Uvođenje većeg broja linija javnog prijevoza i njihova veća frekventnost uvjeti su koji bi trebali motivirati građanstvo na češće korištenje javnog prijevoza, zaključeno je na panelu o budućnosti javnog prijevoza
Konferencija u Park Plazi
Uvođenje većeg broja linija javnog prijevoza i njihova veća frekventnost uvjeti su koji bi trebali motivirati građanstvo na češće korištenje javnog prijevoza.
Zaključeno je to na današnjem panelu "Budućnost javnog prijevoza" održanom u Park Plazi u sklopu posljednjeg dana konferencije o održivoj urbanoj mobilnosti.
U raspravi su, uz moderatora Marka Slavulja s Fakulteta prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, sudjelovali direktor Pulaprometa Tomislav Josipović, direktor društva Integrirani promet zagrebačkog područja Damir Kapuđija, voditelj Službe za nadzor, upravljanje i razvoj prometa Zagrebačkog električnog tramvaja (ZET) Danijel Kudek, Mateo Uravić iz konzultantske tvrtke Ernst & Young Savjetovanje te Ivan Kundid iz tvrtke Gradski parking Šibenik.
Pričajući o modernizaciji prometnog sustava, Kudek je istaknuo da se ona mora vršiti konstantno. Kako je pojasnio, ZET je s informatičkom modernizacijom krenuo 2005. godine, čime su omogućeni komunikacija i nadzor nad svim vozilima. Ujedno su ovim postupkom ostvareni značajni benefiti za putnike, osobito time što svako vozilo ima zaslon koji najavljuje njegovo iduće stajalište, a ta je opcija prilagođena i slijepim i slabovidnim osobama.
Ukazao je na desetogodišnje partnerstvo ZET-a s tvrtkom Google, čime je stvorena aplikacija s kojom je jednostavno isplanirati putovanje od točke s koje putnik kreće, sve do željenog ishodišta. Korisnici time dobivaju informaciju koja vozila moraju koristiti, pa čak i u kojem vremenu ta vozila prometuju.
Od 1. rujna ove godine su, pak, probno započeli rad s aplikacijom praćenja vozila u stvarnom vremenu. Planovi za budućnost ZET-a su poboljšanje usluga uz kompletnu promjenu zastarjelog softvera, putnih računala u autobusima i zaslona na stajalištima.
Jedan od gradova koji je unaprjeđenjem usluge javnog gradskog prijevoza dvostruko povećao broj putnika je Šibenik.
Naime, konzultantska tvrtka Ernst & Young izradila je studije organizacije i integracije javnog prijevoza u gradu Šibeniku, naručene u sklopu tamošnjeg projekta "Integrirana mobilnost na području grada Šibenika - povećanje broja putnika u javnom gradskom prijevozu", kojeg provode Gradski parking i Grad Šibenik.
Riječ je o projektu logističkog centra i podzemne parkirne kuće na lokaciji Poljane.
Uravić je pojasnio da je izrada studije bila sveobuhvatna - od reorganizacije uspostave novih linija i stajališta, rebrandinga, tarifnih modela za naplatu karata, shemu linija… O uspjehu novog prometnog sustava svjedoče rezultati s terena koji ukazuju na vrlo dobre brojke.
"Došli smo do 2,8 milijuna putnika godišnje, a daljnjim unaprjeđenjem usluge nadamo se daljnjem širenju", rekao je Uravić.
Istaknuo je da su temelj javnog prijevoza linije, karakteristika linija i frekventnost autobusa na linijama. A ono što se uvijek pita glasi "jesu li bogata društva bogata jer imaju dobro posložen prometni sustav, ili su već bila bogata pa su mogla razviti dobro posložen sustav".
Komentirajući frekventnost, ustvrdio je da "ako javni prijevoz dolazi svakih 15 minuta, putnici niti ne gledaju na vozni red", što vidi kao jednu od bitnijih odlika javnog prijevoza.
Pričajući o navici korištenja javnog prijevoza, a koju moraju građanima promovirati javni prijevoznici, usporedio je automobil s popularnim pićem Coca Cola - slatkim napitkom kojeg volimo piti, ali je dugoročno gledajući nezdrav.
Govornici su se složili da je povećanje kvalitete javnog prijevoza ključ za povećanje korištenja javnog prijevoza. Pričajući o tome, direktor Pulaprometa Josipović je istaknuo da bi frekvencija polazaka trebala biti svakih dvadesetak minuta, ako ne i češće. U Puli, odnosno u kvartovima u blizini središta grada, u principu to i jest tako, no problem su naselja koja su dislocirana od centra.
Komentirajući informatičku modernizaciju i sveopće korištenje aplikacija, istaknuo je da kao javni prijevoznici moraju voditi računa o tome da ne koristi svaki putnik mobilnu uređaj na kojem može provjeriti vozni red.
- Moramo imati na umu da na autobusno stajalište dolazi dijete od 7 godina koji ne nosi mobitel u školu, a tu su i ljudi u godinama. Njima se ondje moraju omogućiti informacije, rekao je Josipović.
Pulaprometu, kazao je, predstoji promoviranje nekoliko vrsta karata koje su povoljne za korisnike.
Josipović je napomenuo da u Puli vozači dobivaju pet posto na proviziju prodanih karti. Time, osim što se nagrađuje vozač, vrši se i svojevrsna kontrola putnika. No, ono što su se svi govornici složili je da treba motivirati korisnike da karte kupuju na drugim prodajnim mjestima, a ne u autobusima, jer bi se time smanjio pritisak na vozače i ubrzao proces kretanja autobusa ili tramvaja sa stanice.
Kudek je kazao da, po njegovim saznanjima, Zagreb ima najjeftiniji gradski prijevoz, no da putnici ni kartu od četiri kune ne žele kupovati. Na to je Kundid rekao da je Šibenik jedan od cjenovno najpovoljnijih gradskih prijevoza, pa je tako mjesečna cijena pokaza za radnike 20 eura, za studente i umirovljenike 10 eura i djecu 5 eura. I umjesto da iskoriste te pogodnosti, putnici i dalje kupuju redovne karte kod vozača, što nije isplativo, ustvrdio je Kudek.
Kapuđija je istaknuo da bi jedinice lokalne samouprave trebale imati obavezu sufinancirati javni prijevoz, a pritom je iznio zaključak i da bi se integrirani prijevoz putnika trebalo organizirati barem na nivou županije.
Pričajući o navici korištenja javnog prijevoza, a koju moraju građanima promovirati javni prijevoznici, usporedio je automobil s popularnim pićem Coca Cola - slatkim napitkom kojeg volimo piti, ali je dugoročno gledajući nezdrav.