NOVA IZDANJA

"STUDIO SONDA O Moći kreativnosti" Fantastični dizajn sa šterne

| Autor: Bojana ĆUSTIĆ JURAGA

Dislociranost od centra, ili radije odlučno inzistiranje na tome da centar može biti gdje god ste ga odlučili postaviti, stoga predstavlja i svojevrsno načelo kojim se ovaj studio vodi, kao i početna pozicija za postavljanje pitanja − kako smo povezani i što imamo za reći jedni drugima, ističe Marko Golub u uvodu knjige

 

 Zelena Vižinada kao umjetnička inspiracija i ona pametna jednostavnost velikih (ili kako se to modernije zove minimalizam) - prvi su dojmovi već pri listanju novoobjavljene knjige "STUDIO SONDA - O moći kreativnosti", a koja je predstavljena uz nedavno otvaranje istoimene izložbe u Muzeju suvremene umjetnosti Istre u Puli. Knjigu koja, uz obilje fotografija Sondinih dizajnerskih rješenja, donosi tekstove Marka Goluba, zajednički su objavili Hrvatsko dizajnersko društvo, Studio Sonda i MSU Istre.

Fotografija Vižinade, kao kreativnog ishodišta, mjesta koje svojom autentičnošću nadahnjuje najvećim svjetskim nagradama ovjenčana Sondina dizajnerska rješenja, zrcali se i na naslovnici. Naime, ukoričena zelenom fotografijom vižnadskog krajolika, knjiga, kao i velika retrospektivna izložba koja se u Puli može razgledati do 31. listopada, na nešto manje od 130 stranica donosi temeljit pregled najvažnijih dizajnerskih i drugih projekata Studija Sonda od sredine 2000-ih do danas.

Probijaju se granice očekivanog

"Kada smo započinjali s radom i formiranjem Sonde osjećali smo intuitivno moć kreativnosti, ali nismo bili u potpunosti svjesni koliko ona može biti intenzivna. Danas nakon više od petnaest godina iskustva, znamo da kreativnost, iako često marginalizirana ili apstrahirana, valja biti shvaćena kao jedan od ključnih pokretača napretka društva. Zahvaljujući njoj raste se, razvija i probijaju granice očekivanog, piše Studio Sonda u uvodniku naslovljenom "O moći kreativnosti".

"Jedan samoinicirani projekt izrastao je danas u kreativni studio koji zapošljava kreativce iz čitave Istre, a sutra u kreativni centar od kojeg će prosperirati čitava regija. Canneski lav upoznao je na policama našeg ureda istarsku Zlatnu kozu. Iz mjesta od svega 300-tinjak stanovnika stvara se dizajn, koji se prodaje diljem svijeta i razvija kompanije, a lokalni proizvodi i lokalna turistička ponuda promoviraju u svijetu uz bok globalno priznatih svjetskih brendova iza kojih stoje ogromna produkcija, logistika i financijska podrška… Moć kreativnosti tako je prestala biti nešto imaginarno i postala realno opipljiva i dokaziva. Pa i kao takva, uvijek nepredvidiva u onome što će nam još svega dobroga donijeti na našem putu, uvodi u priču o svom radu Studio Sonda.

U nastavku knjige, koja je otisnuta u povodu izložbi, "STUDIO SONDA Dizajn sa šterne" koja je tijekom travnja i svibnja bila postavljena u zagrebačkoj HDD galeriji, te ove aktualne pulske u MSUI, slijede tekstovi Marka Goluba.

Prokrčili put dizajnu u Istri

"Studio Sonda svoj rad započinje 2004. istoimenim izdavačkim projektom da bi 2007. započeo djelovati autonomno kao dizajnerski studio i vrlo se brzo pozicionirao kao jedan od najzanimljivijih na hrvatskoj dizajnerskoj sceni…. Za njih nema premalih ni prevelikih projekata, nema manje važnih i važnijih, naprotiv neki od najmanjih, koji su usko lokalnog karaktera su ujedno i oni koji su na kraju imali i najširi odjek. Putem je kroz studio prošao veći broj ljudi, mnogima od kojih je Sonda bila odskočna daska da se osamostale i pokrenu vlastite dizajnerske prakse u Istri i drugdje, no njihov najvažniji doprinos razvoju okruženja za dizajn u Istri zapravo je u tome što su svojim radom za lokalne proizvođače, turističke brendove, kulturne i festivalske manifestacije, pomogli osvijestiti klijente i korisnike o važnosti i utjecaju dizajna i vizualnih komunikacija te tako u velikoj mjeri prokrčili put dizajnu u istarskoj regiji. Dislociranost od centra, ili radije odlučno inzistiranje na tome da centar može biti gdje god ste ga odlučili postaviti, stoga predstavlja i svojevrsno načelo kojim se ovaj studio vodi, kao i početna pozicija za postavljanje pitanja − kako smo povezani i što imamo za reći jedni drugima. Investirajući svoju pažnju u to da oblikuju poruke koje će biti relevantne za specifičnu lokalnu situaciju, kontekst i zajednicu, Sonda dolazi do koncepata koji su posljedično relevantni za općenito razumijevanje vizualne kulture i komunikacija, dizajna i oglašavanja danas, ističe kustos Marko Golub u uvodu knjige.

Slijedi tekst "Sondin dizajn sa šterne", u kojem Golub podrobno analizira dizajnerske radove Studija Sonda. Na osamdesetak stranica, uz obilje fotografija, Golub iznimno zanimljivim i pitkim tekstom dokumentira Sondin fantastični dizajn. Tu je besplatni informator za dubinsko istraživane zabave "Sonda", s kojim je sve počelo u Poreču 2004., višestruko nagrađivani plakati za Booktigu - Međunarodni festival pročitanih knjiga Gradske knjižnice Poreč, kao i dizajn Nagrade Booktiga. Slijede Sondini plakati za Pulski filmski festival, kao i njihova akcija "Kazalište za kasnije" koju su izradili za Istarsko narodno kazalište. Tu su i vizualni identiteti i plakati za Festival ljubavi i erotike u Vrsaru, a sažet je i njihov sada već svjetski slavni maestralni rad na ambalažama za buzetsku vinarsku tvrtku Piquentum u koji su, između ostalog, "utkane" i stranice Glasa Istre. Tu je i Sondin dizajn za oblikovanje knjiga, izložbenih kataloga i monografija…. Izdvojen je i dizajn za poznate slovenske i hrvatske brendove, kao što su Studena, Radenska, Nara, Inka, ali i prekrasne Elanove skije čiju žensku kolekciju Sonda oblikuje više od desetljeća…

Sve počinje od informacije

Knjiga teče dalje kroz pogled iznutra, odnosno sadržajno bogat razgovor naslovljen "Sve počinje od informacije" koji je Golub vodio s Jelenom Fiškuš i Seanom Poropatom, suosnivačima i kreativnim direktorima Studia Sonda.

Uz biografiju Studia Sonda, knjiga donosi i dugi popis nagrada, a slijede imena svih obih koji stvaraju i kroz vrijeme su stvarali Studio.

Knjigu su uredili Golub, Fiškuš i Poropat, dizajn i prijelom potpisuje Studio Sonda, a tiskana je u nakladi od 500 primjeraka u KERSCHOFFSETU u Zagrebu u rujnu ove godine.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter