(D. ŠTIFANIĆ)
Premjestili su se u privatne smještaje, odu u apartmane jer je smještaj u kampu skup, a za taj novac mogu u apartmanu raditi što god hoće, kaže Ivan Macuka, vlasnik beach bara Pacino, vidno razočaran zaradom na Dimensions festivalu, koji je završio. Na Outlooku je, kaže Macuka, zarada uvijek bolja, ima više ljudi, ali ne zarađuje se ni približno kao nekad
"Kamp je prazan, svake je godine sve gore i gore", govori nam Ivan Macuka, vlasnik beach bara Pacino u štinjanskom kampu Brioni koji i ove godine ugošćuje posjetitelje Outlook i Dimensions festivala. Već je 11 godina prošlo od kad je Outlook prvi put na velika vrata otvorio posezonu u Puli, sedam od kad mu se pridružio mlađi brat Dimensions, a od kojih su, u tih nekoliko rujanskih dana, nakon turističke špice, od festivalske kulture Velike Britanije profitirali gotovo svi, od privatnih iznajmljivača, prodavača hrane, beach barova, taksista do malih štinjanskih prodavaonica.
Iako Štinjanske ulice vrve Englezima i ostalim posjetiteljima festivala, ugostitelji, barem tako kažu, ove godine ne trljaju ruke kao prethodnih godina. Sezona je festivalima, govore lokalni ugostitelji, produžena, ali zarada je u usporedbi s prethodnim godinama manja. Razlog tome je i raspršenost posjetitelja po privatnom smještaju u Puli i okolici, no, dosta govori i pogled prema grupicama koje trenutno pohode Outlook, a kojima su ruke pune Kaufland i Lidl vrećica.
Otišli u apartmane
"Premjestili su se u privatne smještaje, odu u apartmane jer je smještaj u kampu skup, a za taj novac mogu u apartmanu raditi što god hoće", govori nam Macuka, vidno razočaran zaradom na Dimensions festivalu, koji je završio. Na Outlooku je, koji je u tijeku, kaže Macuka, zarada uvijek bolja, ima više ljudi, ali ne zarađuje se ni približno kao nekad. Sreća je u nesreći, nastavlja, da u kampu nije uzeo dodatni štand. S obzirom na to da su troškovi koncesije visoki, smatra da mu se ta investicija nikako ne bi isplatila.
No, kako nam govori organizatorica festivala Maja Gujinović, visoko posjećeni i popularni festivali nose višemilijunske prihode lokalnoj zajednici i središnjem proračunu jer se sav porez od prodaje karata naplaćuje u Hrvatskoj, a doprinose svim vezanim djelatnostima, iznajmljivanju, ugostiteljstvu i ostalima.
"U globalu to je preko 100 milijuna kuna godišnje. Prosječna potrošnja naših gostiju, i to bez festivalske ulaznice, smještaja i putovanja, iznosi između 500 i 700 eura po osobi za vrijeme festivala. Ostvarujemo gotovo 70.000 noćenja za vrijeme oba festivala", govori Gujinović.
Osim toga, između dva festivala postoji velika razlika u strukturi posjetitelja. Dimensions je puno intimniji, posjećuje ga starija populacija koja preferira privatan smještaj, mahom apartmane, hotele i hostele. Tome je tako, ne samo zbog komoditeta, već i zbog iskustva koje je proteklih godina pokazalo da je krajem kolovoza i početkom rujna, za vrijeme trajanja festivala, učestala kiša, stoga je boravak u apartmanima logičniji izbor. Međutim, mlađim i brojnijim "outlookovcima" ružno vrijeme predstavlja puno manji problem.
"Za Dimensions smo imali 6.000 ljudi, mahom iz Velike Britanije, no festival posjećuje sve više Francuza, Talijana, Nizozemaca, Iraca i Australaca, a u porastu su i posjetitelji iz Sjedinjenih Američkih Država. Festival je poželjna destinacija i za značajan broj gostiju iz srednjoistočne Europe, a još uvijek raste i broj posjetitelja iz Hrvatske, Slovenije i Srbije", ističe Gujinović. (Chiara BILIĆ)