vrha maslinarstva.

Na kraju poziva sve da posjete Dane mladog maslinovog ulja, jer se, kako kaže, šator vraća "na velika vrata" - uz kulinarske showove, Michelinove chefove i brojna stručna predavanja.

- Ljudi imaju običaj doći u Vodnjan, koji je u posljednjih 10 do 15 godina postao najvažniji grad za maslinarstvo, i onda ići od maslinara do maslinara tražeći ulje koje im najviše odgovara. Moći će ovih dana vidjeti i kako isto jelo, pripremljeno s trideset različitih ulja, može imati trideset potpuno različitih okusa, zaključuje Belci.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter








Trenutno na cestama