(Hina/EPA)
"Izvan margina", grupna međunarodna izložba koja tematizira različite aspekte europskih migracijskih politika, otvara se u petak u okviru festivala Organ Vida, u zagrebačkoj Galeriji Zvonimir.
Kustosice Barbara Gregov, Luja Šimunović i Lea Vene okupile su na izložbi radove Verene Blok, Stefanie Zofije Schulz i Marvina Bonheura, koji temu obrađuju kroz insceniranu fotografiju, uličnu, "snapshot" fotografiju te medij filma.
S fokusom na tinejdžere i mlade umjetnici propituju iskustava radnih migracija, traženje azila i života u migrantskim naseljima do migrantskog rada, diskriminacije i rasizma.
Njemačka umjetnica Stefanie Zofia Schulz u projektu “Duldung/Tolerancija” dokumentira svakodnevni život djece i mladih u najvećem kampu za izbjeglice i tražitelje azila u Njemačkoj koji su tamo trebali biti privremeno, no neki od njih ostali su cijelo djetinjstvo.
Surađivala je s tinejdžerkama iz tog kampa koje, primjerice, teatralno poziraju ili jedna drugoj ravnaju kosu glačalom za tekstil, no s druge strane očita je i surovost života u kampu, prikazana kroz ambijent oronulih fasada, prljavih zidova.
Naslov rada referira se na istoimeni dokument kojim njemačka vlast regulira privremeni boravak ilegalnim doseljenicama, a čije se značenje najbliže može odrediti kao "tolerancija".
"Osim što podcrtava negativne konotacije termina – sugestiju da je riječ o osobama koje društvo tolerira, trpi – Schulz time svoj rad pozicionira kao jasnu kritiku njemačke restriktivne migracijske politike", ističu kustosi.
Naslov djela nizozemske umjetnice Verene Blok, "Robota", poljska je riječ za težak manualni rad. Kako bi pokazala da tijelo u pokretu posjeduje kvalitetu mašine, u svom radu kroz krupne planove muškaraca i fragmente prikazuje napinjanje bicepsa ili trzanja lopatice.
Film uvodi gledatelja u svakodnevicu dvojice mladića koji rade izvan rodne Poljske, no autorica snimke idiličnog krajolika spaja s njihovim otvoreno rasističkim ispadima jer su 'bijeli'.
Blok dodatno naglašava snimke braće u suodnosu sa snimkama mišićavih, socrealističkih skulptura u Varšavi, čija nepomičnost i čvrsta simbolika podcrtavaju raskorak s mobilnošću braće i prazninom koja je nastala propašću socijalizma.
U projektu "Trilogija o sreći", francuski umjetnik Marvin Bonheur od 2014. istražuje urbani prostor i svakodnevicu stanovnica pariškog predgrađa Seine-Saint-Denis, jedne od najsiromašnijih gradskih četvrti kamo se ne preporučuje ići.
Fotografije derutnog predgrađa u prvom dijelu serije, "Alzheimer", ujedno su dokumenti zanemarenosti prikazanog prostora, ali i autorove uspomene na djetinjstvo. U drugom dijelu, "Terapija", središte njegovog interesa postaje svakodnevica lokalnog stanovništva, a intiman osvrt na svoje odrastanje Bonheur zaokružuje "Renesansom" i upečatljivim optimizmom za budućnost prikazanog prostora.
Kustosi izložbe kažu da je, zahvaljujući ekstenzivnoj dokumentaciji te direktnosti njegovog vizualnog jezika – između dokumentarističkog stila, modne i inscenirane fotografije – Bonheur nadišao okvire osobne potrage te doprinio rušenju stereotipa, odnosno destigmatizaciji čitavog prostora i generacije.
Organ Vida kao partnerska organizacija realizira izložbu kao dio projekta “From St. Germain to EU – 100 years of a border“ uz potporu europskog fonda Europa za građane. Projekt provodi organizacija Društvo za evropsko zavest, u suradnji s partnerima iz Hrvatske, Slovenije i Austrije.
Izložba će biti otvorena do 30. rujna.