NEMA STRAHA OD OTKRIVANJA IDENTITETA

Stručnjaci o prvom digitalnom asistentu u borbi protiv koronavirusa: ANDRIJA NE KRŠI ZAKONE O ZAŠTITI PRIVATNIH PODATAKA

| Autor: Patricija SOFTIĆ

Prije nešto više od tjedan dana u rad je pušten prvi hrvatski digitalni asistent u borbi protiv koronavirusa – Andrija. Ime je dobio po čuvenom Andriji Štamparu, doktoru koji je postavio temelje javnog zdravstva u Hrvatskoj i svijetu. Riječ je o chatbotu Ministarstva zdravstva, kojeg su razvile i državi donirale četiri hrvatske IT kompanije, Mindsmiths, Infobip, Neos i Oracle Hrvatska.

Andrija ima zadatak kroz nekoliko jednostavnih pitanja pokazati vam trebate li se zabrinuti zbog moguće zaraze koronavirusom i javiti se svom liječniku, ili možete biti potpuno mirni, jer 99 posto niste zaraženi. Ovaj digitalni asistent može se koristi putem vlastite on line platforme, ili putem WhatsAppa, a kako bi se stupilo u kontakt s Andrijom, dovoljno je poslati riječ "Pozdrav" na broj 099 7753049, koji zbog WhatsAppovih uvjeta rada mora prvo biti pohranjen u imenik.

Mnogi su ovih dana isprobavali kako Andrija funkcionira i uglavnom su bili oduševljeni što je i Hrvatska dosta brzo u ovoj situaciji napravila korak naprijed u modernizaciji i digitalizaciji inače dosta krutog birokratskog sustava. No, nekako istovremeno počela su se pojavljivati bojažljiva pitanja i primjedbe da ovaj program potencijalno krši Zakon o zaštiti osobnih podataka, mada među samim pitanjima koja postavlja nema niti jednog osobnog pitanja niti podatka koji Andrija zahtjeva od korisnika.

Evo što nam je o tome rekla Ines Bolkovac u svojstvu savjetnika za zaštitu podataka Hrvatskog centra za zaštitu osobnih podataka. Centar Feralis upravo i sudjeluje u uređenju organizacijskih mjera zaštite osobnih podataka projekta "Andrija".

- Kriza uzrokovana epidemijom koronavirusa dovela je do potrebe za kvalitetnom suradnjom države, ministarstva zdravstva i građana RH. Voditelj projekta "Andrija digitalni asistent" je Ministarstvo uprave koje provodi digitalizaciju javne uprave, a na kreiranju rješenja radio je tim stručnjaka predvođen epidemiologom prof.dr.sc. Brankom Kolarićem, uz tehničku i informatičku podršku udruženih snaga domaćih tvrtki, članica hrvatske udruge za umjetnu inteligenciju CroAi.

Uvođenjem digitalnog asistenta moguće je olakšati komunikaciju i razumijevanje između države i njenih građana u ovom trenutku. Prije svega treba razjasniti da Andrija nije aplikacija koja prikuplja osobne podatke te je informativno/edukativnog karaktera. Korisnik sam odabire želi li ju koristiti i u svakom trenutku može izaći iz nje. Pitanja koja se postavljaju kroz samu aplikaciju takve su naravi da njihovim međusobnim povezivanjem ni u kojem trenutku nije moguće doći do točnog korisnika i pripisati mu određene zdravstvene karakteristike, niti aplikacija u bilo kojem trenutku postavlja neko osobno pitanje koje bi omogućilo identifikaciju. Sukladno Općoj uredbi o zaštiti podataka da bi mogli govoriti o osobnim podacima takvim podacima moramo moći izravnim ili neizravnim putem identificirati osobu ili barem s velikom vjerojatnošću moći pretpostaviti o kojoj je osobi riječ, napominje Bolkovac.

Korisnik koji je pokrenuo program može u svakom trenutku izbrisati podatke, a neki od podataka koje će Andrija prikupiti su broj mobitela s kojeg mu korisnik piše, opći podaci o domaćinstvu, primjerice, koliko ima članova kućanstva u kojem korisnik živi, je li među njima netko stariji od 65 godina, osobna mišljenja i samoprocjena zdravstvenog stanja, te podaci o užoj, ali ne točnoj lokaciji korisnika, no samo onda kada ih korisnik sam pošalje u odgovoru.

Ines Bolkovac, službenica za zaštitu podataka

Ukoliko netko ovo i odbije, to neće utjecati na preporuku koju će Andrija dati. To što nekoga boli glava ili ima temperaturu a živi negdje u Šijani, nije osobni podatak pomoću kojeg bi se osoba mogla identificirati pa se time niti ne krše Pravila privatnosti. Doduše, određene postavke programa su kasnile dva, do tri dana od pokretanja Andrije, a među njima su bila upravo Pravila privatnosti i politika kolačića, no i to je na vrijeme riješeno. Netko bi logično mogao zaključiti da je upravitelju sustava jednostavno putem broja mobitela doći do njegovog vlasnika, no za to je potrebno vanjskim programima poduzeti neke radnje koje, tvrdi Bolkovac, voditelj obrade ne čini, jer za to nema razloga, niti se ijedan podatak prosljeđuje nekome.

- Andrija je virtualni asistent, i da bi mogao "asistirati", potrebno mu je pružiti određene odgovore. Korisnik može isprobavati različite ponuđene varijante odgovora i tako učiti o različitim situacijama i kako u njima najbolje postupiti. Broj mobitela se prikuplja jer se jedino putem whatsapp platforme može komunicirati te se broj briše nakon tri mjeseca ili po zahtjevu korisnika. Ukoliko se netko pita zašto u razvoj Andrije nije uključeno nacionalno nadzorno tijelo za zaštitu podataka, AZOP, to je zato što se posebne preporuke Europske komisije, koje se daju u Smjernicama za zasˇtitu podataka u aplikacijama od 17. travnja, odnose na mobilne aplikacije koje uključuju praćenje korisnika i/ili prikupljanje medicinskih podataka u svrhu dijagnosticiranja, liječenja i kontrole COVID-19.

Kako sam već istaknula, Andrija ne prati korisnika niti prikuplja navedene podatke te stoga nije bilo obveze za takvo prethodno savjetovanje. Svrha je Preporuke EU komisije, među ostalim, razviti paneuropski pristup primjeni mobilnih aplikacija, koordiniranoj na razini EU-a, kao sredstva koje c´e pomoc´i građanima da ucˇinkovito ogranicˇe socijalne kontakte i kao sredstva za upozoravanje, prevenciju i prac´enje socijalnih kontakata kako bi se obuzdalo sˇirenje bolesti COVID-19. Ukoliko bi bilo koja aplikacija na određeni način ipak zadirala u privatnost korisnika, onda bi svakako trebalo konzultirati nadležne institucije, kaže Bolkovac.

Dakle, Andrija je tu samo da nekome, primjerice, u nekom trenutku sumnje u vlastito zdravstveno stanje, da osnovnu informaciju i savjet na temelju nekih općenitih pitanja i odgovora. Korisnik može u svakom trenutku sam obrisati svoje podatke, uključujući i broj mobitela, vraćanjem na početak izbornika slovom X čime se omogućuje da korisnik cijelo vrijeme ima nadzor nad pruženim podacima. U slučaju da Andrija, primjerice, detektira da bi korisnik mogao imati zdravstvenih problema, savjetovat će mu ili da nazove broj 113, ili da se javi svom obiteljskom liječniku.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter