ZAGREB

U HŠM izložba "Stoljeće djeteta u Hrvatskoj: djetinjstvo i školovanje u 20. stoljeću"

| Autor: Hina
(Hina/EPA)

(Hina/EPA)


Izložba "Stoljeće djeteta u Hrvatskoj: djetinjstvo i školovanje u 20. stoljeću", otvorena u subotu u Hrvatskome školskom muzeju (HŠM), u osnovnim crtama prikazuje različite aspekte djetinjstva i školovanja te općenito dječje kulture i odrastanja u 20. stoljeću.

Tijekom priprema izložbe pokrenuta je i akcija "Slatko sjećanje na djetinjstvo" u kojoj su mnogi hrvatski građani Muzeju darovali više od 3500 različitih predmeta iz djetinjstva - poput igračaka, školskih dokumenata, fotografija, spomenara, školskih torbi i pernica, slikovnica i ostale građe od kojih je jedan dio prikazan i na izložbi, priopćili su organizatori izložbe iz HŠM-a.

Nakana projekta je predstaviti građu Hrvatskog školskog muzeja, osnovanog 1901., koja govori o povijesti djetinjstva i kontekstu odrastanja tijekom 20. stoljeća, a izložba je popraćena radionicama i predavanjima.

Koncepciju izložbe potpisuju Štefka Batinić, Sonja Gaćina Škalamera i Elizabeta Serdar. Autori vizualnog identiteta i likovnog postava izložbe su Bachrach & Krištofić.

Svečanom otvorenju nazočili su brojni gosti, a recitacije o djetinjstvu interpretirao je gimnazijalac Lav Novosel. Okupljenima su se obratile ravnateljica HŠM-a Štefka  Batinić i dizajnerica Sanja Bachrach Krištofić, a izložbu je otvorila izaslanica zagrebačkog gradonačelnika Katarina Milković.

Prošlo stoljeće doba ekstrema; škola "pravi korak" u javni život  

Proteklo dinamično 20. stoljeće bilo je doba ekstrema, s vrtoglavim i rastrganim godinama, velikim ratovima i olovnim vremenima, sa znanstvenim i tehnološkim dostignućima, sa snovima o stvaranju novoga čovjeka i bolje budućnosti, a bilo je i stoljeće djeteta, u kojem se rastakala stara i stvarala nova predodžba o djetetu, naveli su iz HŠM-a.

I dok je "stara" pedagogija naglašavala 'inferiornost djeteta', nova ističe njegove potencijale pa je, kako je objašnjeno, postupno tekao 'proces udaljavanja od prosvjetiteljske slike djeteta kao adresata odgojnoga djelovanja kompetentnih odraslih',  u korist 'romantične slike djeteta i poštovanja djetinjstva kao specifične razvojne faze'.

Hrvatski školski muzej je izložbom i katalogom želio u osnovnim crtama prikazati različite aspekte djetinjstva i školovanja te općenito dječje kulture u 20. stoljeću, u kojemu roditeljski dom i roditeljski odgoj oblikuju djetetovu temeljnu sliku o samome sebi, a razvojem društva sve je više djece i u sve ranijoj dobi bilo obuhvaćeno organiziranim oblicima ranog odgoja.

Tako je prvi "korak u javni život" za dijete bio polazak u školu, a usprkos brojnim kritikama koje je škola kao institucija doživjela u 20. stoljeću - od toga da ubija duše učenika do toga da proždire djetinjstvo i mladost - ostala postojana u svojoj funkciji i nesklona brzim promjenama, dodaju iz HŠM-a.

Izložba će biti otvorena do 31. kolovoza iduće godine.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter