(Snimio Srećko Niketić / Pixsell)
Ovog ljeta, naspram prošlogodišnjeg ljetnog reda letenja, moguće je očekivati za dva posto više operacija putničkih zrakoplova. Prema podacima Hrvatske turističke zajednice (HTZ) većina zračnih luka očekuje određeno povećanje povećanje prometa, a najveći broj operacija putničkih zrakoplova planiran je za zagrebačku Zračnu luku »Franjo Tuđman« koja ujedno bilježi najznačajnije povećanje planiranog broja operacija naspram prošlogodišnjeg ljetnog reda letenja te za Zračnu luku Split, dok je na trećem mjestu Dubrovnik koji i ove godine ima direktnu avioliniju za New York, a koju je uveo prijevoznik United Airlines te će u ljetnim mjesecima biti čak na dnevnoj bazi.
U HTZ-u navode da je u ovogodišnjem ljetnom redu letenja najveći broj operacija putničkih zrakoplova planiran prema Njemačkoj, Ujedinjenom Kraljevstvu, Francuskoj, Italiji i Poljskoj. Hrvatska je ovog ljeta povezana s oko 120 stranih gradova, a najviše je operacija predviđeno na relacijama s Londonom, Frankfurtom, Münchenom, Bečom i Amsterdamom. Tijekom ljetne sezone letenja planirane su direktne poveznice Hrvatske s 42 strane države i uglavnom je riječ o poveznicama s državama Europe. Avioveze s destinacijama na drugim kontinentima predviđene su za Izrael, Katar, SAD, Kanadu, Koreju i Ujedinjene Arapske Emirate. U ljetnom redu letenja za sezonu 2025. trebalo bi biti realizirano približno 330 linija što je, međutim, ipak desetak manje nego lani, no generalno je najavljen veći broj samih letova. Sveukupno, na domaćim i stranim relacijama tijekom ljetnog reda letenja najviše operacija planiraju prijevoznici Croatia Airlines, Ryanair, Easyjet, Eurowings i Lufthansa. Tako će, primjerice, Ryanair koji ima baze u Zagrebu i Zadru, ove ljetne sezone hrvatske zračne luke povezivati s više od 60 gradova Europe, a Croatia Airlines s više od 30.
Međunarodna zračna luka Franjo Tuđman je ove ljetne sezone povezana s 32 strane države, odnosno oko 70 odredišta. Lani je zagrebački aerodrom prvi put imao više od četiri milijuna putnika, iako je u špici sezone Split imao čak i više putnika na mjesečnoj razini. Prema najavama iz ZL-a, Croatia Airlines je u ljetnom redu letenja 2025. godine najavila otvaranje novih linija prema Milanu, Pragu, Bukureštu, Madridu i Hamburgu, s tri leta tjedno od početka srpnja do kraja listopada. Osim toga, povećat će broj letova na postojećim linijama za Barcelonu i Tiranu, dok će letovi za Berlin i Stockholm u ovogodišnjem ljetnom redu letenja započeti već krajem ožujka.
Ryanair, najveći niskotarifni prijevoznik u Europi, nastavlja jačati svoju prisutnost u Zagrebu. Od 30. ožujka je uvedena nova liniju za Palermo s tri leta tjedno. Također, planirano je povećanje broja tjednih letova na postojećim linijama prema destinacijama poput Milana, Rima, Malte, Bruxellesa, Palme de Mallorce i Frankfurt-Hahn. Linija za Memmingen, koja je prethodno bila sezonska, sada će prometovati tijekom cijele godine. Turkish Airlines planira povećati broj letova između Zagreba i Istanbula na 24 tjedno na vrhuncu ljetne sezone, uvodeći do četiri leta dnevno u određene dane. KLM će na liniji za Amsterdam koristiti veće zrakoplove, dok Air France i Lufthansa planiraju povećati broj tjednih letova i koristiti veće zrakoplove na linijama za Pariz i Frankfurt.
Vraćaju se i interkontinentalne linije. Južnokorejski T’way Air ponovo će povezivati Seoul i Zagreb tri puta tjedno od 10. lipnja do 25. listopada bez tehničkog međuslijetanja. Kanadski Air Transat nastavlja s direktnim letovima između Toronta i Zagreba tri puta tjedno od sredine svibnja do početka listopada.
Što se tiče jadranskih aerodroma, Zračna luka Zadar će, primjerice, ove godine biti povezana sa 75 odredišta, od čega je 71 međunarodna linija, dok su četiri linije domaće, i to Zagreb, Pula, Rijeka i Osijek. Ove je godine Zadar dobio čak šest novih linija. Zadar je, naime, već nekoliko godina ljetna baza niskobudžetnog avioprijevoznika Ryanaira, koji za ovo ljeto najavljuje tri nove linije iz zadarske zračne luke, i to za Bari, Bratislavu i Rim. Osim toga, jednu novu avioliniju uvodi EasyJet za Lyon, a još dvije nove kompanije, Arkia za Tel Aviv i Edelweiss za Zurich. Zračna luka Zadar u 2025. godini očekuje od tri do četiri posto više putnika u odnosu na prošlu godinu, s time da su Zadrani u radovima pa se veći skok ni ne bi mogao realizirati.
