Promjene navika

Preslagivanje na turističkom tržištu: Manje je Nijemaca i Talijana, ali stižu Mađari, Poljaci i Slovenci

| Autor: Alenka Juričić Bukarica
(Snimio Zvjezdan Strahinja)

(Snimio Zvjezdan Strahinja)


Prošla je turistička godina donijela određeno preslagivanje među najjačim hrvatskim emitivnim tržištima. Njemačko, austrijsko, talijansko i češko tržište bilo je u minusu, no neka druga pokazala su da imaju prostora za rast. U prijevodu, iz tih je zemalja stiglo više turista nego godinu ranije. Tako su Slovenci, treći najbrojniji gosti, ostvarili dva posto više noćenja, peti Poljaci solidnih šest posto više, a Mađari čak osam posto više. Među onima koji su imali značajan rast su bili i Ujedinjeno Kraljevstvo te SAD.

U predstavnišvima Hrvatske turističke zajednice (HTZ) stoga smo provjerili što je dovelo do rasta na bližim srednjoeuropskim tržištima koja nisu toliko ovisna o aviolinijama kao britansko i američko.

Najbliža i najdraža

Rast turističkog prometa sa slovenskog tržišta u prošloj godini tako je rezultat više faktora, kaže Bruno Bonifačić, direktor predstavništva HTZ-a u Ljubljani.

- Prije svega, riječ je o kontinuiranoj visokoj razini povjerenja i lojalnosti slovenskih gostiju jer odabiru Hrvatsku kao sigurnu, raznoliku, pristupačnu i kvalitetnu destinaciju i s vidljivim trendom posjećenosti kroz cijelu godinu. Dodatno je na rezultate pozitivno utjecao niz promotivnih aktivnosti HTZ-a i sustava turističkih zajednica u kojima su predstavljeni kontinentalni dio Hrvatske, Gorski kotar te zaleđe Dalmacije i središnja Istra. Najave za ovu godinu su jako dobre s očekivanjima blagog porasta prometa u odnosu na 2024., koja je bila rekordna, kaže Bonifačić.

Dodao je kako su predsezona i rane rezervacija polučili odlične rezultate, a za glavnu sezonu se ipak očekujemo promet na razini lanjskog. Slovenski gosti i dalje Hrvatsku percipiraju kao svoju najbližu i najdražu destinaciju za odmor posebno zbog blizine, poznatog okruženja, mora, gastronomije i gostoljubivosti te velike ponude aktivnog turizma po cijeloj Hrvatskoj.

Što se tiče ekonomske situacije, Bonifačić je kazao kako ona ima određen utjecaj, osobito kod izbora smještaja i duljine boravka, ali kako Hrvatska zahvaljujući svojoj raznolikosti, od kampova i privatnog smještaja do hotela visoke kategorije, nudi opcije za različite budžete.

- Slovenci su navikli planirati unaprijed, često uz rane rezervacije, čime ublažavaju eventualne troškovne izazove. I u ovoj godini u Sloveniji se bilježi velik interes za putovanjima, čime se potvrđuje činjenica da je globalna gospodarska situacija stabilna i da Slovenci i dalje mnogo putuju. U dosadašnjem dijelu godine bilježimo šest posto više dolazaka i sedam posto više noćenja, pojasnio je direktor slovenskog Predstavništva HTZ-a, napominjući da iz godine u godinu značajno raste interes Slovenaca za putovanja u predsezoni i posezoni, pa se može reći da je Slovenija prepoznala Hrvatsku kao cjelogodišnju destinaciju.

Poljaci vole obalu

Značajan rast lani je imalo poljsko tržište. Poljaci su ostvarili 1,2 milijuna dolazaka i 7,1 milijun noćenja, što u odnosu na 2023. predstavlja rast od osam posto u dolascima i šest posto u noćenjima. Małgorzata Kowalska, direktorica Predstavništva HTZ-a u Varšavi, reći će kako je to prije svega rezultat napora i sredstava koje je HTZ uložio u brojne promotivne i marketinške aktivnosti.

Gosti iz Poljske iznimno cijene turističku ponudu Hrvatske koja im predstavlja jednu od popularnijih inozemnih destinacija. Hrvatsku percipiraju kao lijepu, raznoliku zemlju gostoljubivih domaćina, koja nudi bogatu prirodnu i kulturnu baštinu. Najviše vole privatni smještaj.

- Poljaci u Hrvatskoj preferiraju obalne destinacije sa širokom ponudom obiteljskog smještaja te su iznadprosječno motivirani odmorom na moru, lijepom prirodom, razgledavanjem gradova te sportom i rekreacijom. Osim privatnog smještaja, u 2024. vidljiv je i rast interesa za smještaj u kampovima i u hotelima. Glavni motivi dolaska gostiju iz Poljske u Hrvatsku su naravno sunce i more, ali i bogata kulturna baština Hrvatske, UNESCO-ovi spomenici, muzeji, prirodna baština, svi nacionalni i prirodni parkovi, kazala je Kowalska.

Dodala je kako unaprjeđenje hrvatske turističke ponude, ulaganja u nove sadržaje, kvalitetu i proizvode postupno dovodi i do promjena u strukturi potražnje i na poljskom tržištu. Međutim, prisutna inflacija i rast cijena povećali su interes Poljaka za pronalaskom povoljnijih ponuda.

