Na Paganor, dio Velog Vrha gdje se nekada nalazilo tek nekoliko starijih kuća, ulazi se kroz Paganorsku ulicu s Vodnjanske ceste. To je jedini ulaz i izlaz iz naselja. Problem je što se radi o slijepoj ulici koja je tako uska da se na njezinu početku ne mogu mimoići ni dva prosječna automobila. Naselje se posljednjih 15 godina proširilo brojnim obiteljskim kućama, ali i stambenim zgradama i promet je sve gušći.
Kad su ovdje kupili parcele i gradili kuće, iz Grada Pule su žiteljima, našim sugovornicima, obećavali proboj na Fažansku ulicu da bi naselje imalo izlaz, no to se nije dogodilo.
- Kad smo se ovdje doselili zapravo nije bilo problema jer se radilo o kvartu u kojem su se gradile samo obiteljske kuće. No, zadnjih pet godina tu su se, na kraju slijepe ulice počele graditi stambene zgrade i kraj gradnji se ne nazire. Svaka zgrada ima po desetak stanova, barem toliko automobila, pa vi računajte, navodi nam Goran, jedan od žitelja, dodajući da svi oni moraju proći kroz usko grlo na početku naselja jer je ulica slijepa.
Napominje, poput naših ostalih sugovornika, da nema ništa protiv toga da se gradi i radi, ali smatra da se građevinske dozvole ne bi smjele tako olako izdavati, bez provjere na terenu. Nadležni trebaju shvatiti, kažu žitelji, da ovakva, slijepa ulica naprosto ne može više popiti tolik promet. Nabujala gradnja stambenih zgrada narušava im kvalitetu življenja jer, kako mještani tvrde, radnici koji rade na gradilištima kombijima i kamionima "lete" gore-dolje po cesti koja prolazi duž naselja i dovode u opasnost sve, posebice najmlađe.
- Velik problem nam predstavlja i izlaz djece iz Paganorske na Vodnjansku cestu, kojom moraju proći da bi stigli do škole. Iako je na početku naselja postavljen pješački prijelaz, malo se tko na njemu zaustavlja, veli nam Irena čija djeca ovuda odlaze u školu, dodajući da su se mještani nekoliko puta žalili na jurnjavu policiji, a prije nekoliko dana policijski su službenici ponovno bili na terenu. Gradnja zgrada na kraju ulice stvara im problem, dodaje suprug Enver, i zato što ulica zna biti puna blata i zemlje pa ga je zimi bilo strah izaći motorom na takvu prometnicu.
- Ponavljam, nije sporno to što se gradi, gradili smo i mi, ali je sporan način na koji se to čini i činjenica da ovako organizirana ulica nema kapaciteta za sav taj promet, zaključuje Enver.
Goran podsjeća na činjenicu da su im iz Grada Pule nekoliko puta obećavali proboj na Fažansku cestu, ali to nikako da se dogodi. Navodno je, veli nam, Grad već imao i projekt, ali im je istekla građevinska dozvola.
- Obraćali smo se Gradu, Mjesnom odboru, policiji, ali nitko ne reagira. Žalosno je da, kako izgleda, moramo čekati da se nešto dogodi da bi se shvatio razmjer problema, navode žitelji ove ulice, pitajući se što bi se dogodilo da se slučajno, radi pokvarenog auta, blokira jedini prilaz naselju sa stotinjak kuća? Kako bi stigli vatrogasci, hitna? Zaključuju da im se mora osigurati alternativni pravac koji bi ovu slijepu ulicu rasteretio dijela prometa i osigurao nesmetan protok vozila kroz naselje. Za kraj nas vode i do početka ulice gdje je nedavno srušen suhozid, pitajući se hoće li i ovdje uskoro krenuti izgradnja i novi problemi s kojima se nose već godinama ili - samo ili - Grad ovdje planira napokon proširiti opasno usku prometnicu?
Iz Grada Pule nam odgovaraju da su svjesni situacije u Paganorskoj ulici te razmatraju rješenja, prihvatljiva funkcionalno, vremenski i financijski.
- Postojeća prometna situacija posljedica je širenja naselja iz starog dijela u kojemu je prometna infrastruktura nedovoljnog kapaciteta, a povećanje standarda širenjem i dogradnjom nogostupa onemogućeno tadašnjim načinom gradnje. Razmatraju se opcije izgradnje novih prometnica koje bi osigurale pristup iz drugih smjerova, a brzina izgradnje kojih, osim tehničkog i financijskog aspekta, uvelike ovisi i o potrebi rješavanja imovinskopravnih odnosa, navode iz Grada.
Što se tiče srušenog suhozida, njega je, doznajemo, uklonio investitor koji planira izgradnju stambenih građevina na čestici koju je taj zid omeđivao, a Grad Pula je utvrdio da se sukladno odredbama GUP-a, regulacijski pravac mora postaviti tako da se osigura prostor za proširenje prometnice i da je u navedenom koridoru zabranjena gradnja čvrstih građevina poput ogradnih zidova, pomoćnih građevina i drugih elemenata koji bi smanjivali vidljivost poput zelenih ograda.
Spremni i na blokadu ceste
Zbog ugroženog mira i sigurnosti, mještani kažu da su spremni čak na blokadu prometnice. Jer, napominju, od stalnih obećanja da će se nešto riješiti, nema koristi. Ovakvim bi akcijama, smatraju, skrenuli pozornost javnosti na to da se privatnim investitorima pogoduje nauštrb mještana te narušava ionako problematičan promet u ulici.
Za prometno uređenje nadležan Grad
Iz PU istarske potvrđuju nam da su, po pozivima građana, obavljali nadzor prometa u Paganorskoj ulici, pri čemu nisu utvrdili prekršaje vozača. Napominju da su, sukladno Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, za uređenje prometa na svom području nadležne jedinice lokalne samouprave.