Zračna luka Pula je, pak, ovog tjedna dočekala inauguracijski let na novoj liniji Pula - Manchester, a koju su uveli Jet2.com i Jet2holidays. Letovi na navedenoj ruti trajat će sve do sredine listopada, i to dva puta tjedno. Jet2 leti od početka svibnja i iz Birminghama za Pulu dva puta tjedno, što će također biti moguće sve do sredine listopada, baš kao što je u ponudi i let prema Puli s londonskog Stansteda subotom. Posve nova ekskluzivna linija je i Jet2 let iz Zračne luke East Midlands koja će krenuti s letovima 24. svibnja. Jet2 tako sada leti u tri zračne luke u Hrvatskoj – u Dubrovnik, Split i Pulu.
Pulski aerodrom ove godine ima tridesetak aviolinija. Tako imaju linije Ryanaira za Beč i Bruxelles, SAS leti za Kopenhagen, Easyjet za Pariz, CA za Zadar i Zagreb, Trade Air za Split, Easyjet leti i na Napulj, kao i Amsterdam. Pula ima i liniju za Rotterdam koju nudi Transavia. Najviše linija Poluotok ima za Njemačku, pa tako Eurowings leti za Köln, Düsseldorf, München, Frankfurt, Berlin, Stuttgart i Weeze. Tu su i dvije linije za Oslo. Naime, za norvešku metropolu lete i SAS i Norwegian. Ryanair ima, pak, linije za Poznan i Katowice u Poljskoj. Air Serbia ide za Beograd, a Norwegian i SAS imaju linije za Stockholm. Pula ima čak i tri linije za Švicarsku, i to za Basel kamo leti Easyjet, potom St. Gallen kamo leti Peoples Vienna Line, te Zürich kamo leti Edelweiss. Velik broj linija je i za Veliku Britaniju, i to najviše za London kamo lete Ryanair, TUI, Easyjet koji slijeće i na Gatwick i na Luton, te British Airways. Easyjet ima liniju za Bristol, a TUI za Manchester i Birmingham.
A Zračna luka Rijeka za koju su kandidatkinja za riječku gradonačelnicu Iva Rinčić i kandidat za primorsko-goranskog župana Nedo Pinezić ovog tjedna poentirali kako je više bruka, nego luka, ove godine je ostala bez Easyjeta i Condora. Ni ove godine neće napraviti značajan korak naprijed, iako je lani bila jedina među velikim aerodromima koji su imali manje putnika nego godinu ranije. Dok drugi broje milijune putnika, riječki aerodrom se ne uspijeva ni vratiti na 200.000 putnika iz rekordne 2019. I dok se proteklih godina nešto i pitalo oko toga kako riječki aerodrom treba naprijed, ove godine osim spomenute presice, u javnosti se stječe dojam da nikog više nije ni briga. A većinski vlasnik je država, s tim da udio imaju i Županija, kao i nekoliko gradova i općina, među kojima Grad Rijeka.
Da je situacija dotakla dno, lijepo pokazuje čak i činjenica da se ni na web-stranicama ni Facebooku ZL Rijeka ni dan danas (u petak, op.a.) ne može naći ljetni red letenja (tko nađe, neka javi) pa se otkrivanje tko i kada ovog ljeta leti na ZL Rijeka pretvara u pravi detektivski posao. Jedina objava ZL-a Rijeka na Facebooku ove godine je ona iz travnja po kojoj je ZL Rijeka dobila dvije nove linije Ryanaira, onu za Wroclaw i onu za Frankfurt-Hahn.
Zanimljivo je i kako se na stranicama ZL-a Rijeka i dalje nalaze navedene aviokompanije koje uopće ne lete za Krk, poput spomenutih Easyjeta i Condora. Prema onome što su najavile aviokompanije i pojedini portali, ovog ljeta bi trebalo biti više aviosjedala nego lani, a od stranih destinacija najavljene su one Eurowingsa za Düsseldorf, Stuttgart, Cologne Bonn i Hamburg. Ryanair je ove godine, dakle, otvorio poljsko tržište s jednom linijom, a tu su i linije za Beč koja je uvedena lani, Stockholm, Bruxelles i London, Transavia i ovog ljeta ima liniju za Eindhoven, Air Serbia za Beograd, Air Dolomiti za Frankfurt, CA za München te Trade Air letove iz POS programa na liniji Osijek-Rijeka-Split-Dubrovnik.