- Rast cijena u hrvatskom turizmu nije prošao nezamijećeno na poljskom tržištu, a iako se Hrvatska i dalje percipira kao lijepa, sigurna i atraktivna turistička destinacija, cijene su za Poljake postale jedan od važnijih faktora pri odabiru destinacije. Tu je i sigurnost koja im je i dalje je prioritet, posebice u kontekstu aktualnih političkih događanja, ukazala je naša sugovornica.

Rastu dolazaka poljskih gostiju pridonio je i povećan broj aviolinija prema Hrvatskoj, iako većina Poljaka na Jadran i dalje dolazi vlastitim automobilom.

Velik utjecaj cijena

Iako možda nije toliko u fokusu kao neka velika tržišta, Mađarska se lani iskazala. Zanimljiv detalj ispričali su nam u jednom luksuznom opatijskom hotelu u kojem su lani pad s njemačkog tržišta dobrim dijelom pokrili rastom broja dolazaka gostiju iz Mađarske. To ukazuje da to nisu gosti koji biraju samo najjeftiniji smještaj, dapače. U prva četiri mjeseca u Hrvatskoj se tako bilježi 13 posto više dolazaka i jedan posto više noćenja mađarskih turista.

Ivana Herceg, direktorica Predstavništva HTZ-a u Budimpešti, podsjeća da Mađarska predstavlja tržište na kojem Hrvatska tradicionalno ostvaruje odlične rezultate i porast turističkog prometa, izuzev godina koronavirusa. Tako je bilo i lani, kada su Mađari bili među najbrojnijim gostima u Hrvatskoj, a u postizanju takvih rezultata svakako je važnu ulogu imala i činjenica da je Hrvatska dio šengenskog prostora, čime su hrvatske destinacije Mađarima postale još bližima i atraktivnijima.

Što se tiče najava za ovu godinu, Herceg kaže da partneri ne izlaze s konkretnim informacijama u javnost, ali kako je Hrvatska vodeća inozemna destinacija Mađara, očekuje se barem ponavljanje lanjskih rezultata, ali i pozitivni trendovi.

- Naravno, na konačne će rezultate velik utjecaj imati i cijene, no kako je Mađarska blisko tržište s kojeg je dolazak u Hrvatsku moguće lako i brzo organizirati, očekuje se da će Mađari brzo i pozitivno reagirati na dobre last minute ponude koje su tek pred nama. Iako gospodarska situacija u Mađarskoj nije najbolja, s jednom od najvećih stopa inflacije u EU-u, sektor putovanja i dolasci u Hrvatsku ne bi trebali zbog toga biti značajnije ugroženi. Brojna istraživanja i trendovi pokazuju kako putovanja za Mađare više ne predstavljaju samo luksuz, nego sve više određenu potrebu koje se neće tako lako odreći. Eventualno mogu skraćivati broj dana predviđenih za putovanje, a kada govorimo o Hrvatskoj, najveći interes se očekuje za regije Kvarner i Istru, istakla je direktorica mađarskog Predstavništva HTZ-a.

Zaključila je da Mađari ustvari sve više putuju u hrvatske destinacije tijekom cijele godine, a najbolji pokazatelj toga je prošla godina, u kojoj je rast ostvaren u svim mjesecima. Posebno veseli pojačan promet i sve veći interes za hrvatskom kontinentalnom ponudom, iako je interes za obalom i dalje najveći.

Povezanost Slovenaca i Hrvata

Bruno Bonifačić kaže da Hrvatska za Slovence ima emocionalnu vrijednost jer je poznata, bliska i autentična. Kvaliteta mora, prirode, hrane i smještaja, uz dobru prometnu povezanost i bogatstvo sadržaja, čine je, kaže, konkurentnom u odnosu na druge mediteranske zemlje, no sve je značajnije i to što su u Sloveniji sve brojniji gosti i sami Hrvati.

- Personalizirana ponuda, sigurnost i osjećaj domaćeg ozračja dodatno pridonose njezinoj atraktivnosti. Osim toga, sve više raste posjećenost i boravak Hrvata u Sloveniji, što dodatno doprinosi odnosima dviju država i osjećaju povezanosti građana dviju država, ukazao je Bonifačić.

Sve više letova iz Poljske

Zahvaljujući sve više dostupnih direktnih aviolinija i ove će godine turisti imati mogućnost dolaska direktnim letovima iz nekoliko poljskih gradova u više hrvatskih zračnih luka.

- Svakako treba reći da u Poljskoj postupno dolazi do proširenja percepcije Hrvatske iz destinacije dostupne privatnim automobilima u destinaciju dostupnu za nešto više od sat vremena avionom. Osim nacionalnog poljskog avioprijevoznika LOT-a, koji cijele godine nudi direktne aviolinije Varšava - Zagreb, gotovo cijele godine Varšava - Dubrovnik te sezonsku liniju s pred i posezonom Varšava - Split, u Poljskoj postoji i sezonska ponuda niskotarifnih zrakoplovnih kompanija. Kao novost ove godine Ryanair je najavio i sezonsku direktnu avioliniju Wrocław -Rijeka, podsjetila je Małgorzata Kowalska.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter