ZAGREB

Retrospektiva Paula Thomasa Andersona u "Tuškancu"

| Autor: Hina
(Hina/EPA)

(Hina/EPA)


Zagrebačko kino Tuškanac od srijede, 24. studenog donosi retrospektivu redatelja i scenarista Paula Thomasa Andersona, jednog od ključnih autora američke nezavisne produkcije iz druge polovice 1990-ih i s početka 2000-ih.

Pod nazivom "Portreti: Narativni mozaici Paula Thomasa Andersona" program će otvoriti "Kralj pornića" (1997) u kojem je Anderson temu pornografske industrije u njezino zlatno doba 1970-ih i ranih 1980-ih povezao s temom obitelji. 

Kako se podsjeća u najavi, redatelj je izjavio da je to film o obitelji, a razvio ga je iz svog prvijenca, srednjometražne "Priče o Dirku Diggleru" koje je napravio kao srednjoškolac 1988. utemeljivši naslovni lik na jednoj od najvećih legendi filmova za odrasle, Johnu Holmesu.

U okviru retrospektive prikazat će se još "Teška osmica" (1996), "Skrivena mana" (2014), "Magnolija" (1999), "Pijani od ljubavi" (2002), "Fantomska nit" (2017) i "Bit će krvi" (2007).

Andersonov debitantski dugometražni film "Teška osmica" je, prema autorovim riječima, nastao pod utjecajem kultnog ostvarenja Jean-Pierrea Melvillea "Potpaljivač Bob". Više se oslanja na francusku, nego američku tradiciju, no vidljivi su i utjecaji Wima Wendersa te Raymonda Carvera. 

Prikazan je u Cannesu u sekciji Izvjestan pogled, a riječ je o odličnom ostvarenju izvanredno napisanih i odglumljenih likova (Philip Baker Hall, John C. Reilly), koje je navijestilo Andersonov velik autorski talent, napominju iz "Tuškanca". 

Film "Skrivena mana" adaptacija je istoimena romana kultnog američkog književnika Thomasa Pynchona, "pomaknute sinteze tvrdokuhanog noirovskog krimića i (post)hipijevske kontrakulture kasnih 1960-ih i ranih 1970-ih". 

Ekranizacija, s Joaquinom Phoenixom u glavnoj ulozi, nije prošla najbolje kod publike, za razliku od kritike koja je kao glavne adute filma isticala složenu i kompliciranu naraciju s mnoštvom ekspresivnih likova, odličnu rekonstrukciju vremena i prostora, te sjajne glumačke izvedbe. 

Bit će tu i nagrađivana "Magnolija" u kojoj je Anderson imao potpunu umjetničku slobodu, od mnoštva intimnih priča sklopivši "spektakularnu strukturu fascinantnog zamaha" nagrađenu Zlatnim medvjedom u Berlinu.

Među središnjim tematskim interesima filma su bavljenje usamljenošću, egzistencijalnom prazninom, pokajanjem i opraštanjem, a u velikoj i impresivnoj glumačkoj postavi najveće iznenađenje izazvao je Tom Cruise, polučivši možda i ulogu karijere u kvalitativnom smislu, dodaje se. 

Spoj romantične komedije i drame "Pijani od ljubavi", sa slavnim komičarom Adamom Sandlerom, označio je potpunu novost u njegovom opusu. Publika ga nije naročito dobro prihvatila  no kritika jest - u Cannesu je osvojio nagradu za najbolju režiju.

"Fantomska nit" opisuje se kao "smireno i precizno djelo intenzivnih, ali uglavnom potisnutih emocija i s obiljem nenametljiva stila".

"Film plijeni svojim koloritom, a središtu se nalazi intrigantan, proturječno slojevit ljubavni odnos. Pratimo delikatno i uporno nadigravanje dviju snažnih ličnosti koje tumače Daniel Day-Lewis u svojoj oproštajnoj glumačkoj ulozi i izvrsna Vicky Krieps, dok svjedoka tog odnosa tumači također sjajna Lesley Manville", ističe se u najavi.

Retrospektivu u nedjelju, 28. studenog, zatvara film "Bit će krvi" o pioniru naftnog poduzetništva koji je spreman učiniti sve za ispunjenje svojih ciljeva, kojega je odglumio Daniel Day-Lewis i osvojio Oscara i Zlatni globus za najboljeg glavnog glumca. 

Na festivalu u Berlinu film je nagrađen za najbolju režiju i umjetnički doprinos te niz drugih nagrada i priznanja poput Oscara za fotografiju (Robert Elswit), a kritičari su ga ocjenjivali "jednim od filmova godine i desetljeća".

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter