Radi se o društvenoj mreži koja se bazira na kratkim video snimkama. Toliko je popularan i korišten da su ga korisnici, pogotovo mlađe generacije, počeli koristiti kao tražilicu. Dok Google daje rezultate samo u pisanom obliku, na TikToku se može naći bilo što u vizualnom video obliku. Postao je konkurencija svima i može se reći da trenutno vodi glavnu riječ na polju društvenih mreža, kaže Stella
Stella Šakić (snimio Dejan ŠTIFANIĆ)
Inače podrijetlom iz Splita, a već 11 godina s pulskom adresom, mlada Stella Šakić bavi se marketingom, pisanjem iz sjene, takozvanim ghostwritingom, osmišljavanjem marketinških strategija i rješenja. Preko svog obrta za digitalni marketing SKA Media nudi, između ostalog, i usluge osobnog brendiranja.
Za osobno brendiranje i sama kaže da je vrlo važno za pojedinca koji se želi istaknuti na već pomalo zasićenom tržištu. Ističe da je to najčešće proces od najmanje godinu dana i da okosnica osobnog brenda može biti i najmanja razlika pojedinca - kao što je u njenom slučaju - brzina pisanja.
U njenom se radu najčešće, veli, pojavljuju stranci koji su kupili blogove na hrvatskom tržištu i traže promet na našem području. Upravo zato, potreban im je netko tko će pisati i lektorirati na hrvatskom jeziku. Također, Stella uređuje društvene mreže raznih lokalnih biznisa, od restorana do ordinacija, a napisala je i knjižicu kojom želi pomoći ljudima da izbjegnu manjak inspiracije, odnosno kako postati - aktivno kreativan.
Sve u svemu, dovoljno povoda za jedan ugodan razgovor u kojem nam Stella objašnjava neke zanimljive detalje o dostupnim društvenim mrežama, trendovima na tom tržištu i najavljenim promjenama za 2023. godinu.
- Zašto misliš da je ljudima potrebna pomoć u tom polju?
- Danas je sve dostupno na klik. Google Digital Garage je platforma za besplatne tečajeve iz digitalnog marketinga, vođenja biznisa i svijeta tehnologije. Treba samo znati engleski jezik i imati pristup internetu. Većina ljudi naiđe na mnoštvo informacija i ne znaju kako započeti. Ponekad nema dovoljno informacija da odmah urone u posao. Fali neka spona. Svi znaju što treba napraviti, a nitko kako treba početi. Obično poduzetnik krene odmah s mišlju da mu treba web i Facebook stranica, a to je krivo. Temelji svakog online posla počinju s definicijom poruke koju stručnjak šalje. Što znači da na samom početku trebate biti svjesni kome pomažete, koji su najveći problemi vaše publike i kako ih vi rješavate. Ono što mene razlikuje od većine iz moje branše je brzina pisanja. Recimo, u tri dana mogu napisati 12 članaka na različite teme, recimo za blogove.
- Zašto je nekom poduzetniku potrebno da bude aktivan na društvenim mrežama?
- Zato što je online prisutnost važna za svaki oblik poslovanja. Svi guglamo svaki dan. Ljudi surfaju na Internetu kako bi se opustili i saznali nešto novo. Prisutnost nekog biznisa online mu daje savršenu priliku da ga publika doživi. Recimo, guglate neki restoran u Puli i izađe vam među prvim rezultatima da imaju Glovo dostavu (a zapravo je nemaju, samo su zaboravili to promijeniti online). Kliknut ćete na Glovo aplikaciju, saznati da ipak nemaju dostavu i naručiti iz drugog restorana. Idealno bi bilo redovitim objavama na društvenim mrežama dati do znanja o svim promjenama i novostima, ali isto tako i podsjetiti na već dobro poznate informacije. Tko se više gura i ima svježu informaciju nadohvat ruke, ali i redovito uređivanu stranicu, njega će se ljudi sjetiti. Facebook gura profile, a ne stranice koje, ako ne objave ništa dva tjedna, strahovito gube na vidljivosti. Treba ugoditi algoritmu s redovitim sadržajem i konstantnim objavama. Ipak, moram priznati da su ljudi na našem području poprilično nepovjerljivi prema značaju društvenih mreža.
Stella Šakić (snimio Dejan ŠTIFANIĆ)
- Treba li im zaista, a toga nisu svjesni?
