Ekološka inovacija

Istarski brodograditelj nekada je gradio rekreativne brodice - a sada spašava Jadran

| Autor: Glas Istre
(Foto: Screenshot / HRT)

(Foto: Screenshot / HRT)


Istarski brodograditelj Luciano Beg nekada je gradio rekreativne brodice i radne brodove. Danas razvija ekološke inovacije za koje interes stiže iz Norveške, Grčke, Argentine, Malte i Turske – ali i s domaćeg tržišta, prenosi HRT.

Njegova priča započela je spontano – na aerodromu u Kopenhagenu, na povratku iz Norveške. Tamo je, zajedno s kolegom Dinkom Salopekom, osmislio ideju mobilne sabirne stanice "Eco Cube" za otpadne vode s plovila.

Eco Cube u NovigraduEco Cube u Novigradu

Jedan dio firme i radionice nalazi se u Kašteliru, a drugi u Novigradu. 

– Uspjeli smo napraviti prvi prototip takve stanice. Projekt je prepoznala i sufinancirala Kraljevina Norveška preko programa Innovation Norway, kaže Luciano Beg.

Sabirna stanica uključuje sustav za prihvat crnih voda s plovila, kontejnerski sustav za razvrstavanje otpada (miješani otpad, staklo, PET, papir), desaliniziranu vodu za nadopunu plovila, solarne panele, akumulatorske stanice, i QR kod za aktivaciju.

– Konzervativne procjene govore da se tijekom ljeta više od milijun litara otpadnih voda dnevno ispusti u Jadransko more. To je ozbiljan problem, upozorava Beg.

Uređaj ima kapacitet za prihvat otpadnih voda sa stotinu jedrilica dnevno. Postoji i mogućnost naknadne ugradnje sustava za pročišćavanje, što bi dodatno povećalo učinkovitost, prenosi HRT.

No, to nije jedina inovacija iz ove male brodogradnje. Luciano je lani konstruirao prvi električni katamaran u Jadranu, a potom dobio narudžbu od jednog ekološki osviještenog Švicarca koji je zatražio – brod izrađen isključivo od prirodnih materijala.

– Plovilo koje radimo izrađeno je od lana i bioepoksidne smole. Nema više staklene vune, nema svrbeži, to vam je kao da ste u brašnu, objašnjava Luciano Beg.

Sendvič-konstrukcija sastoji se od 20 slojeva lana i recikliranog PET materijala. Svaki dio podliježe testiranju mehaničke otpornosti kako bi zadovoljio standarde Hrvatskog registra brodova. Katamaran bi trebao zaploviti do kraja godine, a prva testiranja planiraju se na proljeće.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter