Luciano Benčić u jednom od svojih devet poslovnih prostora (Dejan ŠTIFANIĆ)
"Pulskom centru događa se ono što se nekim drugim gradovima dogodilo prije desetak, pa i više godina. Pula je jedan od posljednjih gradova koji je dobio šoping centar i jasno je da su oni "oteli" velik dio kolača trgovinama u gradu. No, optimist sam i smatram da će se život u gradsko središte vratiti. Rijeka, primjerice, nikada nije ni izgubila Korzo, u Zagrebu se u Ilicu vratio život, tako da i za nas ima nade", smatra Luciano Benčić, najveći zakupnik gradskih poslovnih prostora u središtu Pule.
Kontakt s kupcem
Njegova tvrtka "Lanoton", u čijih devet poslovnih prostora, od Ulice Segijevaca, preko Flanatičke do Smaregline, posluju poznati brendovi poput Adidasa, Naf Nafa, Tosce, Garry Webera, O'baga, Carpisea, idućeg će mjeseca proslaviti 25 godina uspješnog poslovanja. Na svečanoj večeri 14. prosinca okupit će sadašnje i bivše djelatnike te poslovne klijenti, a u tjednu slavlja i kupce će u ovim trgovinama dočekati prigodni pokloni. Benčić se prisjeća da su svoju prvu sportsku multibrend trgovinu otvorili 14. prosinca 1994. u "roza zgradi".
- Nažalost, ta zgrada nikada nije zaživjela kako se planiralo i postala trgovačka, pa smo se uskoro preselili u Smareglinu ulicu, a onda još bliže centru grada gdje smo ostali do danas, prisjeća se Benčić dodajući da u devet trgovina imaju 20-25 zaposlenih. Broj varira, veli nam, o potrebi te je u sezoni uvijek veći.
Najteži period za tvrtku "Lanoton" bile su godine 2007., 2008. Tada je, uslijed velike gospodarske krize, priznaje nam Benčić, čak razmišljao o tome da ostavi samo dva dućana koja najbolje rade, a ostale ugasi. "Presudio je socijalni moment. Nisam mogao podijeliti 15-ak otkaza ljudima koji su kod nas radili godinama. I dobro smo odlučili, kriza je prošla, nadamo se da će se život u grad polako vratiti. Hoće li se to dogoditi kroz tri ili deset godina, još ne znam. Nije lako, ali radimo dalje. Smatram da su to naši djelatnici prepoznali i da su upravo oni velikim dijelom zaslužni za razvitak i opstojnost naše obiteljske tvrtke", veli Benčić.
Smatra da je jedna od današnjih zamki trgovine to što trgovaca u klasičnom smislu ima sve manje.
- Kod na još uvijek rade upravo trgovci koji kupca dočekaju, uslužuju, savjetuju, dok se u centrima sve svodi na to da kupac sam prebire po robi, nosi do kabine probati, vraća na police, kopa dalje… Mi još uvijek njegujemo neposredan i prisan kontakt s kupcem i takve je prodavače doista sve teže naći, veli Benčić dodajući da se problem s radnom snagom znatno počeo osjećati prošle, a po njegovim će procjenama, eskalirati ove sezone. No, to, napominje, nije problem samo Pule, već cijele Hrvatske i osjeća se u svim djelatnostima.
Sezona spašava
U vezi sve evidentnijeg propadanja centra grada Benčić priznaje da je i njihovo poslovanje otežano.
- I nama je teško, nije da nismo osjetili pad prodaje. No, svoje obveze i dalje podmirujemo, plaćamo zakup Gradu Puli, plaća dolazi u dan a podmirujemo i sve druge obveze prema radnicima. Nekoliko sam puta u razgovoru s nadležnima u Gradu predlagao aktivnosti koje bi mogle povoljno utjecati na ponovno oživljavanje centra. Jer, najgore je kada su poslovni prostori prazni, nema gorega od toga, smatra Benčić, dodajući da je svaka zdrava konkurencija pozitivna.
Grad, smatra, prije svega treba odlučiti koje bi ulice u središtu bile trgovačke, a u kojima bi se nalazili kafići jer jedno uz drugo ne ide. Teško da će se netko zagledati u izloge preko stolica kafića ili probijati do ulaza kroz ljude koji sjede na kavi, kaže. Nadalje, Grad bi trebao, navodi ovaj dugogodišnji zakupnik gradskih prostora, revidirati neke zakupe koji su licitacijom postignuti prije desetak pa i više godine, u vrijeme kada su se takve cifre mogle plaćati, ali su sada postale velik teret za poslovanje.
- Drago mi je da će se ići u revidiranje i rangiranje gradskih zona po kojima bi zakupi u pojedinim dijelovima grada pojeftinili, no što je s nama, dugogodišnjim zakupcima, pita se ovaj poduzetnik dodajući da je lako u ugovoru navesti da se u neki od prostora mora dovesti poznati brend, ali to, naglašava Benčić, traži puno veća ulaganja - skupe pločice, određenu stolariju, a Grad troškove uređenja prostora priznaje tek djelomično.
- Nas, velim iskreno, spašava turistička sezona. Od svibnja do listopada zaradimo toliko da možemo servisirati cijelu godinu te podmirivati svoje obveze i u onim mjesecima kada je grad gotovo u potpunosti mrtav, kao sada. Sezona nam donese gotovo 70 posto od ukupnog godišnjeg prihoda. Doduše, u prosincu će grad još nešto i živnuti, no pred nama su još siječanj, veljača, ožujak, mjeseci koje tek treba preživjeti, veli Benčić.
Nestao srednji sloj
U narednim godinama, smatra, opstat će tek one trgovine koje budu mogle akumulirati dovoljno prihoda ljeti. Jer, iako u zimskim mjesecima prodaja strašno pada, troškovi koji se moraju podmiriti uvijek su isti.
- Gradski centar nema parking kao veliki trgovački centri i to nam je velik minus, no i dalje imamo jednu prednost pred njima, a to je kvaliteta i raznovrsnost ponude. Naši trenutni trgovački centri i dalje nude samo nižu kvalitetu proizvoda koja je, doduše, zanimljiva mlađoj klijenteli, no ne može i ne udovoljava svima, smatra Benčić, navodeći da je grad izgubio srednji građanski sloj i trenutno najbolje rade upravo oni najjeftiniji, ali i oni najluksuzniji i najskuplji dućani.
***************************
Izgubljeni kriteriji
Internetska trgovina nagrizla je klasičnu i preuzela velik dio prodaje, veli nam Benčić dodajući da sve više ljudi kupuje on-line, no da se i to polako mijenja, posebice kod prodaje odjeće i obuće. Kupac prilikom takve kupnje artikl ne može isprobati, opipati, a i mogućnosti prijevara su velike. Protiv konkurencije "pravi trgovci" pokušavaju se boriti raznim akcijama i popustima.
- Žalosno je da smo izgubili kriterije u prodaji. Od stručnoga kadra kojeg je sve teže naći do toga da svi prodaju sve. Zar nije apsurdno da se u trgovini koja prodaje kruh može u isto vrijeme kupiti i bušilica, karijola?, pita se Benčić.