DIPLOMATKINJA S ISKUSTVOM

XU ERWAN, kineska veleposlanica u Hrvatskoj, oduševljena je ljepotama Pule. Otkrila je i u čemu uživaju njeni sunarodnjaci koji dolaze u Istru

| Autor: Lara BAGAR
Veleposlanica Narodne republike Kine njezina ekselencija Xu Erwan (Dejan ŠTIFANIĆ)

Veleposlanica Narodne republike Kine njezina ekselencija Xu Erwan (Dejan ŠTIFANIĆ)


Hrvatska je zemlja bogate povijesti i jakog kulturnog nasljeđa. Baš kao i Kina. Pula je, eto, predivna i puna atrakcija. Kinezi vole doći i zbog Jadranskog mora. Hrvatska kuhinja je odlična. Znate, kineski turisti su veliku kupci koji traže kvalitetne proizvode, kazala je njezina ekscelencija Xu Erwan

Želite li tursku kavu, pita konobarica. Je li to lokalna kava, odgovara protupitanjem veleposlanica NR Kine njezina ekscelencija Xu Erwan. "Hrvati jako puno piju kavu" na iznimno tečnom engleskom komentira kineska diplomatkinja koja je proteklog ljeta preuzela diplomatsku funkciju od kolege koji je potiho napustio našu zemlju. Engleski joj je blizak. Ne čudi, obzirom na karijeru. U Hrvatsku je došla s mjesta generalne konzulice u novozelandskom Aucklandu, u kojem je bila od 2015. godine, a prije toga radila je u dva navrata u kineskom veleposlanstvu u Sjedinjenim Američkim Državama.

U pulsku gradsku knjižnicu došla je predstaviti knjigu najvišeg vođe NR Kine, generalnog sekretara i predsjednika pod nazivom "Xi Jinping pripovijeda kineski san". Na svakoj stolici čeka nas simpatični crveni plišani miš sa zlatnom vrećom. O da, počela je kineska Nova godina, godina štakora. Veleposlanica je iznenađena mojim interesom za Kinesku novu godinu. Priznajem da je osobne prirode, jer je ovo moja godina - godina štakora. Optimistično komentira. "To je dobar znak. Ovo je dobra godina, godina štakora po lunarnom kalendaru. A on je prvi znak u kineskom kalendaru, on je broj jedan. Štakor predstavlja napredak, mudrost, inteligenciju i naporan rad. Kineska nova godina slavi se 25. siječnja. To je najveći kineski tradicionalni festival u kojem se susreće obitelj i prijatelji. To je najvažnije kinesko slavlje gdje se kineske obitelji posjećuju i druže se uz hranu. Obavezno jedu kineske raviole koji predstavljaju dobru sreću. Mislim da je ovo dobra godina i drago mi je da sam u Hrvatskoj u godini štakora. Štakor je srećonoša! ", puna je altruizma njezine ekscelencija.

Svjetski broj jedan

- Rekli ste da je ovo godina u znaku broja jedan. Jedan je simbol mudrosti, napretka ali i izvrsnosti, jer jedan je i oznaka za prvog, najboljeg. Možemo kazati da su to sada sve karakteristike Kine. Kina je, doista, postala gospodarsko čudo. Svjetski broj jedan. Velika ekonomska sila. Još su prije desetak godina analitičari predvidjeli da će u 2020. godini Kina postati svjetski lider. Eto nas u 2020. i izgleda da su se ta predviđanja dogodila, što na ekonomskoj što na svim razinama. U čemu je tajna kineskog ekonomskog čuda? Kako ste to postigli?

- Hvala na lijepim riječima o Kini. Prošlo je 71 godinu od uspostave nove Republike Kine. Prošle smo godine proslavili 70 godina takvog uređenja i doista je impresivno, posebice zadnjih desetak godina kada je Kina postala druga ekonomija svijeta. Standard je nevjerojatno porastao. Čak 700 milijuna ljudi je izašlo iz siromaštva. Životni vijek se produžio sa 35 na 77 godina. Kina je najveći proizvođač na svijetu i također najveće tržište. Uspostavili smo diplomatske odnose sa 180 zemalja svijeta i imamo konsenzus u cijelom svijetu. Do takvih velikih postignuća došlo se zahvaljujući vodstvu komunističke partije. I mnogi me pitaju kako je Kina postala takvo čudo. Mislim da je ključ u tome što su Kinezi pronašli svoj put razvoja - vodstvo komunističke partije koje je usklađeno sa tradicijom Kine. Ljudi su se borili i naporno radili kako bi pretvorili zemlju u drugu najjaču ekonomiju svijeta. Tako smo se prije 41 godinu otvorili svijetu i slijedimo nezavisnu vanjsku politiku mirnog razvoja koja doprinosi miru u cijelom svijetu. I kao što znate, posljednjih 10 godina čini jednu trećinu, odnosno 30 posto svjetskog rasta i nastupa zajedno sa Japanom, Europom i SAD-om. Kina je postala trgovinski i gospodarski partner u više od 120 zemalja diljem svijeta. Sadašnje vodstvo slijedi jako inovativnu, koordiniranu i ekološku strategiju u kojoj gura naprijed inicijativu "Jedan pojas, jedan put", to je suvremeni "Put svile" što je golem kineski transportni, infrastrukturni, strateški i promocijski pothvat. Inicijativa je predstavljena 2013. To je ekonomski i geografski najambiciozniji i najveći ekonomski i infrastrukturni pothvat u povijesti čovječanstva. U inicijativi sudjeluje 68 zemalja koje čine 65 posto svjetske populacije i 40 posto svjetskog BDP-a. Peking podupire inicijativu velikim iznosima vladina novca, bankovnih kredita i ulaganja u državna poduzeća. U tu inicijativu uključena je i Hrvatska i mi radimo na izgradnji tog puta. Jeste li čuli za Pelješki most?. To je dio tog Puta svile. To je san naših hrvatskih prijatelja kojim bi povezali unutrašnjost sa obalom.

