Jedinstven model obrazovanja

STRUKOVNA ŠKOLA U PULI Budućim mesarima, stolarima, pekarima i frizerima 1.500 kuna mjesečne stipendije. Evo detalja

Specifičnost JMO-a je u tome da se tijekom srednjoškolskog obrazovanja dio obuke odvija u licenciranim gospodarskim subjektima, a Ministarstvo izdvaja novac za stipendije. Popisi slobodnih mjesta za praktičnu nastavu i vježbe naukovanja istaknuti su na oglasnoj ploči i web stranicama Strukovne škole, kaže ravnatelj Ivo Bebek

| Autor: Ružica KORACA
Strukovna škola Pula

Strukovna škola Pula


Strukovna škola Pula uspjela je preokrenuti negativan trend. Dok je posljednjih godina padao interes za upis u određena zanimanja poput mesara, stolara, pekara i frizera, sada za ta zanimanja interes odjednom - raste. Vodstvo škole za deficitarna zanimanja odabralo je takozvani Jedinstveni model obrazovanja (JMO) koji od njih iziskuje više angažmana, dok učenicima osigurava stipendiju od 1.500 kuna mjesečno.

Popunjeni razredi

Strukovna škola upisuje i ostale programe koji su interesantni mladim generacijama, poput kozmetičara, i popunjeni su im svi razredi. Jedino je za drugi krug upisa ostalo upražnjeno mjesto za tehničara nutricionista.

- Specifičnost JMO-a je u tome da se tijekom srednjoškolskog obrazovanja dio obuke odvija u licenciranim gospodarskim subjektima. Posebnost tog programa je i u tome što se iz proračuna Ministarstva znanosti i obrazovanja izdvajaju značajna financijska sredstva za stipendije učenicima i naknade temeljem ugovora o naukovanju. Za učenike koji se upisuju u programe obrazovanja za vezane obrte, popisi slobodnih mjesta za praktičnu nastavu i vježbe naukovanja istaknuti su na oglasnoj ploči i internetskim stranicama škole, kaže ravnatelj škole Ivo Bebek.

Ovakav način naukovanja velik je projekt za školu. Postoje, naime, uvjeti koje škola mora zadovoljiti te parametri koji se moraju pomno pratiti. Učenik u ovom programu godišnje dobije 18.000 kuna stipendije i takav je pristup naukovanju pridonio da svi razredi budu popunjeni u prvom roku.

- Ugovor o naukovanju sklapaju licencirani obrtnik ili pravna osoba i kandidat te roditelj ili skrbnik kandidata, u skladu sa zakonom koji uređuje obavljanje obrta, a prilikom sklapanja ugovora kandidat donosi na uvid potrebnu dokumentaciju. Ministarstvo nadležno za obrt vodi evidenciju sklopljenih ugovora o naukovanju. Licencirani obrtnik ili pravna osoba može sklopiti onoliki broj ugovora koliko ima slobodnih mjesta za izvođenje praktične nastave i vježbe naukovanja sukladno dozvoli koju posjeduje. Radi odabira učenika licencirani obrtnik ili pravna osoba može prije sklapanja ugovora utvrditi uvjete i raspisati natječaj za prijam učenika. Ako se na tako objavljen natječaj prijavi više učenika nego što ima slobodnih mjesta za praktičnu nastavu i vježbe naukovanja, preporučuje se licenciranome obrtniku ili pravnoj osobi da ugovor sklopi s učenikom koji ima bolji školski uspjeh, pojašnjava ravnatelj.

Potpore se odobravaju za stipendiranje učenika koji se u školskoj godini 2020./'21. u srednjim školama obrazuju za deficitarna zanimanja u sustavu vezanih obrta koja se izvode po Jedinstvenom modelu obrazovanja, sukladno Preporukama za obrazovnu upisnu politiku i politiku stipendiranja za 2020. godinu Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, a koja su ovim projektom određena kao deficitarna.

Licencirani obrtnici

Prema Zakonu o strukovnom obrazovanju i Pravilniku o minimalnim uvjetima za ugovore o naukovanju, poslodavac je također učenicima dužan isplaćivati mjesečnu naknadu izračunatu kao postotak prosječne neto plaće u gospodarstvu u prethodnoj godini, ovisno o godini naukovanja.

- Ovo je idealna prilika za učenike koji žele usavršiti zanimanje te ga kasnije raditi jer ih poslodavci često zaposle odmah nakon školovanja. Glede nastavnog plana i programa, razlika je u tome što su to noviji programi usklađeni s tržištem rada i novom tehnologijom, usko povezani s gospodarstvom. Obrtnici su u tom procesu mentori koji obrazuju našu djecu i za to trebaju imati licencu, kazao nam je Bebek.

Obrtnici odlučuju koliko će učenika uzeti i hoće li to uopće učiniti u suradnji s lokalnim školama i na temelju svojih budućih potreba i planova. Njihova je motivacija različita, a neki od razloga koje su navodili su osobno iskustvo "jer su i sami nekada bili naučnici", dobivanje pomoći u proizvodnji, osjećaj odgovornosti za prijenos znanja i pripremu nove generacije obrtnika, ali i pružanje prilike mladim ljudima da završe svoje obrazovanje. Za škole koje provode JMO programe, suradnja s obrtnicima je izravna i svakodnevna. Tako je i u Strukovnoj školi u Puli.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter