UZ ZAVRŠNICU 22. MEĐUNARODNOG ORGULJSKOG FESTIVALA

ORGANUM HISTRIAE: Mladenačka energija udahnula novi život Callidovim orguljama iz 1797.

Ističući zadovoljstvo sjajnim odazivom publike na svim koncertima ovogodišnjeg festivala Organum Histriae, Vedrana Koceić, utemeljiteljica projekta i izvršna producentica festivala zaključuje da je projekt Organum Histriae na dobrom putu da četvrt stoljeća postojanja obilježi pravom kulturno-turističkom orguljskom stazom i kućom orgulja Istre kao njezinim ishodištem

| Autor: Glas Istre
Večer za pamćenje u Pazinu - Ursa Ljuban i Lucija Rašeljka Petrač (Foto KAF: Nataša Putinja)

Večer za pamćenje u Pazinu - Ursa Ljuban i Lucija Rašeljka Petrač (Foto KAF: Nataša Putinja)


"Suorganizatori 22. Međunarodnog orguljskog festivala Organum Histriae mogu biti vrlo zadovoljni sjajnim odazivom publike na svim koncertima, sukladno važećim epidemiološkim mjerama i suglasnosti Stožera Civilne zaštite Istarske županije, pri čemu treba istaknuti izrazitu internacionalizaciju posjetitelja što se može pratiti po rezervacijama koje su stizale online putem službene internetske stranice www.organum-histriae.com, od kojih su brojni redovni dugogodišnji pratitelji festivalskih događanja te su izrazili interes za članstvo u Klubu prijatelja Festivala u osnivanju. Svi su koncerti izravno emitirani te su uz prošlogodišnje nadalje dostupni na YouTube kanalu Project Organum Histriae, a živa komunikacija na društvenim mrežama pokazala je kako je i taj aspekt od velike važnosti za projekt revitalizacije orgulja - baštine koja se sluša, istaknula je uz završnicu 22. izdanja festivala Organum Histriae Vedrana Koceić, utemeljiteljica projekta i izvršna producentica festivala.

Ovogodišnji Organum Histrae koji je održan od 1. do 5. rujna organizirali su Pučko otvoreno učilište Buje, Udruga za promoviranje i očuvanje orguljaške baštine Organum Histriae, Pula te Lifestyle d.o.o.

Bogat koncertni program

Osvrćući se na 22. Organum Histriae, Vedrana Koceić je iskazala zadovoljstvo zbog dobre posjećenosti popratne izložbe Art studia Pula 'Zvuci zemlje' te vođenih obilazaka povijesnih orgulja u Motovunu i Svetom Lovreču Pazenatičkom u suradnji s turističkim zajednicama Općine Motovun i središnje Istre, te je zaključila da je to, uz bogatu medijsku popraćenost, pokazalo "kako je projekt Organum Histriae na dobrom putu da četvrt stoljeća postojanja obilježi pravom kulturno-turističkom orguljskom stazom i kućom orgulja Istre kao njezinim ishodištem."

Koncertni program je nakon svečanog otvaranja u pulskoj Katedrali uznesenja Blažene Djevice Marije nastavljen u Motovunu, u maloj crkvi BDM od Servita.

Organum Histriae

- U ovoj se crkvi, nakon uspješne restauracije tvrtke Zanin organi koja je izvedena 2006. godine, čuvaju vrijedne povijesne orgulje Gaetana Callida iz 1797. godine. Naime, uslijed tadašnjih restauratorskih radova u matičnoj Župnoj crkvi sv. Stjepana te loše statike pjevališta, također - uz kućište orgulja - dragocjenog umjetničkog djela istarskog drvorezbara iz 18. stoljeća majstora Osvalda Piazze, instrument je postavljen na ovu privremenu lokaciju koja akustički ne dozvoljava idealno zvučno ostvarenje. Unatoč tome, nemjerljiva je povijesna i umjetnička važnost ovog instrumenta te Motovuna kao atraktivne orguljske destinacije koja je iznjedrila prvog tiskara muzikalija za orgulje, Andriju Motovunjanina (Andrea Antico da Montona) i stoljećima njegovala ovu posebnu vrstu kulturne baštine. Kako bi instrument ipak bio u upotrebi do povratka na originalnu poziciju, festival Organum Histriae opet je pohodio Motovun, omogućivši servis orgulja te koncertni program pod nazivom "Blossoming youth" koji su odsvirali mladi zagrebački studenti Mladen Bonomi i Dubravko Ćepulić Polgar na opće oduševljenje - zbog epidemioloških mjera i skučenog prostora crkve - malobrojne, no veoma zainteresirane međunarodne publike, ističe umjetnička i organološka voditeljica i producentica festivala Organum Histriae Elena Roce.

Talijanski barokni autori

Ona napominje da su "svojom mladenačkom energijom, entuzijazmom i temeljitom pripremom orguljaši predstavili šarolik repertoar pisan za instrumente s tipkama ponajprije talijanskih baroknih autora (G. Frescobaldi, M. Rossi, D. Zipoli), ali i bogatu ostavštinu hrvatskih anonimnih autora 18. stoljeća čije razigrane melodije često prepoznaju lokalni stanovnici Korčule i okolice Klanjca. Dašak svježine unijeli su španjolski i njemački kompozitori (A. C. Braga, G. F. Handel, J. S. Bach) koji su svoje obrazovanje gradili upravo na tehnikama talijanskih ranih majstora ili bili u doticaju s talijanskom glazbom toga vremena. Koncert su zaključili uvjerljivo i to četveroručnim snagama predstavivši utjecaj opere u glazbi G. Morandija".

- Poziv mladim glazbenicima da sviraju upravo na ovakvom instrumentu čini se kao pravi pogodak jer su s jedne strane pokazali svu raskoš Callidove palete registara, izvukavši ono najbolje iz instrumenta i potaknuli još veći interes za brigu oko ovakvih orgulja, dok je s druge strane za njih ovo neprocjenjivo iskustvo i korak naprijed k boljem razumijevanju posebnih tehnika koje zahtijeva sviranje na ovakvom instrumentu. Iako tek na početku svojih glazbenih karijera, Bonomi i Polgar pokazali su višu razinu odgovornosti od nekih starijih kolega, tehničku spretnost, razumijevanje u odabiru registracije, zrelost u interpretaciji, a opet neizmjernu razigranost i maštu, smatra Roce.

Vedrana Koceić naglašava da su "svojom nazočnošću koncertu dodatnu važnost dali, uz župnika vlč. Izidora Sekickog i načelnik Općine Motovun Tomislav Pahović te direktor Turističke zajednice Općine Motovun David Matković s kojima je postignuta visoka razina sinergijske suradnje u promociji festivalskih događanja i samog instrumenta, što uz sredstva Ministarstva kulture i medija namijenjena sanaciji kućišta i pjevališta od crvotočine, daje nade za skori ponovni doživljaj Callidovih orgulja u matičnoj Župnoj crkvi sv. Stjepana na Trgu A. Antica, te uvjeta za obnavljanje istoimenog međunarodnog orguljskog natjecanja s finalnom etapom u Motovunu, uz izvođenje kultnih Frottola A. Antica."

Istra kao orguljaška destinacija

Ovogodišnja festivalska osebujnost bila je i u činjenici da je Organum Histriae 4. rujna prvi put u svojoj povijesti doputovao u samo srce Istre, u Pazin, koji je također mjesto od velikog značaja na orguljskoj mapi istarskog poluotoka.

- Naime, prema G. Radoleu Pazin je nekoć posjedovao čak dva instrumenta majstora G. Callida. Nažalost, zbog raznih okolnosti gubi im se trag, ali postoje neke indicije kako je majstor Vegezzi - Bossi, prilikom izgradnje novog instrumenta 1901. godine u Župnoj crkvi sv. Nikole ugradio neke svirale koje su se nalazile u prethodnom instrumentu, kaže Elena Roce. Objašnjava i da je riječ o orguljama s pneumatskom trakturom, koje su mnogo osjetljivije i nestabilnije od mehaničkih instrumenata te stoga podložnije kvarovima.

- Unatoč temeljitoj pripremi partnerske orguljarske tvrtke Zanin, nastojanja domaćina Grada Pazina koji je pružio i izdašnu financijsku potporu za održavanje koncerta, te suorganizatora i umjetničkog vodstva projekta, nekoliko sati pred planirani koncert dogodio se neočekivani kvar kojeg je bilo nemoguće otkloniti u kratkom roku, zbog čega publika još uvijek nije mogla uživati u prekrasnim bojama ovog talijanskog romantičkog instrumenta.

Organum Histriae

Iako su u takvim situacijama organizatori uglavnom primorani otkazati koncerte, upravo su tada profesionalizam, prilagodljivost i brojne vještine umjetnica došle do izražaja.