- U Hrvatskoj je Kina je zainteresirana za izgradnju nizinske pruge i riječku luku. Što se dogodilo sa Rijekom, čini se da je interes kineskih investitora ipak otišao u pravcu Trsta i Kopra.

- Italija aktivno sudjeluje u projektu "Jedan pojas, jedan put". Mediteran i Jadran su odlične lokacije koje su potencijal za hrvatski napredak i omogućuju povezanost sa središnjom Europom. Na taj su način kineske investicije isplative. Ideja da Hrvatska postane transportno središte je dobra za obje strane. Dakle, ona je definitivno dio projekta "Jedan pojas, jedan put". Kineske tvrtke dolaze u Hrvatsku i istražuju mogućnost suradnje i partnerstva. Kao ambasador NR Kine nadam se da će prijatelji u Hrvatske osigurati pošten, adekvatan i transparentan pristup kineskim investitorima. Veoma sam optimistična glede naša suradnje i mislim da imamo velikih mogućnosti za ostvarenje poslovne suradnje.

Hrvatska je novo tržište

- Jeste li naletjeli na neke birokratske prepreke na koje se strani investitori najviše žele i što, u konačnici mnoge i odbija od ulaganja u Hrvatsku?

- Do sada je dobro. I nadam se će tako ostati. Činjenica je da se Hrvatska mora više promovirati jer ovo je novo tržište i novo mjesto. Tkogod dolazi u Hrvatsku doista je impresioniran njezinom ljepotom, ljubaznošću ljudima. No malo ljudi u Kini zna za ovo područje.

- Kina ima preko 160 milijunskih gradova, a mi smo zemlja od četiri milijuna stanovnika. Koliko smo mi Kinezima poznati. Čime bi se i na koji način mogli prezentirati putem turizma koji je jedna od naših glavnih privrednih grana?

- Kina ima strelovit rast. Srednja klasa sve više raste, a čini je 400 milijuna stanovnika koji putuju diljem svijeta. Prošle godine Kina je imala 160 milijuna putnika diljem svijeta. Sve više ljudi želi doći u Hrvatsku. Naši odnosi su dobri. Kineski premijer prošle je godine posjetio Dubrovnik gdje je sudjelovao na summit 16+1 na kojem se održao poslovni forum zemalja srednje i istočne Europe i Kine. To je bila velika reklama za Hrvatsku.   I naravno, svjetsko nogometno prvenstvo u Rusiji bila je najbolja reklama. Tu se snimala i serija "Game of Thrones". Zbog svega toga sve više ljudi dolazi u Hrvatsku.

Kinezi vole shopping

- Što kineski turist traži?

- Hrvatska je zemlja bogate povijesti i jakog kulturnog nasljeđa. Baš kao i Kina. Pula je, eto, predivna i puna atrakcija. Kinezi vole doći i zbog Jadranskog mora. Hrvatska kuhinja je odlična. Znate, kineski turisti su veliku kupci koji traže kvalitetne proizvode.

- A što da ponudimo kineskom turistu kada je gotovo sve što prodajemo "Made in China"?

- Tartufe, tunu, vino, maslinovo ulje, hrvatske kravate, naliv pero. Blizu ste Italije koja ima fantastičan dizajn, pa počnite stvarati dobar dizajn, kožne stvari…

- Jedan od istarskih zaštitnih znakova je tartuf. U Kini također imate tartufe. Koji su bolji - istarski ili kineski?

- Vaš je bolji. Istarski tartuf je najbolje kvalitete. Imate najbolje tartufe, najbolje vino, no treba vam više reklame.

- U Zagorju je Kineskinja bila zainteresirana za kupovinu političke škole pa je odustala. I za pulsko brodogradilište Uljanik, koji je baš danas otišao u stečaj, pričalo se da su bili zainteresirani Kinezi koji su ga i posjetili. Što je s Uljanikom?

- Naši istraživački centri komuniciraju jedni s drugima po pitanju suradnje. Dotaknuli su puno sektora vezano uz infrastrukturu, zdravstvo, poljoprivreda, čistu energiju, sport…

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter