Kad autobus kasni, budite sigurni da to zasigurno nije jer je vozač otišao na marendu nego zbog gužvi u gradu. Potvrde zbog kašnjenja izdajemo putnicima da bi se opravdali poslodavcima. Izlaz na Koparsku ulicu s remize otvorit ćemo nakon što dobijemo potrebne suglasnosti, kaže Tomislav Josipović, direktor Pulaprometa
(Snimio Danilo Memedović)
Počela je nova školska godina, a s njom i novi, pojačani režim javnog prijevoza Pulaprometovim autobusima u prvih mjesec dana nove školske godine. Direktora Pulaprometa Tomislava Josipovića pitamo na koji način održavaju linije s obzirom na evidentan manjak vozača. Zanimalo nas je ima li nekih promjena u samom poslovanju i uvjetima rada i mogu li se očekivati nove linije za koje postoji interes građana.
- Činjenica je da smo ograničeni kapacitetima, a djelomično i autobusima, premda je to manje-više u redu, ali s vozačima smo dosta na knap, tako da vodimo brigu kako uklopiti u poslovanje njihove godišnje odmore, a tu su i bolovanja, jer vas sve to može izbaciti iz tračnica, kad imate manje ljudi. Nadamo se i da ćemo uskoro početi s financiranjem polaganja za D kategoriju, za one kandidate koji već imaju C kategoriju. Naime, uskoro bismo trebali potpisati ugovor da bismo ponudili kandidatima financiranje polaganja ili doškolovanja, uz uvjet ostanka u firmi određeni vremenski period. Ovisno o visini sufinanciranog iznosa, uvjet bi, proporcionalno tome, bio ostanak u firmi. To sve ovisi o tipu kategorije koju osoba, odnosno kandidat, posjeduje. Time bismo djelomično mogli pokriti potrebe "polazaka" autobusa, onih koje sada nemamo, veli Josipović, koji je na vodećoj poziciji u Pulaprometu nešto više od tri mjeseca.
Firma je, po njegovim riječima, relativno dobro posložena u smislu novih autobusa, od kojih je najstariji iz 2019. godine. Kaže da je pokrenuo neke stvari koje prije nisu bile pokrenute, a kao najznačajnije ističe pokretanje sindikalnih pregovora, odnosno povećanje plaća za 13 posto. Prostor za poboljšanje vidi u naknadi za prijevoz zaposlenih, koji žive na udaljenijim destinacijama od Pule budući da su se troškovi goriva povećali. Stoga pokušavaju vidjeti mogu li to riješiti na drugi načini, recimo isplatom razlike, kaže.
- Od operativnih zadataka mogu navesti uvođenje nekih novih polazaka, recimo sa Stoje, koja je najfrekventnija. Ubrzo ćemo, nakon dobivenih suglasnosti, otvoriti izlaz na Koparsku ulicu s remize koji je dosad bio zatvoren. Dosta vozača nam je uputilo molbu vezano uz otvaranje remize, što nam je vrlo bitno zbog uštede na kilometrima i vremenu, kaže i navodi primjer vožnje buseva na servis, a u Ulici 43. istarske divizije je prometni čep.
Tomislav Josipović (Snimio Dejan Štifanić)
- Grad nam je odobrio prometno rješenje, uz suglasnost MUP-a, tako da će nam to pomoći kad su gužve. Proveli smo i jednu anketu u firmi o zadovoljstvu radnika i tu smo došli do informacija o tome koji su najveći problemi, a dosta se reakcija odnosi na plaću. Ostalo se odnosi na smjene i rasporede, a sve je to, posljedično, definirano našim kapacitetima. Dobra je stvar što se pridržavamo svih zakonskih parametara: poštujemo fond sati, godišnje odmore i prekovremene sate do zakonskog maksimuma. Naša plaća je možda manja od one koju isplaćuje konkurencija, od onih iz djelatnosti prijevozničkih tvrtki, ali uz naš broj sati i uvjete rada, plaća nije loša. Puno je ljudi toga svjesno pa imamo i ljude koji nam dolaze iz drugih srodnih firmi, a koji se na to odlučuju zbog sigurnosti i lakših uvjeta kod nas, veli nam. Prosječna dob vozača Pulaprometa je, saznajemo, 47 godina.
- Puno komuniciram sa svima, a nadam se da su ljudi zadovoljni tim načinom. U razgovoru s dva predstavnicima dvaju sindikata koji djeluju u firmi, kao i s Radničkim vijećem, dojam je da su zadovoljniji i drago mi je ako je tako. Svi moramo izvršavati svoje obaveze, a na nama je da to činimo na zadovoljstvo radnika, ali ne nauštrb kvalitete usluge. Sufinancirano KOD 95 (oznaka koja se upisuje u vozačku dozvolu na stražnjoj strani te se obnavlja svakih 5 godina periodičkom izobrazbom vozača. Obvezna je za sve vozače C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D ili DE kategorije, op. a.). To bi netko nazvao sitnicama, ali kad se skupi puno sitnica, sve to doprinosi dobrim rezultatima, veli Josipović.
Na njemu je, kaže, da propitkuje - "još sam nov i želim čim bolje upoznati cijelu situaciju".
- Ono na što ne možemo utjecati jesu kašnjenja koja se događaju kada su u gradu veće gužve, a najčešće to biva za oblačnih dana. Ljudima je teško shvatiti da kad na svom autobusnom stajalištu ne vide prometnu gužvu, dok je ona u gradu velika, autobus na putu do njih može itekako u njoj zapeti. Mi čak izdajemo potvrde putnicima koji su zbog nas zakasnili na posao ili školu, da imaju opravdanje kod svojih poslodavaca. Kad autobus kasni, budite sigurni da to zasigurno nije zato što je vozač otišao na marendu, objašnjava Josipović. Napominje da, zahvaljujući videonadzoru, u svakom trenutku znaju što je s vozilom i koji je razlog njegova kašnjenja.
- Ima dosta putnika koji u autobusima nose maske, još uvijek postoji strah u javnom prijevozu. Broj prevezenih putnika 2019. godine bio je nadomak četiri milijuna, nedostajalo nam je sto tisuća da bi došli do te cifre. Mi imamo obvezu, budući da su autobusi sufinancirani u velikom iznosu iz EU fondova, sastavljati izvješća o broju putnika, a budući da smo najavljivali i imali plan, da ćemo sustići tu brojku od četiri milijuna, još uvijek nam je argument da brojka nije dostignuta zbog korone, što realno i jest razlog. Da bismo uveli neku liniju, moramo napraviti plan prihoda i plan rashoda te linije koji dostavimo Gradu Puli ili jedinicama lokalne samouprave, na čijem području vršimo uslugu, a onda oni, u skladu sa zahtjevima građana, svojim potrebama i financijama, odlučuju odgovara li im to ili ne. Naravno, na to se veže činjenica možemo li mi tu uslugu ispuniti ili ne. Primjerice, kod linije kao što je Stoja, gdje smo uveli još dva polaska između 17 i 19 sati, doduše i angažirali dežurne vozače, u tome smo uspjeli, jer su ti polasci imali dovoljno putnika i prihoda da pokriju sami sebe. U tom slučaju Grad nas nije imao razloga odbiti. Ali, kad imate vrlo mali broj putnika, a velike rashode i pritom vam nitko neće dati novac, nećete to moći učiniti. Besplatno ne postoji jer što je nešto više besplatno za vas, skuplje je za nekog drugog, tumači direktor poslovne odluke poduzeća.
Poslovanjem u kolovozu u Pulaprometu su zadovoljni, iako je - s obzirom na pandemiju covida-19 i u usporedbi s referentnom i predpandemijskom 2019. - promet putnika 20 posto manji. S druge strane, prihodi od prodaje karata u autobusu su se, usprkos nešto manjem broju polazaka, povećali u odnosu na prethodnu godinu, a za iduću godinu očekuju se i veće brojke. Konkretno, broj putnika ove godine u odnosu na razdoblje od siječnja do konca kolovoza 2021. godine veći je za 35 posto, a prihod od prodanih karata u autobusu veći je za 58 posto.
Ovog smo ljeta dnevno prevozili više od 11 tisuća ljudi, a svi ti ljudi bi bez te mogućnosti ili koristili vlastita vozila, taksi ili ne bi negdje ni otišli, kaže Tomislav Josipović. Pulapromet, kao firma koja nije privatna, ne stavlja zaradu u prvi plan, kaže.
- Cilj nam je da se približimo nuli, da ne opteretimo vlasnike, a zadovoljimo potrebe. Sve što radimo mora biti u realnim okvirima. Svugdje u svijetu je javni prijevoz uvijek sufinanciran, jer je njegova uloga takva. Ta uloga nije profit, već služba zajednici", zaključuje direktor Pulaprometa.