Danilo MEMEDOVIĆ
Iako je zatražio razrješnicu s mjesta direktora Zračne luke Pula, Svemir Radmilo još uvijek čeka odluku Vlade koja treba imenovati novog v. d. direktora i prihvatiti njegov zahtjev da ode s tog mjesta, pa onda i u zasluženu mirovinu. Radmilo aerodrom napušta nakon šest i pol godina zbog ozbiljnih zdravstvenih problema s vidom, a očekuje da će njegov trajni nasljednik biti odabran na natječaju u rujnu.
Zasad ne želi otkriti imena potencijalnih kandidata koje vidi na mjestu direktora, no to bi po njemu definitivno trebala biti mlada i ambiciozna osoba zaposlena u Zračnoj luci. Na odlasku ne žali za ničim. Zračna luka je, smatra, odlično financijski posložena, a sigurnosni uvjeti su na najvišoj razini.
"Kad je objavljena vijest da odlazim, nisu mi prestajali zvoniti telefoni i moram priznati da sam dobio ogromnu podršku ljudi koji su direktno ili indirektno vezani uz istarski turizam", kaže Radmilo.
No ima i onih koji su jedva dočekali da ode. Među njima su i pojedini taksisti koji rade na pulskom aerodromu, koji imaju niz kritika na Radmilov račun. Od toga da odlazi zbog lošeg poslovanja i gubitaka, da je pogodovao tvrtki koja je obnavljala aerodromsku pistu, za koju tvrde da je u lošem stanju iako su je radili dvaput. Neki taksisti tvrde da avioni slijeću na Krk kad pada kiša, a direktora optužuju i za niz tehničkih nedostataka. Žale se da ne rade kamere i rampe, te da su WC-i prljavi i smrde.
- Jedino što je u ovim optužbama točno jest da su radovi na pisti dvaput rađeni. Prvi put davne 1965. godine, kad je pista sagrađena, i prije dvije godine kad smo je obnavljali. Nikome nije pogodovano, a kao najbolji ponuditelj izabrana je tvrtka Ceste Pula koja je dostavila ponudu na oko 23 milijuna kuna s PDV-om. Od tada nije bilo nikakvih radova na pisti. Ne znam uopće kako bih komentirao gluposti da avioni kad pada kiša ne mogu aterirati, pa slijeću na Krk. To se nikad nije dogodilo! Situacija je obrnuta. Zbog kiše avion neće sletjeti u Krk, a uglavnom se događa da avioni s Krka zbog bure slijeću u Pulu. Radovi na pisti su izvedeni besprijekorno, pista je sigurna, a da smo za izvođača izabrali i Marka Markovića, opet bi bilo onih koji bi rekli da nekome pogodujemo.
Rastu nam prihodi
- Kako komentirate tvrdnje nekih taksista da odlazite zbog lošeg poslovanja, a ne zbog narušenog zdravlja?
- To su nebuloze. Evo, pogledajte revizijsko izvješće. Poslovanje Zračne luke je besprijekorno. Imamo dobit zadnje četiri godine i ona kontinuirano raste. Primjerice, prihod je 2017. godine bio 66,9 milijuna kuna, a lani smo ostvarili 80,6 milijuna kuna. Dobit je lani bila 6,1 milijuna kuna. Kad sam preuzeo vođenje aerodroma, prihodi su bili 45 milijuna kuna, dakle u mom smo ih mandatu udvostručili. Zračna luka je 2012. imala gubitak od 2,7 milijuna kuna, a sada gubitaka nema. To je odgovor na insinuacije da odlazim zbog lošeg poslovanja. Poslovanje je izvrsno. Očekujem da ćemo godinu završiti s preko 100 milijuna kuna prihoda.
- Otkud onda toliko nezadovoljstvo među taksistima?
- Već dugo pojedinci pale vatru i unose kaos, iako među taksistima ima onih koji su korektni i pristojni. Među ovima koji se žale je i jedan koji je protiv Zračne luke dignuo četiri tužbe i stalno se nešto buni, ali neprekidno iznosi laži. Evo i ove subote je izbila tučnjava među taksistima, a kolovođa je bio taj koji stalno diže tenzije. Sve je snimljeno kamerama. Došlo je do fizičkog obračuna i čekamo izvješće policije. Činjenica je da na aerodromu već godinama vlada kaos među taksi prijevoznicima i više se ne zna tko pije, a tko plaća.
- Znači totalno bezvlašće?
- Taksisti sami definiraju cijene jer im je to omogućio zakonodavac, a rukama i nogama se trgaju za vožnju. Pojedinci maltretiraju druge vozače i brane im da voze, a nama su ruke u tim situacijama vezane. Možda zvuči radikalno, ali jedini način da se situacija stabilizira i uvede red jest da taksiste otjeramo van ograde zračne luke. Nažalost, drugo rješenje ne vidim. Neka im Općina Ližnjan osigura parcelu u blizini i neka tamo parkiraju. Situacija je ove godine dovedena do usijanja i nikad nismo imali toliko primjedbi na taksiste.
- Na što konkretno mislite, na cijenu vožnje?
- Upravo rješavamo reklamaciju putnika koji se žalio jer mu je taksist od Zračne luke do Rovinja naplatio 1.200 kuna! Imate slučaj da su putniku od aerodroma do Medulina naplatili 700 kuna, a do hotela Histria 850! Pa to nije normalno i mene je sram zbog toga. Nažalost, ljudi se žale nama, jer oni su na našem području, a zakonodavac im je omogućio da slobodno formiraju cijene. Štampali smo i posebne letke u kojima putnike upozoravamo da prije vožnje pitaju kolika je cijena. Bio bih najsretniji da se maknu odavde i da dolaze po pozivu, a da im Općina Ližnjan nađe obližnju lokaciju gdje će moći stajati. Zračna luka nije taksi stajalište.
Opasne optužbe
- Rade li rampe na parkingu, ili su često u kvaru?
- Koji put se dogodi da sustav naplate ne može prepoznati registarsku tablicu, ali onda imate karticu koju prislonite i rampa se otvara. Dakle i te tvrdnje da ne rade rampe ili kamere ne drže vodu. Prije sezone smo održali 7 sastanaka s taksistima i zaista im idemo na ruku. Izdali smo 70 dozvola, a lani ih je bilo 40. No njih je svakim danom sve više i više, ne može se više ni pratiti otkud sve dolaze. Imate registracija iz cijele Hrvatske. Svi dolaze ovdje i taksiraju, a mi to ne možemo spriječiti. Još nitko nije našao model kako to riješiti. Odličan je primjer Zračne luke u Krakovu, koja je kupila 50 vozila, zaposlila 100 ljudi i samo oni voze od aerodroma do destinacije.
- Možda su nezadovoljni zbog autobusne linije koju ste uveli do Pule?
- Siguran sam da je tu najveći problem. Ja ne mogu vjerovati da netko do Arene, koja je od aerodroma udaljena sedam kilometara, naplaćuje vožnju 250 ili 300 kuna. Za mene je to obična prijevara i taj se putnik više nikad neće vratiti. Cijena ulaznice u našem autobusu je 30 kuna i naravno da to taksistima smeta.
- Neki tvrde da Zračna luka ima niz tehničkih nedostataka, zbog čega je narušena sigurnost?
- To su vrlo opasne optužbe. Ne znam trebam li se i na jedan način osvrtati na priče jednog taksista, koji je zadnji put avionom letio prije 20 godina. U Zračnoj luci je niz stručnjaka koji se bave sigurnošću prometa i imamo ugovor s 40 kompanija koje nemaju ni jednu primjedbu na naše usluge.