KAZALIŠTE ULYSSES

Premijera "Majke" Rajne Racz i Kolektiva Igralke: Predstava o odluci o majčinstvu ispraćena ovacijama

| Autor: Vanesa Begić
(Snimio Srećko Niketić/Pixsell)

(Snimio Srećko Niketić/Pixsell)


Jubilarna, 25. sezona Kazališta Ulysses svečano je otvorena u petak ispred Etnografskog muzeja autorskom predstavom "Majke" Kolektiva Igralke i Rajne Racz, a u koprodukciji Kolektiva Igralke, Kazališta Ulysses, Kuće Nahero i Maske Ljubljana.

Iako se sezone ovoga teatra, velikim dijelom, barem što se premijera tiče, održavaju na Malom Brijunu, ove je godine, a što je izvrsno "leglo" s obzirom na koncepciju predstave, sezona počela na Velikom Brijunu, ovom snažnom predstvom koja navodi na razmišljanje.

U bogatoj jubilarnoj sezoni, Ulysses širi svoje granice tako da će, osim tradicionalne pozornice - Utvrde Minor na Malom Brijunu, predstave igrati i na Velikom Brijunu i to na dvije lokacije, u Etnografskom muzeju i Ljetnom kinu, ali i u pulskom Malom rimskom kazalištu, gdje će 19. srpnja obilježiti svoj rođendan, a potom se tjedan kasnije predstaviti "Antigonom", koju je prije točno deset godina ovo kazalište izvelo na Malom Brijunu.

(Snimio Srećko Niketić/Pixsell)(Snimio Srećko Niketić/Pixsell)

Analiza

Vraćajući se na "Majke", same su autorice kazale da ovo nije predstava o majčinstvu. Ovo je predstava o odluci o majčinstvu. I upravo tako je to i bilo. To je predstava koja navodi na razmišljanje, na promišljanje, introspekciju, analizu, bez obzira bile one majke, željele biti majke, a majčinstvo nije realizirano ili je to priča u kojoj god mogućoj situaciji se nalazile majke. Ili one koje to nisu. Koje (ne)žele to biti.

Koliko pitanja zašto netko ne želi biti majka postalo je dio svakodnevice, koliko smo samo puta gotovo svi mi čuli pitanja tipa: Pa toliko ste u braku, što čekate, zar ne želite ili ne možete imati djecu? Zašto nemate? Kada ćete već jednom? Je li je to "trbuško", uz neizostavno lupkanje po trbušćiću itd itd. Sve to na jedan drukčiji način, otvarajući ujedno i nova pitanja, donosi i prikazuje ova predstava, zanimljivo, ne ostavljajući nikoga ravnodušnim.

Autorice su vrlo nadahnuto, iskreno, snažno, emotivno progovorile o ovoj temi, koja je za mnoge tabu, a neki o tome pričaju i previše, odnosno postavljaju previše pitanja. One su zato pronašle taman pravu mjeru, gdje govore o svim pretragama koje je potrebno učiniti, o odnosu s okolinom, o odnosu tijela i duše što se majčinstva tiče te o tome kako drugi gledaju na majčinstvo. Oni oko nas.

Bilo je tu vrlo iskreno govora i o odnosu s vlastitim majkama, koji nisu uvijek idealni i što uzročno-posljedično utječu na odluke o budućim trudnoćama. Ili pak traume s poroda. Bolovi, komplikacije, sve uzročno-posljedično povezano. I ne lake odluke. Publika je saznala da je i jedna od Igralki trudna, a Rajna Racz je nedavno postala majka. Prikazale su i kako to izgleda biti majka i raditi, kako na to gledaju poslodavci, okolina...

Autorice iz Kolektiva Igralke nalaze se u (srednjim) tridesetim godinama i osjećaju da im ističe vrijeme za odluku o majčinstvu. Osjećaju se kao prva generacija žena u svojim obiteljima koje zaista imaju slobodu odabira o ovom pitanju; financijski su neovisne, za razliku od svojih baka, a bivanje majkom više se ne podrazumijeva kao što je to bilo kod njihovih majki. Krenuvši od svojih osobnih iskustava, tragale su za ovom temom u umjetnosti, teoriji i povijesti, a najvrjednijom literaturom pokazali su se intervjui koji su za predstavu provedeni s nizom žena koje su se javile na javni poziv.

Upravo to je okosnica predstave, svojevrsna ženska trilogija nakon predstava "Bakice" i "Cure" (režija Tjaša Črnigoj). Autorice zahvaljuju svim ženama koje su se odazvale na njihov poziv, kao i studenticama Odsjeka za kulturalne studije te njihovoj mentorici, asistentici Dunji Matić Benčić, koje su provele intervjue s njima.

Ekipa predstave

Kolektiv Igralke čine četiri prijateljice i diplomantice studija Gluma i mediji Akademije primijenjenih umjetnosti u Rijeci u klasi Rade Šerbedžije i Lenke Udovički: Sendi Bakotić, Ana Marija Brđanović, Anja Sabol i Vanda Velagić. Ove glumice imaju pozadinu završenih fakulteta socijalne antropologije i menadžmenta u kulturi, komparativne književnosti i rusistike te logopedije, a od 2019. s bazom u Rijeci provode vlastite projekte kao autorice i producentice.

Rajna Racz završila je diplomski studij komparativne književnosti na Filozofskom fakultetu te kazališne i radijske režije na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu, a trenutno je na poslijediplomskom studiju znanosti o književnosti, teatrologije i dramatologije, filmologije, muzikologije i studija kulture. Bila je asistentica režije na brojnim predstavama. Zadnjih godina značajni projekti su joj autorski glazbeni performans. Prije nekoliko godina osniva umjetničku organizaciju Kuća Nahero s Marinom Živkovićem i Tarom Beatom Racz.

Autorice teksta su Sendi Bakotić, Ana Marija Brđanović, Maja Ležaić, Rajna Racz, Anja Sabol, Vanda Velagić, a izvođačice Sendi Bakotić, Ana Marija Brđanović, Anja Sabol i Vanda Velagić i Klara Kovačić kao alternacija. Dramaturginja je Maja Ležaić, a suradnica za scenski pokret Mila Čuljak.

Scenografkinje i kostimografkinje su Paola Lugarić Benzia i Tanja Blašković, a skladatelj i tonski tehničar Marin Živković. Oblikovatelj svjetla i tehnički voditelj je Marin Lukanović, a intervjue su provodile studentice Odsjeka za kulturalne studije FFRI: Mia Lukić, Lara Krsmanović, Hana Krsmanović, Lisa Ivanić, Ivana Gubo, Aurora Vivoda, Nina Blažević, Dorotea Zwingl Mikler i Tara Savić. Dizajner vizuala je Oleg Morović. Predstava je ispraćena ovacijama oduševljene publike.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter








Trenutno na cestama