Na željezničkom kolodvoru u Puli danas je testirana nova punionica za baterijske vlakove, prva takva u Istri, a ispitivanje je obavljeno uz sudjelovanje prvog hrvatskog baterijskog vlaka - novog Končarevog modela koji ovih dana prometuje istarskim prugama. Vlak je u Pulu stigao "probno", upravo radi provjere funkcionalnosti novopostavljene punionice.
Dok je Končarev baterijski vlak na kolodvoru u Puli crpio posljednje postotke energije iz novopostavljene punionice, razgovarali smo s razvojnim inženjerom u Končaru Antom Knezovićem koji je pojasnio kako je riječ o prvom elektrobaterijskom vlaku u Hrvatskoj, namijenjenom prometovanju na prugama koje nisu elektrificirane.
(Snimio Milivoj Mijošek)
- Trenutno je ovo jedini čisti baterijski vlak u zemlji. U planu je ukupno šest punionica na kojima će se puniti - u Puli, Lupoglavu, Splitu, Bjelovaru, Virovitici, Osijeku i Varaždinu. Punjenje traje između 20 i 30 minuta, ovisno koliko je ispražnjen, istaknuo je Knezović.
(Snimio Milivoj Mijošek)
Dodao je da su baterijski vlakovi u skladu sa svim pravilima održivosti i značajno smanjuju ekološki otisak, budući da koriste električnu energiju i ne proizvode emisije ispušnih plinova. I na ovotjednoj konferenciji Glasa Istre, državni tajnik za željezničku infrastrukturu, promet, elektroničke komunikacije i poštu u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, Žarko Tušek, istaknuo je da će 2027. godine izgradnjom druge punionice u Lupoglavu, uz onu u Puli, Istra biti kompletno spojena s baterijskim vlakovima, koji će omogućiti kvalitetu prijevoza i zadovoljiti ekološke standarde.
Mario Šimić, voditelj projekta nabave novih vlakova u HŽ Putničkom prijevozu potvrdio je da je danas na pulskom kolodvoru obavljeno funkcionalno ispitivanje punionice.
(Snimio Milivoj Mijošek)
- Građevinski radovi su završeni, sustav je ispitan i svi izvještaji bit će proslijeđeni gradskoj upravi i čeka se uporabna dozola. Kad dobijemo uporabnu dozvolu u gradskoj upravi, punionica će biti spremna za redoviti promet, kazao je Šimić.
Dodao je da je u Istri planirana još jedna punionica, u Lupoglavu, čime će se omogućiti redovno prometovanje baterijskih vlakova na istarskim prugama.
- Kad se punionica u Lupoglavu završi i ispita, baterijski vlakovi će početi voziti po Istri, a očekujemo da će to biti 2027. godine. Trenutno u Hrvatskoj imamo jedan čisti baterijski vlak i jedan hibridni, koji koriste iste punionice. Ovo je peta po redu punionica, a šesta će biti u Splitu, gdje će vlak od prosinca biti u redovnom prometu jer ondje imamo samo 30 kilometara dionice i dovoljno je da s jednom punionicom napravimo više prolaza, pojasnio je.
(Snimio Milivoj Mijošek)
- Trenutno su ugovorena još četiri nova baterijska vlaka - dva za Istru i dva za Split, dok je u planu i nabava dodatnih pet, rekao je Šimić dodajući da ovi vlakovi predstavljaju korak prema zelenijem i modernijem željezničkom prometu.
(Snimio Milivoj Mijošek)
Vlak koji se trenutno nalazi u Puli ima 113 sjedećih i 114 stajaćih mjesta, a može se spajati s niskopodnim vlakovima nove generacije radi povećanja kapaciteta. Pokreće se pomoću baterija koje se pune isključivo na punionicama, a maksimalna brzina mu je 120 kilometara na sat.
- Trenutno su brzine na istarskim prugama između 40 i 80 kilometara na sat, ovisno o dionici. U tijeku su radovi na remontu pruge od Svetog Petra u Šumi prema Sloveniji, a nakon toga slijedi i dionica prema Puli. Kada sve bude dovršeno i infrastruktura prilagođena, vlakovi će moći prometovati brzinom do 120 kilometara na sat, najavio je Šimić.