D. MEMEDOVIĆ
Izvrstan koncert za ljubitelje klasike održan je u subotu navečer u Istarskom narodnom kazalištu – Gradskom kazalištu Pula. Čak dva bisa nakon koncerta u dva dijela odradili su ispraćeni ovacijama publike pijanistica Tatiana Šverko i kontratenor Fritz Spengler.
Njemački grad Trier s kojim je Pula pobratimljena još od 1971. godine, za sve ljubitelje dobre glazbe organizirao je ovaj koncert kao poklon Puli i Puljanima.
Nakon pozdravnih riječi ravnateljice pulskog kazališta Gordane Jeromela Kaić, pulske dogradonačelnice Elene Puh Belci i gradonačelnika Triera Wolframa Leibea o važnosti takvih zbivanja te o univerzalnom jeziku glazbe, startali su protagonisti večeri.
Počelo je arijom "Ombra fedele" Riccarda Broschija, gdje je posebno došao do izražaja lirski glas kontratenora. Kontratenor je u višeglasnim skladbama od 14. do 16. stoljeća bio naziv za dionicu kontrapunktski suprotstavljenu tenoru. Kasnije, u barokno doba, to je postao i naziv za muški pjevački glas, čiji vokalni raspon odgovara altu, mezzosopranu ili (rjeđe) sopranu. Kontratenor je najrjeđi i najviši muški glas, a Spengler je pokazao pulskoj publici domete toga glasa. Tatiana Šverko je tijekom cijele večeri bila puno više od korepetitorice ovom vrsnom pjevaču, pokazala je odnjegovan, te istovremeno nježan te strastven pristup svakoj glazbenoj dionici s iznimnim osjećajem za dinamiku te s besprijekornom tehnikom.
To je jedina sačuvana arija iz "Idaspe" iz 1730., koja je 25 godina služila kralju Filipu V. kao uspavanka protiv depresije. Broschijev brat bio je, navedimo kao kuriozitet, Farinelli, pravim imenom Carlo Maria Michelangelo Nicola Broschi prvi poznati operni pjevač kastrat u povijesti.
Nakon toga na repertoaru je bio Vivaldijev "Orlando furioso", prema istoimenom djelu Ludovica Ariosta, što bi u prijevodu bilo "Bijesni Orlando". Radnja "Bijesnog Orlanda" nastavak je koji je Ariosto napisao na temelju događaja u epu "Zaljubljeni Orlando", koji je napisao talijanski književnik Matteo Maria Boiardo.
Glazbenici su prenijeli svu strast tog romantičnog-viteškog epa, da bi potom nastavili s Handleovim "Giulio Cesare", što je, kako je naglasila Šverko, u biti i priča o osvajanju Kleopatre.
Na repertoaru je bila i "Scherza infida" iz Haendelove opere "Ariodante", a potom i Gluckov čuveni "Che faro' senza Euridice" te "Se il fulmine" , kao i Mozartova "Cara, lontano ancora" iz "Ascanio in alba" te "Il padre adorato" iz opere "Idomeneo", kao i Tancredijeve arije te Offenbachove partiture.
Šverko je solistički izvela Smareglinu "Barcarolu", ističući da je to jedina skladba ovoga skladatelja napisana samo za klavir, te istaknula je da uvijek vidi vilu Oceanu na fažanskoj obali kada svira to djelo. Nisu izostala niti druga Smareglina djela u sjajnoj klavirskoj izvedbi.
Mladi kontratenor Fritz Spengler rođen je 1990. godine u Bavarskoj. Od 2009. do 2015. godine studirao je na Sveučilištu Mozarteum u Salzburgu. Prvi scenski nastup obilježio je 2008. godine u ulozi Princa Orlofskog u opereti "Šišmiš" ili u izvorniku "Die Fledermaus" Johanna Straussa mlađeg. Nastupao je na brojnim europskim pozornicama, a zapažene nastupe osim u Njemačkoj, ostvario je u Italiji, Austriji i Češkoj. Od 2015. godine član je ansambla kazališta Trier, a u svibnju 2017. objavio je svoj debitantski album „German Arias“.
Pijanistica Tatiana Šverko rođena je u Puli gdje je završila osnovnu i srednju školu, a glazbeni konzervatorij završila je u Veneciji. Školovala se na muzičkoj akademiji u Portogruaru i Zagrebu, a nakon završenog studija upisala je magisterij iz metodike klavira na ljubljanskoj Akademiji za glasbo. Nastupala je u Hrvatskoj, Sloveniji, Italiji, Mađarskoj i Njemačkoj te je svirala s nizom raznih orkestara i sastava. Dobitnica je niza nagrada i priznanja te je članica Hrvatskog društva glazbenih umjetnika. Niz godina posvećuje se istraživanju i promicanju istarske glazbene riznice tako da je sudjelovala na koncertima posvećenim Antoniu Smaregli, Luigiju Dallapiccoli, Slavku Zlatiću i Nellu Milottiju. Ideatorica je i umjetnička voditeljica projekta “Arena International” - glazbene radionice u Puli. (Vanesa BEGIĆ)