Uzevši u obzir djelomično podijeljena mišljenja građana, kao uostalom u svemu, pa tako i o toj temi, možda je najbolje rješenje ono kompromisno. Lungomare bi, recimo, trebalo zatvoriti za promet danju, a otvoriti noću. Ili ga zatvoriti samo vikendom. Ili samo u sezoni
Vesna / Đurica Ciganović / Darko / Alida / Mario / Oriana (snimio Duško MARUŠIĆ ČIČI)
Lungomare je, zna se, nezaobilazni dio novijeg identiteta Pule i jedno od najljepših i najpopularnijih mjesta na koje svraća i lokalna mladost i lokalna starost. I dok se stariji građani i obitelji bezbrižno šeću visokim trotoarom, mladi obično prođu automobilom svoj rutinski dnevni, ali i večernji "đir Lungo". Kako bilo, cesta je uska, trotoar kao svaki drugi, a naroda je uvijek puno. Može li naš Lungo progutati sve to ili bi mu bilo bolje bez, recimo, prometne graje, pogotovo one ljetne?
O Lungomareu se ovih dana mnogo raspravlja. Sukobljavaju se različiti stavovi uglavnom oko izgradnje hotela na Valkanama, a kako to uvijek biva, nezaobilazna je i tema prometa na tom pulskom šetalištu. Jer, šetnja i jest prva asocijacija na Lungomare, ili bi to barem trebala biti. Prije nekoliko dana je arhitekt Silvije Novak, tvorac idejnog rješenja hotela na Valkanama, kazao da je ostao šokiran šetnicom. Kritizirao je promet i parkiranje auta, te usput, kao stručnjak, predložio zatvaranje šetnice za promet i svojevrsno "dotjerivanje" Lunga.
Kako argumenata za i protiv takve ideje ima napretek, a svaka glava misli svoje, odlučili smo na sunčano jutro "baciti đir" i pitati šetače što oni zapravo misle. Jer, budući da je na početku pandemije koronavirusa Lungo nekoliko puta kratkotrajno bio zatvoren za promet, građani su imali prilike iskusiti kakav bi bio taj dio grada bez automobila. Nekima se, očito, i svidjelo, budući da su ubrzo potom okolni stanari pokrenuli peticiju za zatvaranje prometa.
Našoj prvoj sugovornici Alidi, koja inače šeće Lungom dva puta dnevno, a živi u blizini, ova se ideja nikako ne sviđa. "Ako zatvore Lungomare za promet, ubrzo će turisti imati svoje privatno kupalište, a mi ćemo pofumati. Grad će vlasniku hotela podijeliti koncesije na 100 godina i možemo se slikati", kaže ona.
S druge strane, Mario smatra da bi Lungo ipak trebalo zatvoriti. "Naravno da bi bilo ljepše bez prometa. Bilo bi manje zagađenja i djeca bi mogla bezbrižno šetati i igrati se. Ova je cesta jako uska i bilo bi sasvim nešto drugačije kada bi se zatvorilo za promet", misli on, dok nas sljedeća sugovornica odmah pita radi li se u našoj priči o hotelu. Odgovaramo da ne, ali da može usput izraziti svoje mišljenje i oko toga.
"Gledajte, lijepo bi bilo da ovdje nema automobila, ali ne znam gdje će se ljudi onda parkirati i kako će doći ovdje. Što se tiče hotela, ne smeta mi", kaže nam Puležanka koja je htjela ostati anonimna. Slično misli i naša sljedeća sugovornica Oriana.
"Lungomare se treba zatvoriti za promet i postati samo šetnica. Treba biti i javnih toaleta i beach barova koji se uklapaju u prirodu. Definitivno automobili ne bi smjeli prolaziti ovuda. Lungomare je dio identiteta Pule, a kada je riječ o Valkanama, one bi trebale imati gospodara koji će se brinuti o njima i održavati prostor. Cijelo to kupalište bi trebalo obnoviti za građane jer je sramota kako sada izgleda. Također, podržavam projekt hotela ovako kako je prezentiran", poručuje Oriana, dok nekoliko metara dalje Darko kaže da je "ovako dobro, neka gredu auti, 40 na uru i nema problema".
"Ovako je dosta tijesno, uvijek se netko nekome mora sklanjati. Nema prostora za svih, tako da bi idealno bilo bez automobila", kaže nam, pak, Vesna.
Naš je sljedeći sugovornik opet spomenuo hotel, iako smo ga pitali za promet, što samo pokazuje da Puležani ipak pozorno prate što im se u gradu događa i koje su trenutne goruće političke teme.
"Lungomare je šetnica i mora biti samo za šetanje. Bez automobila bi bilo više prostora za svih. A, usput, također bih izgradio taj hotel", kaže performer Đurica Ciganović.
Uzevši u obzir djelomično podijeljena mišljenja građana, kao uostalom u svemu, pa tako i o toj temi, možda je najbolje rješenje ono kompromisno. Lungomare bi, recimo, trebalo zatvoriti za promet danju, a otvoriti noću. Ili ga zatvoriti samo vikendom. Ili samo u sezoni. Ili, pak, o tome raspisati referendum. Do tada, bitno je da se razmišlja o tome, a novosti će biti jedino ukoliko netko ozbiljno pokrene inicijativu, bilo da se radi o gradskoj vlasti ili, recimo, kakvoj peticiji građana kakvih je i u prošlosti bilo.