Ursa Ljuban (magistrica orgulja) i Lucija Rašeljka Petrač (magistrica flaute) u nevjerojatno su kratkom roku modificirale planirani program originalno zamišljenog naslova "Flute Harmonique", prilagodile ga za izvođenje na flauti uz klavirsku pratnju i publici Grada Pazina pružile večer za pamćenje. Posjetitelji su uživali u poznatim orkestralnim djelima velikih majstora europske klasične glazbe (J. S. Bach, Ch. W. Gluck, M. Moszkowski, B. Bart?k, F. Borne) koja su umjetnice same preradile za ovaj duo, s naglaskom na kompozitore čije obljetnice smrti ove godine obilježavamo (M. Lešćan - 33. obljetnica, C. Saint - Saens - 100. obljetnica). Lucia Rašeljka Petrač istakla se nježnošću tona, izrazitom muzikalnošću, ali i odličnim vladanjem tehnički vrlo zahtjevnim virtuoznim dionicama, dok je Ursa Ljuban elegantnom i nenametljivom pratnjom premostila težak zadatak muziciranja na neprikladnom instrumentu, tj. električnom klaviru. Koliko je svestrana orguljaška profesija i koliko vještina posjeduje jedan orguljaš - Ursa Ljuban je vješto dočarala slušateljima, a kompleksnost imitacije orkestralne pratnje kao baršunastu rapsodiju interesantnih harmonija. Zajedno su pokazale zavidan nivo profesionalizma, muzikalnosti, veliko poznavanje stilskih značajki odabranih kompozicija i ljupku komunikaciju s publikom. Ovaj skladan duo uz pjevačicu Reu Alaburić ostvaruje brojna koncertna gostovanja u Hrvatskoj i inozemstvu pod imenom Trio Lur s kojim su u 2020. godini nominirane i za nagradu Porin te definitivno potvrđuju svoju kvalitetu kao iznimne glazbenice novije generacije na hrvatskoj glazbenoj sceni, prenosi Roce.

Organizatori festivala vele da je nakon više od dvadeset godina, Organum Histriae ponovno ugostio orguljaša svjetskog kalibra koji je s oduševljenjem sjeo za najvrjednije restaurirane orgulje u Istri graditelja Petra Nakića iz 1735. godine i time pokazao kako Istra ima puni potencijal postati poželjnom kulturnom, ali i orguljaškom destinacijom.

Razvoj orguljaške scene

- S obzirom da projekt Organum Histriae želi raditi na razvoju hrvatske orguljaške scene te da je ovogodišnje festivalsko izdanje gotovo u potpunosti posvećeno mladim i talentiranim glazbenicima, maestro Francesco Di Lernia je uz potvrdu statusa renomiranog koncertnog glazbenika dio svog boravka u Istri posvetio pedagoškom radu s mladima održavši kraći majstorski tečaj interpretacije orguljske glazbe na orguljama venecijansko-dalmatinske tradicije, pokazavši pritom iznimnu pristupačnost i znanje. Kako zvuče povijesne orgulje za kojima sjedi majstor i veliki poznavatelj upravo ovog tipa orguljske škole, brojni posjetitelji mogli su čuti na koncertu zatvaranja 5. rujna na Nakićevim orguljama u prigodnom i zahtjevnom programu pod nazivom "Il vento che diventa voce". U prvom dijelu programa čuli smo relativno ranu glazbu koju karakteriziraju renesansni plesovi, modalnost, musica ficta te upotreba diminucija i improvizacija kroz koju je maestro Di Lernia pokazao veliko umijeće, lakoću sviranja i izvrstan kontakt s klavijaturom zbog čega je instrument savršeno izgovarao svaki pojedini ton. Kroz djela H. Buchnera, J. A. Dalzae i nekoliko anonimnih autora publika je mogla čuti najvažnije karakteristike ovog instrumenta - pjevnost i toplinu zvuka (pa čak i prilikom dodavanja raznih karakterističnih, izrazito vokalnih ornamenata).

U drugom bloku koncerta, orguljaš je predstavio publici bisere europskog baroka (B. Galuppi, F. T. Richter, A. Scarlatti, L. Leo) koji se, nažalost, na ovim prostorima prerijetko izvode. Osim izvrsne tehničke spretnosti i lakoće sviranja, maestro Di Lernia ostavio je veoma impresivan utisak na publiku.

Dostojanstvenost, mirnoća, muzikalnost i elegancija samo su neki od epiteta kojima se može opisati interpretacija i izvedba ovog talijanskog orguljaša. Nazočnost predstavnika Ministarstva kulture i medija - Konzervatorskog odjela Pula, Upravnog odjela za kulturu i zavičajnost Istarske županije te sadašnjih i ranijih načelnika općine Sveti Lovreč koji podjednako vrijedno brinu o Nakićevim orguljama dodatno je obogatila koncert zatvaranja Festivala, ističe Roce.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter