Najpoznatiji po ulozi u nezaboravnim "Stilskim vježbama", Kvrgić se još kao sedamnaestogodišnjak pridružio partizanskim kazališnim skupinama "Ivan Goran Kovačić" i "August Cesarec". Od 1950. do 1954. član je ansambla Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu, a već godinu dana nakon toga pridružuje se novoustrojenoj skupini "pobunjenika" tadašnjeg HNK-a, odnosno ansamblu zagrebačkog Dramskog kazališta, današnje Gavelle
Foto: Marko Todorov / CROPIX
Ovu je godinu na izmaku označio i odlazak brojnih velikana iz svijeta književnosti, glazbe, glume, likovnosti, sporta… U ovoj teškoj godini zauvijek nas je napustilo iznimno puno sasvim posebnih ljudi koji su na neki način obilježili naše živote. Posljednji u tom tužnom nizu je Pero Kvrgić (Moravice, 4. ožujka 1927. – Zagreb, 23. prosinca 2020.), čuveni hrvatski kazališni, filmski i televizijski glumac. Doajen hrvatskog glumišta nizom je zapaženih uloga ostavio neizbrisiv trag.
Lakoća glume
Lakoća njegove glume, mogućnost da interpretira raznolike uloge tako uvjerljivo, sugestivnog glumačkog izraza te velika snaga, što je pokazao i glumeći u kasnim godinama, čine Peru Kvrgića iznimnim velikanom. Nezaboravnim.
Najpoznatiji po ulozi u "Stilskim vježbama", Kvrgić se još kao sedamnaestogodišnjak pridružio partizanskim kazališnim skupinama "Ivan Goran Kovačić" i "August Cesarec". Od 1950. do 1954. član je ansambla Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu, a već godinu dana nakon toga pridružuje se novoustrojenoj skupini "pobunjenika" tadašnjeg HNK-a, odnosno ansamblu zagrebačkog Dramskog kazališta, današnje Gavelle, gdje je djelovao kao glumački prvak. Nakon rada u zagrebačkom Dramskom kazalištu, ponovno se vraća u HNK Zagreb, u čijem ansamblu ostaje do umirovljenja.
Glumio je po svim većim hrvatskim kazalištima, skupinama i festivalima - ZDK Gavella, Teatar &TD, ZKM, HNK Zagreb, HNK Split, riječki HKD teatar, dubrovačko Kazalište "Marin Držić", Komedija, Kerempuh, Teatar u gostima, Epilog teatar, brijunski Teatar Ulysses, Žar ptica, Bagatella, Dubrovačke ljetne igre, Splitsko ljeto itd.
Nezaboravne uloge ostvario je u nizu klasika, uvijek uz izvrsne ocjene kritike i aplauze publike koja ga je obožavala, kao i u suvremenim djelima. Odigrao je gotovo dvjesto uloga: od Scapina iz Molièreovih "Scapinovih spletki", Harpagona iz "Škrtca", Sganarelle iz "Don Juana", Sampognetta iz Pirandellove drame "Večeras improviziramo", a tu su i uloga Oca iz "Šest osoba traži autora", Mockinpotta iz Weissove drame "Patnje gospodina Mockinpotta", Don Zane iz Marinkovićeve "Glorije" uz još mnoštvo drugih uloga.
Svakako, valja istaknuti "Stilske vježbe" Raymonda Queneaua u režiji Tomislava Radića, u kojima je glumio zajedno s Lelom Margitić. Predstava je premijerno izvedena 19. siječnja 1968. godine i od tada je konstantno bila na repertoaru, oborivši sve hrvatske rekorde, a slovi i kao potencijalno najdugovječnija predstava s istim ansamblom na svijetu.
Pero Kvrgić svoje kolumne, također pod imenom "Stilske vježbe", piše u Vijencu od 2000. do 2002. godine, a knjiga tih kolumni objavljena je 2004.
Mnoštvo nagrada
Nastupao je i u nizu televizijskih i igranih filmova. Među televizijskim ulogama izdvajamo "Stilske vježbe" (2001.), "Ne daj se, Floki" kao Floki (glas) (1985.) i "Nepokoreni grad", kao August Cesarec (1982.).
Dobitnik je brojnih nagrada, a između ostalog Nagrade "Vladimir Nazor" za životno djelo i nagrade "Dubravko Dujšin", nagrada Grada Zagreba, Grada Dubrovnika, Sterijinog pozorja, sarajevskih Malih scena, Orlanda, Tita Strozzija, Nagrade kritike, Nagrade hrvatskog glumišta, Nagrade "Eleonora Duse", Marula itd. Počasni je građanin grada Kastva. Godine 2006. predsjednik Republike Hrvatske Stjepan Mesić odlikovao ga je Redom Kneza Branimira s ogrlicom za izniman i dugogodišnji doprinos kulturi Republike Hrvatske, a 2007. godine, dobio je vlastitu zvijezdu u hrvatskoj Ulici slavnih na opatijskoj šetnici Slatini.