(D. MEMEDOVIĆ)
Radi se o porastu od deset posto putnika u odnosu na lani. Još optimističnije zvuči najava da se u sedam godina očekuje udvostručenje broja putnika u zračnim lukama Lijepe naše
Hrvatska će ove godine u svojim zračnim lukama prvi put u povijesti zabilježiti više od deset milijuna putnika. Očekivanja su to u Udruženju zračnog prometa HGK s obzirom na trend rasta posljednjih godina, lani zabilježenih 9,6 milijuna putnika te činjenici da će i ove godine biti ostvaren dvoznamenkasti rast porasta prometa broja putnika od oko 10 posto.
U prvih šest mjeseci ove godine ukupan promet putnika u hrvatskim zračnim lukama iznosio je 3.871.939 putnika što je u usporedbi s istim lanjski razdobljem porast od 13,5 posto. Pritom najveći rast broja putnika bilježi Zračna luka Osijek od čak 146,8 posto, ali i Zračna luka Brač sa 78 posto. Dobre rezultate ostvarile su i Zračna luka Rijeka u kojih je u prvih šest mjeseci ove godine ostvaren porast broja putnika od 38,8 posto, potom Pula od 29,5 posto. Zračne luke u Dalmaciji, Split i Dubrovnik zabilježili su porast od 17,2 odnosno 11 posto dok je Zračna luka "Franjo Tuđman" u Zagrebu imala rast broja putnika od 10,2 posto.
Kraći boravak turista
Ukupan promet tereta u hrvatskim zračnim lukama u prvih šest mjeseci 2018. iznosio je 7.426,6 tona, što je u usporedbi s prometom od 3.264,5 tona u prvih šest mjeseci 2017. porast od čak 127,5 posto.
- Na tako veliko povećanje prometa putnika, koje iz godine u godinu bilježe hrvatske zračne luke, najviše je utjecao porast bruto domaćeg proizvoda u državama odakle dolaze putnici kao i brojni drugi faktori, od kojih se najviše ističe sigurnost. Naime, putnici se, prije svega, odlučuju za odlazak u ona turistička odredišta u kojima će se osjećati sigurno - rekao je predsjednik Udruženja zračnog prometa HGK Tonći Peović.
Na povećanje prometa u hrvatskim zračnim lukama, među ostalim, utjecali su i sami zrakoplovni prijevoznici koji su dijelom smanjili prosječne cijene karata u zračnom prometu što je, pak, posljedica smanjenja cijena naftnih derivata na svjetskom tržištu.
Povećati kapacitete
Uz to, na povećanje zračnog prometa u Hrvatskoj utjecao je i skraćeni boravak turista na pojedinim tržištima za oko dva do tri dana, i to zahvaljujući internetskim rezervacijskim sustavima kao što su Booking.com ili Airbnb.com.
- U ljetnoj sezoni značajno su se aktivirali čarter-letovi, pa tako dolazi do znatnog intenziviranja zračnog prometa prema hrvatskim turističkim odredištima, veće frekventnosti već postojećih i uvođenja novih zrakoplovnih linija, istaknuo je Peović, dodajući da se značajan iskorak događa i otvaranjem bliskoistočnog čvorišta, preko kojeg se otvara tržište Bliskog i Dalekog Istoka.
Dinamičan rast prometa, međutim, postavlja pred nas i izazove izgradnje kapaciteta zračnih luka koji moraju odgovoriti zahtjevima vršnih opterećenja, s obzirom na to da se može očekivati udvostručenje prometa u roku od sedam godina, a sigurno je da proces izgradnje kapaciteta za ovakav rast u hrvatskim uvjetima traje puno dulje, upozorava Peović. Isto tako, potrebno je definirati krajnje kapacitete nekih zračnih luka kako bi na vrijeme počele pripreme za premještanje na lokacije gdje se može početi novi nesmetani razvoj u desetljećima koja slijede - pojašnjava Peović, naglašavajući da je potrebno istaknuti i efekte velikih investicija u zračnim lukama koje pomažu posrnulom građevinskom sektoru jer se kapitalne investicije, nakon Zračne luke "Franjo Tuđman", događaju i na zračnim lukama Dubrovnik, Split, Brač, ali i rekonstrukcije pista i manevarskih površina u Puli te Zadru. (Orjana ANTEŠIĆ)