(Foto Hector Salazar)
Večeras u 20 sati će prostor Kluba-knjižara Giardini 2 ugostit će Hectora Salazara, meksičkog neuroznanstvenika i multimedijalnog umjetnika s pulskom adresom. Renesansni mikrokozmos ovog svestranog umjetnika, u kojem se prožimaju znanstvena saznanja, filozofija, glazba i likovna umjetnost bit će u fokusu trećeg izdanja »Srdačno LP«. Okruženi radovima Hectora Salazara u različitim tehnikama i medijima – od akvarela do nosivih skulptura printanih u 3D tehnici i eksperimentalnih glazbenih kompozicija, posjetitelji i posjetiteljice imat će priliku sudjelovati u razgovoru s autorom o viziji umjetnosti kao katalizatora u procesuiranju traume i načinima prevođenja znanstvenih koncepata u jezik likovnosti s ciljem šireg razumijevanja neuronskih procesa u temelju naših emocija koji će na tragu teme »Strahovi današnjice« moderirati Iris Mošnja.
Nakon razgovora s autorom, publika će postati sudionikom eksperimentalnog glazbenog performansa u kojem će se Hector Salazar kreativno poigravati s glazbenim numerama koje je za ovu priliku odabrao iz svoje zbirke ploča iz cijeloga svijeta. Hector Pedro Salazar Garcia doktorirao je biomedicinu nakon završenog studija biologije. Tijekom svoje znanstvene karijere, provodio je istraživanja vezana uz neuronske procese. Od 2018. godine djeluje kao nezavisni umjetnik i voditelj butika održive mode u Bruxellesu za koji je producirao niz radova – likovnih djela, glazbenih kompozicija, skulptura i odjeće – a koji su izlagani u umjetničkim galerijama i buticima diljem Europe. Surađuje s Bojanom Dračom, voditeljicom eko-futurističkog modnog brenda Farrah Floyd, za koji stvara nakit inspiriran molekularnim strukturama i oslikava materijale korištene u dizajnu odjeće.
»Srdačno LP« program je koji je Klub-knjižara Giardini 2 utemeljio početkom ove godine, a ovo će mu biti treće izdanje. U ovom programu promišljaju se suvremena društvena pitanja kroz dijalog autora i publike, a autori povezuju različite discipline i umjetničke forme.
Povodom nadolazećeg gostovanja, razgovarali smo sa Salazarom.
Kakvi su Vaši dojmovi o Puli?
- Pula je za mene mjesto nevjerojatnih kontrasta. Provodim puno vremena u prirodi, uživajući u plažama i prekrasnim krajolicima oko Pule. Fascinira me i raznolikost njezine kulturne scene - od pohađanja klasičnih koncerata zimi u Circolu do techno zabava ili posjeta predstavama u Galeriji Novo, na primjer. Sviđa mi se što u gradu nema pretencioznosti, što ga čini autentičnim.
Na koji način povezujete znanstvena istraživanja neuronskih procesa s umjetničkih izražajem?
- Umjetnost i znanost vidim kao dva različita jezika za istraživanje iste stvari - ljudskog iskustva. Znanstveno istraživanje neuronskih procesa daje nam »kako« - biološke i električne mehanizme kako mislimo, osjećamo i percipiramo. Umjetničko izražavanje daje nam »kako se osjeća«. Moj rad pokušava premostiti taj jaz. Koristim umjetnost kao način vizualizacije nevidljivog svijeta uma - zamršenih neuronskih mreža, aktiviranja sinapsi, načina na koji se formiraju sjećanja i obrađuju emocije. Za mene je umjetnost način da apstraktnu i složenu prirodu moždanih procesa učinim opipljivom i razumljivom.
Na koji način vlastiti rad približavate procesuiranju traume?
- Veza između mog rada i obrade traume ključna je tema. Trauma se, na neurološkoj razini, može promatrati kao poremećaj u načinu na koji mozak organizira informacije. Moja umjetnost istražuje ovu ideju korištenjem fragmentiranih ili dekonstruiranih oblika. Sam proces stvaranja umjetnosti - bilo da se radi o slojevitosti akvarela, izgradnji 3D skulpture ili strukturi glazbenog djela - način je preuređivanja i integriranja tih fragmentiranih iskustava. Ne radi se o izravnom prikazivanju traume, već o stvaranju vizualnog i slušnog jezika za unutarnji rad iscjeljenja, pronalaženja nove koherentnosti unutar sebe nakon teškog iskustva. To je proces pronalaženja ljepote u razbijenim komadićima i ponovne izgradnje nečeg novog.
Zašto ste se odlučili upravo za korištenje ovih tehnika (akvarela, 3d skulptura i glazbeni performans) kako bi prenijeli poruku publici?
- Svaka tehnika služi specifičnoj svrsi u pripovijedanju priče. Fluidnost i nepredvidljivost akvarela predstavljaju unutarnji, prolazni svijet misli i emocija. Njegova prozirnost omogućuje da se slojevi vide. S druge strane, 3D skulpture pružaju opipljiv, strukturni osjećaj znanstvenim konceptima koje koristim kao inspiraciju. Konačno, glazbena izvedba dodaje snažnu, vremensku dimenziju. Glazba zaobilazi naš analitički um i izravno se povezuje s našim emocionalnim centrima, stvarajući zajedničko iskustvo u stvarnom vremenu. Kombiniranjem ova tri medija mogu angažirati publiku na više razina - vizualno, fizički i emocionalno - stvarajući potpuniju i impresivniju naraciju.
Kako vidite publiku interdisciplinarnih projekata u Puli, je li publika uštogljena naspram meksičke?
- Ne mogu pričati o meksičkoj publici jer nemam iskustva s njima, ali moje umjetničko putovanje vodilo me kroz gradove poput Berlina i Bruxellesa. Posebno je snažno iskustvo ostalo iz Bruxellesa, gdje s partnericom Bojanom Dračom imam modnu trgovinu pod nazivom FFCS i izlažemo moju umjetnost uz radove drugih umjetnika. Na temelju mog iskustva tamo i ovdje, otkrio sam da je publika u Puli nevjerojatno zainteresirana za ono što radim, a povratne informacije su bile vrlo pozitivne. Otkrio sam da su iskreno znatiželjni i pokazuju zahvalnost za koncepte koji stoje iza rada, što je nevjerojatno zadovoljavajuće za mene kao umjetnika.