- Takva smo sredina, mala, pa se i dalje većina marketinga zbiva putem usmene predaje. Poslovnjaci i pružatelji usluga svih vrsta su navikli na to da će ih netko jednostavno preporučiti i da će na taj način privući klijente. Ali, čak i ako je stvarno tako, i dalje je poželjno da su prisutni na društvenim mrežama. One se koriste kao tražilice danas. Ne treba biti ništa razvikano, ali je poželjno da postojati određeni sadržaj.
Ništa bez LinkedIna
- Dakle, biti prisutan na društvenim mrežama je neminovno za vođenje nekog, svakog posla?
- Svakako da, iako naši poslovnjaci preferiraju oglase. Isti ti oglasi ograničeno funkcioniraju jer se ne mogu podijeliti ni naknadno urediti, a dosta su skupi. Konkretno, u vrijeme turističke sezone ljudi koji rade u turizmu stavljaju oglase, primjerice na talijanskom ili engleskom, ali gosti ne pričaju sve te jezike. Ove smo se godine pogotovo uvjerili da većina nije znala engleski, da ne govorimo o hrvatskom. Turisti čim pređu na našu mrežu počinju dobivati razne oglase, pa ih brišu jer ih ne razumiju. A oglas se naplaćuje čim se nekome pojavi na ekranu. Tako da je to praktički bacanje novca. Ista se stvar može postići redovitom objavom na društvenim mrežama. Samo što to uzima dosta vremena i zna biti jako nezahvalan posao na početku.
- Kakvo je tržište društvenih mreža?
- Ono će se samo širiti, to je sigurno. Trenutno se najviše koristi, a i najutjecajniji je TikTok, pa će se zbog njega i Google morati mijenjati. Tu su i Twitter, Facebook, Instagram i Linkedin kao poslovna mreža s mnogo mogućnosti.
- Kako funkcionira taj famozni TikTok?
- Radi se o društvenoj mreži koja se bazira na kratkim video snimkama. Toliko je popularan i korišten da su ga korisnici, pogotovo mlađe generacije, počeli koristiti kao tražilicu. Dok Google daje rezultate samo u pisanom obliku, na TikToku se može naći bilo što u vizualnom video obliku. Postao je konkurencija svima i može se reći da trenutno vodi glavnu riječ na polju društvenih mreža.
- Koje će onda promjene uvesti moćni, ali očito uspavani, Google?
- Uvest će trodimenzionalno pretraživanje. Znači, kako je do sada u tijeku pretraživanja nudio samo prijedloge u tekstualnom obliku, sada će to učiniti i slikom i videom. Također, bit će tu i opcija SearchOn. Recimo da vam se jedu špageti carbonara, nećete tražiti koji restoran to ima, već će vam sama tražilica odmah ponuditi najbolji restoran po vašim preferencijama, do najsitnijih detalja. To postoji već sada u SAD-u, a najavljuju širenje na još 70 država sada na jesen. Upravo zbog SearchOn detalja Google poziva sve korisnike da kad ostavljaju preporuku online, da uvaže što više detalja i informacija koje će oni naknadno filtrirati u tražilici. Osim toga, jedna od najvažnijih promjena je vezana za SEO (Search Engine Optimization) odnosno raspored ključnih riječi u tekstu. Donedavno je bilo važno napuniti tekst ključnim riječima da bi bio visoko pozicioniran na tražilicama. Prije samo dva tjedna, Google je najavio da više nije važan raspored ni količina ključnih riječi, nego da tekst sadrži nove informacije, pomoćne detalje i slično.
- Za što nam može poslužiti Linkedin?
- Za naći poslovne klijente i ostvariti poslovne odnose. To je preslika tržišta posla. Također, on je savršena opcija za izgraditi osobni brand. A to se može napraviti i na najmanjoj sitnici koja te čini različitim od svih drugih. Danas su ljudi povjerljiviji prema ljudima nego prema stranicama, botovima ili nekakvim drugim jednadžbama. Bitno im je da znaju da je s druge strane osoba. Ako si se na LinkedInu nečime istaknuo zbog nekog postignuća, komentara ili vjerovanja, netko te može primijetiti i angažirati za nekakav posao. Tamo je prisutno čak 800 milijuna ljudi u svijetu. Evo, primjerice, stručnjaci za društvene mreže smatraju da u 2023. godini onaj tko traži posao, a nije aktivan na LinkedInu, nema što tražiti. Ali nije samo to, sada i tvrtke traže od svojih zaposlenika da tamo grade osobni brend.
- Zašto je to tako?
- Jednostavno žele da se njihova firma predstavlja kroz osobe, kroz same zaposlenike. Ljudi će automatski povezati tvrtku za osobu, naravno ako je ta osoba na dobrom glasu, pa će umjesto službenim kanalima korisnik radije ići prema toj osobi. Nije da bi ljudi trebali to htjeti, nego jednostavno digitalni svijet ide u tom smjeru. Vjeruješ osobi, a ne agenciji, individualcu, a ne masi, osobnom profilu, a ne stranici. Ljudi povezuju tvoju uslugu s tvojim imenom. To se i meni događa s klijentima - radim im, recimo, samo web i društvene mreže, ali kada shvate da mogu napisati tekst za skoro bilo što u kratkom roku, znaju me pitati da im napišem što god im treba, od raznih žalbi, molbi, životopisa, pa do školskog sastava za dijete. Recimo da sam izgradila sliku o sebi kao osobe koju se može nazvati u bilo kojem trenutku i koja može napisati bilo što.
- Što je s Instagramom?
- On u 2023. godini namjerava uvesti neke promjene, ovaj put zbog Googlea. Naime, Google će ubrzo smanjiti važnost stranica koje imaju besplatne fotografije, takozvane stock photos, jer žele pridati važnost autentičnim fotografijama i trenutku. Zbog toga Instagram uvodi nešto što se zove AR (Artificial reality). Znate one slike na kojima se vidi, recimo, izvor Cetine iz ptičje perspektive i curu kako pliva na vrhu, a zapravo to ne radi? To je taj famozni AR, i ta vrsta slika će ubrzo zaživjeti na Instagramu. Barem tako smatraju stručnjaci.
- Na čemu nam je onda dobri stari Facebook?
- On će se iduće godine ponovo probiti, tako kažu stručnjaci, pa će još više zaživjeti privatne grupe na njemu. To će biti mjesto okupljanja zaposlenika, učenika i raznih grupa bez ikakvih granica, gdje će moći pisati što hoće. Tako da je zahvaljujući radu od doma dobri stari Facebook pronašao svoju nišu, po čemu će biti specifičan i privlačan i dalje.
- Ipak, Facebook je u posljednje vrijeme postao nekako neuredan, pun je svega i svačega i vlada užasna kakofonija svakakvih glasova, što se prodaje pod slobodu mišljenja. Kako prepoznati autentičnu i zdravu stranicu od one koja to nije?
- Isto vrijedi i za Instagram, ovisi o angažmanu pratitelja. Ako nema lajkova, klikova, dijeljenja i pohrane, onda znači da je vjerojatno lažno. Danas je najlakše kupiti pratitelje na tim mrežama, vrlo jednostavno je pridobiti čak i prave profile. Recimo, za pet eura se može dobiti tisuću pratitelja za Instagram. Kada neka stranica ima 150 tisuća pratitelja, a 20-30 lajkova na slici, onda to nije realno.
- Hoće li se Facebook ikad promijeniti i biti slobodan od lažnih profila?
- Neće, takvi se profili uvijek mogu napraviti. Bitno je samo napraviti profil s važećom osobnom iskaznicom, bez obzira što ime na iskaznici nema veze s imenom profila.
- Twitter?
- On je ove godine osjetio pad u monetizaciji profila. Sada u 2023. godini namjerava pokrenuti veću prisutnost influencera i ljudi koji bi ga koristili za profit. Tako su najavili bez da objasne koji im je plan za to ostvariti. Twitter je također vrlo pogodan za osobni brand gdje je bitno znati napisati dobar sadržaj ili iznijeti vrijednu misao u vrlo kratkoj rečenici. Najbolje kotiraju kratke rečenice koje nose pregršt informacija.
- Rekla si da održavanje društvenih mreža oduzima dosta vremena. Kad je u pitanju tvoja firma, SKA Media, imaš li dodatnu pomoć na tom polju?
- To je ono pitanje koje vrijedi i za postolareve cipele? Šalim se. Ne, nažalost nemam pomoć pri tome. Zato sam birala samo dvije od svih mogućih mreža. Facebook i LinkedIn i to najviše jer tamo vlada pisana riječ. Na LinkedInu radim osobni branding i nastojim svojim pratiteljima pomoći savjetima vezanim za posao. A na Facebooku imam poslovnu stranicu koju nastojim održavati živom s par postova tjedno. Nije važno na koliko ste mreža prisutni. Važno je da je na istima i vaša publika i da to sve izgleda dosljedno i organski.