HDLU ISTRE

Mentalne konstrukcije u prostoru i društvu: Izložba Asje Vasiljev i Alekseja V. Slavika

| Autor: Nikola Pušonjić
(Press)

(Press)


U petak, 4. srpnja 2025., s početkom u 21 sat, u galeriji HDLU Istre otvara se samostalna izložba Asje Vasiljev pod nazivom "ME(n)TALNE KONSTRUKCIJE". Riječ je o kompleksnom i ambijentalnom postavu u kojem se skulpturalni objekti, svjetlo i video rad stapaju u jedinstvenu prostornu instalaciju koja poziva na propitivanje identiteta, percepcije i društvene stvarnosti. Izložba uključuje i videoinstalaciju "Rods (Šipke)" autora Alekseja V. Slavika, nastalu 2024. godine, čime se postav pretvara u jedinstveni multimedijalni događaj.

Asja Vasiljev, rođena 1976. u Beogradu, odrasla je u Oprtlju, u Istri, u okruženju umjetnika, intelektualaca i filozofa. Diplomirala je na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Beogradu, odsjek kiparstvo, a u umjetnosti aktivno djeluje od 1998. godine. Status samostalne umjetnice Republike Srbije stječe radom na brojnim samostalnim i kolektivnim izložbama u zemlji i inozemstvu, dok je članica HDLU Istre već dugi niz godina. Živi, radi i stvara u Oprtlju.

U ovom recentnom radu, Vasiljev nastavlja istraživanje odnosa prostora i promatrača. Njezini objekti izrađeni su od armaturne mreže i raspoređeni unutar galerijskog prostora na način koji istovremeno označava, ali i otvara prostor. Figure ljudi ovaj su put izostavljene – njihovu prisutnost zamjenjuje sam gledatelj, čija fizička i psihološka prisutnost u prostoru postaje aktivni dio postava. Transparentne mrežne strukture, oblikovane s jasnim ritmom i mjerom, nalikuju urbanim siluetama, no u sebi nose simboliku kaveza, granica, prepreka koje ne zatvaraju fizički, ali zatvaraju mentalno.

Izložbeni prostor pritom nije samo vizualno strukturiran – projekcija, zvuk i ritam oblikuju cjelovit ambijent. Videorad Alekseja V. Slavika (Rods) naslanja se na istu problematiku kao i objekti Asje Vasiljev: bavi se nastajanjem i nestajanjem arhitekture, kao i pitanjima iluzije prostora, formi koje postoje, ali i ne postoje. Slavik u četiri minute pokreta, svjetla i zvuka otvara doživljaj promjenjive, nestabilne stvarnosti, koja se nadovezuje na prostornu instalaciju i dodatno pojačava osjećaj nesigurnosti i zatvorenosti.

Kustos izložbe Eugen Borkovsky projekt opisuje kao otvoreni, konceptualni sustav koji se razvija, nadograđuje i mijenja ovisno o prostoru. Instalacija koja nastaje ovom prigodom nije kopija prethodne, već novo, neponovljivo iskustvo – istodobno likovno snažno i misaono duboko.

Metalne mrežne forme koje Asja postavlja u prostor pozivaju na tihu kontemplaciju, ali i na refleksiju društvenog konteksta. Transparentnost koja istovremeno skriva i otkriva, grubost materijala koja nosi delikatnu simboliku, ritam i struktura koji sugeriraju red, ali zapravo upozoravaju na kaos – sve to čini ovu izložbu iznimno aktualnom.

Iza estetske artikulacije stoji jasna kritika suvremenog društva: konzumerizma, pasiviziranosti, kontrole, imperijalizma skrivenog iza pojma globalizacije. Izložba upućuje i na ideju da su građani postali "građevinski materijal", da su njihove osobnosti podložne manipulaciji, a njihova privatnost pod konstantnim nadzorom. Identitet, poručuje umjetnica, nije fiksna kategorija nego proces, a prepoznatljivost pojedinca često je rezultat prisile na prilagodbu.

U tom smislu, izložba nudi i političku dimenziju, no bez agitacije – umjesto toga, postavlja pitanja i otvara prostor za osobnu interpretaciju. Promatrač se kreće među konstrukcijama, izložen projekcijama, svjetlu i zvuku, u atmosferi koja podsjeća na kulisu između interijera i eksterijera, između stvarnosti i zamišljenog prostora.

Asocijacije koje rad izaziva sežu od babilonskih mitova do kvantne fizike. Konstrukt identiteta, vrijeme kao varijabla, prostor-vrijeme kao mjerna jedinica stvarnosti, memorija kao zamka – sve to utkano je u postav koji nikoga ne ostavlja ravnodušnim.

U vremenu u kojem živimo, kada su osobne slobode sve ograničenije, kada se granice zatvaraju unatoč retorici raznolikosti, ova izložba nudi ne samo estetsko iskustvo, nego i prijedlog osvještavanja: trenutak unutarnje slobode unutar nametnutih granica.

Izložba "ME(n)TALNE KONSTRUKCIJE" ostaje otvorena do 25. srpnja 2025.

Ulaz je slobodan.


Podijeli: Facebook Twiter