ŠKOLJKA ŠUMI

Zadarski Teatar VeRRdi na Bembo Festu u Balama: Fascinantna glumačka zrelost mlade glumice Maruške Aras

| Autor: Bojana ĆUSTIĆ JURAGA
(Sandi DRANDIĆ)

(Sandi DRANDIĆ)


Fascinantna glumačka zrelost mlade glumice Maruške Aras koja duboko promišljeno i autentično na kazališnoj sceni cijelim svojim glumačkim bićem i stavom živi fantastične jezične bravure i igre riječi vrhunskog teksta Slobodana Novaka obilježile su preksinoćnu izvedbu predstave "Školjka šumi" iz produkcije zadarskog Teatra VeRRdi na Bembo Festu - Prvom kazališnom festivalu malih formi u Balama.

Vješti balans između tri lika

"Školjku šumi", prema motivima romana "Izvanbrodski dnevnik" Slobodana Novaka, režirao je Hrvoje Korbar, koji uz Marušku Aras potpisuje i adaptaciju teksta, a predstava je igrala na Trgu Tomaso Bembo.

Korbarova minuciozna režija, pojačana atmosferičnom glazbom Stanka Juzbašića i dizajnom svjetla Martina Šatovića te kostimografijom Katarine Perić, pred publiku donosi osebujno kazališno iskustvo, koje je pokatkad na rubu magijske filmske priče.

Cijela je predstava, a riječ je o monodrami u kojoj Maruška Aras vješto balansira između tri lika, vizualno mračna, a mračna je i tema predstave. Kroz priču o Magistru, kojeg na njegovo posljednje putovanje u psihijatrijsku ustanovu prati čuvar Sirena, "Školjka šumi" promišlja pitanja tankih granica između ludila i normalnosti, zdravlja i bolesti, ljudskosti i birokratiziranosti, lica i naličja slobode i humanosti. Cijela je priča koja pršti jezičnim bogatstvom i igrom riječi u kontrapunktu s hermetičnom zatvorenosti totalitarnih institucija poput duševnih bolnica u kojima ljudskost i osobnost nemaju svoje mjesto.

Ludilo nije samo dijagnoza

- U tekstu 'O drugim prostorima' Michel Foucault psihijatrijske klinike, staračke domove, zatvorske ustanove naziva heterotopijama otklona, drugim prostorima/prostorima Drugoga, onih čije ponašanje odstupa od uobičajenog prosjeka ili norme.

Junak 'Izvanbrodskog dnevnika' Slobodana Novaka, Magister in farmacia, kojemu – eto – ni imena ne znamo, čovjek je koji putuje upravo u prostor otklona – u psihijatrijsku ustanovu, koju naziva i svojim posljednjim utočištem.

Ako ćemo se složiti da su granice jezika i granice spoznaje, Novakov Magistar pleše upravo tim granicama, neumorno se zabavljajući jezikom i njegovim zadatostima, riječima i njihovim mnogostrukim značenjima, stvarajući tekstualnu partituru koja – poput jezika Preradovićeva roda – zvoni, zveči, zuji, zveči, šumi, grmi, tutnji i huči.

Novakov 'Izvanbrodski dnevnik' polazište je za uzbudljivu i vehementnu glumačku igru, koja nas, ukazujući nam obrnuti svijet, podsjeća da ludilo nije samo medicinska dijagnoza, već, kao i pojam normalnog (bilo ono staro ili novo), pitanje društvenih odnosa, ideologije i moći, zapisao je, između ostalog, Hrvoje

Korbar uz rad na predstavi za čiju je izvedbu Maruška Aras - a koja se ovim Novakovim tekstom bavi još od svoje 13. godine - dobila nagradu stručnog žirija za glumu i za izuzetne i zaboravljene scenske slobode na Be:femon festivalu monodrame u Bečeju 2020. godine.

Podsjetimo, tromjesečni "Bembo Fest" održava se u organizaciji Teatra Fort Forno, Općine Bale i Turistička zajednice Općine Bale, a pod pokroviteljstvom Mon Perina d.d. i Glasa Istre. Riječ je o festivalu koji traje do 17. rujna i publici predstavlja međunarodni kazališni program, a dio je Prvog art simpozija u Balama.


Podijeli: Facebook Twiter