FELJTON: ROCK'N'PULA

Tektonske promjene u "Atomskom skloništu"


Naša priča o Atomskom skloništu nastavlja se trećim albumom "U vremenu horoskopa". Sniman je u 48 kanalnom Mobile One studiju parkiranom u autokampu Stoja. U osmodnevnom radu sredinom prosinca 1979. godine sudjelovala je i engleska ekipa iz koje izdvajam producenta Johna Etchellsa u čijem se glazbenom kurikulumu navode suradnje s Davidom Gilmourom i Jimom Capaldijem, grupama Queen, Bauhaus i Spandau Ballet, dovoljno, ako nije onda ću još dodati: Dire Straits te George Harrison i Eric Clapton.

Nitko nije prorok u svome selu

Uspješna suradnja Atomaca i Etchellsa nastavila se na još nekoliko albuma. Tako je 5. i 6. srpnja 1980. godine, bend koji nije odveć svirao u živo, a razlozi su bili u Đoserovoj bolesti i Boškovom doziranju nastupanja, na terasi pulskog Doma JNA snimao koncertnu ploču. Dva dana, za svaki slučaj, iako to nije bilo potrebno. Sve je bilo bez greške. Osim publike. Puljani su, uglavnom, bili na terasi nasuprot, a "baštu" su popunili fanovi koji su si dali truda i kilometara. Dva velika prostora dva su dana za redom bila dupkom puna. U jednom se puštala disco glazba, a u drugom svirao rock. Domaći tada nisu podržali svoje. Izabrali su ono što im je svakodnevno bilo dostupno. Nešto slično dogodilo se 32 godine kasnije. Nitko nije prorok u svome selu. Oni koji nisu u živo svjedočili snimanju mogli su se utješiti uz "Atomsku trilogiju".

Uskoro su uslijedile tektonske promjene. Najprije je otišao bubnjar Saša Dadić kojeg je zamijenio Zdravko Širola Cajo. Zdravko je bio logičan i najbolji izbor uz presudnu Sergiovu volju koji je i sam bio talentirani bubnjar. Nakon toga dogodio se malo žešći razlaz. Doslovno pucanje tektonske ploče. Boškova ideja velikog "Atomskog Hepeninga" na beogradskom konjskom staništu pokrenula je lavinu raznih interesa. Razno raznih dakako. Mnogi su taj SFRJ Woodstock doživjeli kao svoju priliku života. Samo što je velika igra za velike igrače, a ne pikove sedmice. Boškova zamisao u potpunosti je zatrta. Shvativši da će se utopiti organizatori su poslali nemoralnu ponudu. Atomci do krajnjih granica licitiraju i na koncu prihvaćaju biti nositelji prvog dana. Time su ostali bez dosljednog Boška. Žestoke promjene često su neočekivani poticaj. Ovaj je bio mentalno higijenski. Bruno Langer imao je potpunu umjetničku kontrolu i eksplodirao. U londonskom Jam studiju u lipnju 1982. godine snimljen je materijal za album "Mentalna higijena". Producent je bio, ne morate pogađati, John Etchells, a saksofon u pjesmi "Mutna rijeka" odsvirao je Mel Collins jedan od najvećih majstora tog instrumenta u rock glazbi. Spomenut ću samo hitove "Miss You" i "Private Dancer". Singl "Treba imat dušu" grupi je bio najveći hit u cijeloj karijeri, album najprodavaniji, a konačno su i glazbeni kritičari priznali svoje zablude. Atomsko sklonište ustoličeno je na sam vrh tadašnje SFRJ scene, izabrani su za najbolji bend 1982. godine.

Komisija i "Mentalna higijena"

Dvije zanimljivosti iz vremena nastajanja LP-a. Nakon što je materijal izmiksan Etchells i Langer posjetili su Snowyja Whitea, gitarista koji je nastupao sa grupom Pink Floyd i bio članom irskih rokera Thin Lizzy, htjevši čuti neutralan sud. Ocjena je bila vrlo jasna. Kada bi to pjevao neki engleski pjevač… Nudila se još jedna opcija, gostovanja vrhunskih glazbenika. No odluka je bila da Atomsko sklonište ostaje svoje. Druga priča u glavnoj ulozi ima Sinišu Škaricu, velikog mecenu i zaslužnika pulskog rocka. U razgovoru o mogućnosti da Jugoton objavi "Mentalnu higijenu" otprilike je rekao da će nakon snimanja o zamolbi odlučivati nekakva komisija. Zazvonio mu je telefon. Jure Robežnik zatražio je Langera, znao je gdje je, i poručio mu da je sve riješeno i da dođe u Ljubljanu potpisati ugovor. Bez komisije.

Sklonište je preimenovano u Atomic Shelter zahvaljujući Puljaninu Draženu Premateu, kada su pokušali proboj na američko tržište. U Orlandu na Floridi snimili su devet svojih pjesama na engleskom jeziku stilski i aranžmanski prilagođenih tamošnjem tržištu. Drugi put su u SAD - nakon posljednjeg nastupa benda s Đoserom u Piramidi koji se zbio 21. srpnja 1986. godine - otišli samo Langer i Gužvan. Uz pomoć tamošnjih glazbenika, pjevač je bio Wes Talton, snimaju materijal za album "This Spaceship". Na Floridi ih je zatekla vijest o smrti Sergia Blažića Đosera.

Jedne večeri 1971. godine Bruno je tražeći ekipu sreo Davora Žuljevića koji mu je rekao da je Đoseru u ljubljanskoj bolnici dijagnosticiran karcinom. Tada je imao 20 godina. Boško je za prvi album napisao tekst pjesme "Saznao sam dijagnozu", ali nije smogao hrabrosti pokazati je Đoseru. Učinio je to Bruno upitavši ga hoće li to pjevati. Đos mu je potpuno miran odgovorio: "Sigurno da ću pjevati".

Uoči emisije

Dokumentarni serijal o povijesti rocka u Puli autora Damira Burića pod nazivom "Rock'n'Pula - (locirana) subjektivna povijest popularne glazbe" svake nedjelje s početkom u 20 sati prikazuje se na pulskoj TV Novi, koja je i producent projekta. Uoči svake od ukupno 22 epizode (u trajanju od 25 minuta) Glas Istre petkom u tiskanom i online izdanju, a sve do 30. lipnja, objavljuje feljton u nastavcima. (Damir BURIĆ)

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter